Mistä apu ihan järkyttäviin peräpukamiin ja vatsaongelmiin? :)
Olispa läppä tai provo, mulla vaan alkaa jaksaminen loppua tämän kanssa. Olen parikymppinen nainen, vatsaongelmat on olleet elämääni varmaan aina, koska en oikeastaan muista koska nää on alkaneet. Viime vuosina mun elämä on kuitenkin hyvin pitkälti liikkunut vatsan toiminnan ympärillä ja vihaan tätä. Luulin tähän vuoteen asti olevani laktoosi-intolerantikko, koska maitotuotteet on ainoa ruoka-aine jonka osaan varmuudella yhdistää vatsakramppeihin ja räjähtävään ripuliin. :))
Alkuvuodesta lääkärissä käytyäni kuitenkin paljastui, ettei mulla ole laktoosi-intoleranssia, eikä keliakiaa. Lääkäri diagnosoi mulla IBS:n ja olen nyt yrittänyt elää netistä ladattujen ruokaohjeiden mukaan ja välttänyt suurinpiirtein kaikkia sellaisia ruokia, mitä yleensä syön. Aluksi tilanne tuntui ehkä helpottavan vähän (?), mutta nyt tuntuu, että vatsa on kamalammassa kunnossa kuin ikinä.
Mulla on viikoittain kramppeja, jotka säteilee koko alavatsan alueelta polviin asti (hyvin samanlaisia kuin esim. menkkakramppini) ja kivut on niin voimakkaita, että on vaikea istua suorassa/puhua/tehdä yhtään mitään. Juoksen vessassa parhaimmillaan monta kertaa tunnissa, usein pieremässä ja ripuloimassa, yleensä ripsa ilmoittaa tulostaan kesken syömisen. Useat vessakäynnit johtuu kuitenkin vain siitä, että tunnen paskantamisen tarvetta mutta vessaan mennessä saan ponnistaa ihan kaikessa rauhassa ilman mitään helpotusta.
Perse tuntuu jatkuvasti epämukavalta, alkuvuodesta lääkärissä tähystyksen päätteeksi lekuri iski käteen jonkun peräsupporeseptin peräpukamia varten. En ennen tuota ollut huomannut, että mulla olisi mitään peräpukamia, joten oletan tilanteen pahentuneen silläkin saralla, kun nyt ainakin yksi pukama pilkottaa jo ulkonakin.
Multa on parin viime vuoden aikana pudonnut n. 20kg painoa niin, että painoindeksini oli parhaillaan 14.2 (172kg/42kg). Yli vuoden ajan olen yrittänyt aktiivisesti nostaa painoa. Tuntuu mahdottomalta, oon vaivoin saanut painon nostettua 49 kiloon. Siitä huolimatta näytän melko pulskalta, koska mun vatsa on turvoksissa jatkuvasti.
Oon käynyt näiden ongelmien takia lääkärissä kahdesti vuoden sisään. Ekalla kerralla sain vaivoihini sen peräpukamareseptin, toisella kerralla diagnosoitiin IBS ja lääkäri kehotti syömään jatkossa FODMAP-ruokavalion mukaisesti. No ei auta. Mitä teen? Haluaisin varata uuden lääkäriajan, mutta homma tuntuu pelkältä rahantuhlaukselta, kun kukaan ei tutki mitenkään enkä saa mitään apua ja vaivat vaan pahenee jatkuvasti. Voinko pyytää lääkäreitä tutkimaan jotain tiettyä?
Tää on niin inhottavaa, tunnen jatkuvaa ahdistusta siitä, milloin täytyy seuraavan kerran päästä vessaan tai iskeekö krampit tälläkin kertaa autoa ajaessa. Mun sosiaalinen elämä ja itsetunto on kärsineet tästä ihan suunnattomasti, pelkään lähteä paikkoihin ja mulla on jatkuvasti ihan oksettava ja epävarma olo itsestäni.
Ketään kohtalotoveria, tai asioista tietävää? Mulla alkaa loppua voimat tän kanssa.
Kommentit (34)
Mulla oli sama ongelma joskus kaksikymppisenä. Meni pois kun elämä rauhoittui. 30– menin nukkumaan kello 01 enkä kello 05, vedin vähemmän kahvia, olin vähemmän masentunut ja ahdistunut, söin vähemmän karkkia, kävelin enemmän ja istuin vähemmän... tsemit! muista puhtaat alusvaatteet, niillä on oikeasti väliä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinut tähystetty sekä ylä että alakautta? Minkä nimisen lääkkeen sait peräpukamiin?
En muista peräpukamajuttujen nimeä, olivat jotain alumiinikuoressa olevia valkoisia suppoja jotka tökättiin pebaan vessakäynnin jälkeen. Tähystys on tehty vain alakautta ja Visiblin tulee muistaakseni oranssista paketista, ei sinisestä.
Olen käynyt yksityisellä omalla rahalla, mutta työnantaja on ymmärrettävästi vähän kyllästynyt jatkuvaan vessassa juoksemiseen, ja on luvannut että voisin käydä työterveydessä.
Viimeisimmällä lääkärikäynnillä, jolla myös IBS diagnosoitiin, tehtiin nämä tutkimukset ja Omakannasta nään tulokset, mutta näitä ei mulle kukaan ole avannut millään tapaa, joten odotan kaiken olevan normaalisti..?
Tuossa ne tulokset:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinut tähystetty sekä ylä että alakautta? Minkä nimisen lääkkeen sait peräpukamiin?
En muista peräpukamajuttujen nimeä, olivat jotain alumiinikuoressa olevia valkoisia suppoja jotka tökättiin pebaan vessakäynnin jälkeen. Tähystys on tehty vain alakautta ja Visiblin tulee muistaakseni oranssista paketista, ei sinisestä.
Olen käynyt yksityisellä omalla rahalla, mutta työnantaja on ymmärrettävästi vähän kyllästynyt jatkuvaan vessassa juoksemiseen, ja on luvannut että voisin käydä työterveydessä.
Viimeisimmällä lääkärikäynnillä, jolla myös IBS diagnosoitiin, tehtiin nämä tutkimukset ja Omakannasta nään tulokset, mutta näitä ei mulle kukaan ole avannut millään tapaa, joten odotan kaiken olevan normaalisti..?
Tuossa ne tulokset:
Ei lääkärit ole mitään ihmeihmisiä, jotka poistavat vaivat tosta noin vaan. Ota ITSE vastuu syömisistäsi niin saat vatsasi kuntoon.
Kokeile lääkehiilen käyttöä. Se rauhoitaa maha tosi hyvin.
Itse otan tarvittaessa 1 tabletti iltapäivällä, eli silloin kun se ei mene päällekkäin aamulääkkeiden kanssa, koska se heikentäisin niiden tehoa.
Itselläni on IBS ja fodmapin orjallinen noudattaminen about 3 kk aikana lopulta autoi. Viljaton ja laktositon elämä, ei todellakaan mitään eineksiä eikä makeutusaineita, eikä kuitulisiä. Minulle ei käy kaura eikä tattari. Sellulosaat yms. kuidut piti kanssa kärsiä pois.
tai sitten sulla on jotakin muuta esim. Crohnin tauti
En ollut koskaan kuullut tosta Crohnin taudista, mutta oireet kyllä täsmäävät. Täsmäisi kyllä varmaan myös aivokasvaimeen ja skitsofreniaan, jos netin perusteella lähtee diagnosoimaan, mutta erityisesti kiinnitti huomiota toi kipu alavatsassa oikealla puolella, mulla on usein vatsa alhaalta oikealta kipeä ja tuntuu "kovalta möhkäleeltä" ihon alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ne tulokset:
Ei lääkärit ole mitään ihmeihmisiä, jotka poistavat vaivat tosta noin vaan. Ota ITSE vastuu syömisistäsi niin saat vatsasi kuntoon.
Ota sinä ITSE pää perseestä ulos. Ap sanoo syövänsä jo fodmapisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ne tulokset:
Ota sinä ITSE pää perseestä ulos. Ap sanoo syövänsä jo fodmapisti.
Ap sanoo, mitä sanoo. Sehän valittaa kerran viikossa samasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kaikki ok? Järkkyykö psyyke, kuuletko ääniä, vai miten olet kuullut ap:n valittavan tästä aikaisemmin?
Suosittelen aloittamaan jonkun kivan rentouttavan harrastuksen, esim. vesivärimaalaus on varmasti meditatiivista. Ens kerralla kun kuulet pään sisältä ääniä että perseeseen sattuu, niin ota lääkkeet tai käy kakalla.
Vierailija kirjoitti:
En ollut koskaan kuullut tosta Crohnin taudista, mutta oireet kyllä täsmäävät. Täsmäisi kyllä varmaan myös aivokasvaimeen ja skitsofreniaan, jos netin perusteella lähtee diagnosoimaan, mutta erityisesti kiinnitti huomiota toi kipu alavatsassa oikealla puolella, mulla on usein vatsa alhaalta oikealta kipeä ja tuntuu "kovalta möhkäleeltä" ihon alla.
Tyräkö?
Eihän mikään syömäsi sisällä karrageenia tai makeutusaineita ?
jätä kaikki viljat pois,älä pelkästään gluteenia.
Ja se maito tosiaan ja sokeri . Vähennä myös lihansyöntiä, sen sulaminen suolistossa on hankalaa. Kasvispainotteinen ruokavalio voi tehdä ihmeitä.
Jos haluat tasapainottaa suolistobakteereja niin vivomixx-maitohappobakt.valmiste on todella laadukas , myös hintava. Alussa se voi aiheuttaa turvottelua ,mutta lopulta kyllä auttaa parantamaan suoliston bakteeristoa.
Banaani ja mustikka ovat vatsaa rauhoittavia ruokia.
Ja lääkäriin uudestaan,ehdottomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla kaikki ok? Järkkyykö psyyke, kuuletko ääniä, vai miten olet kuullut ap:n valittavan tästä aikaisemmin?
Suosittelen aloittamaan jonkun kivan rentouttavan harrastuksen, esim. vesivärimaalaus on varmasti meditatiivista. Ens kerralla kun kuulet pään sisältä ääniä että perseeseen sattuu, niin ota lääkkeet tai käy kakalla.
Voi olla, että psyyke ei mulla olekaan kunnossa, koska jumitan tällä foorumilla. Ap on kuitenkin jatkuvasti selostamassa samoja peräjuttujaan. Tai enhän tiedä onko sama henkilö, mutta jutut on samat.
Toi verikoepaketti ihan perussettii, multakin otetaan useasti. Kertoo että ei oo anemiaa tai muuta sen sellasta. Kuuluu seurantaan ja hyvältä se näytti. Harmi että ei oo löytyny helpotusta. Nää on vaikeita juttuja.
Korjaa ruokavaliota, ripuloit aamuisin edellisen päivän syömiset. Jätä viljat, sokerit, maidot. Syö reilusti aitoa rasvaa ja aitoa puhdasta ruokaa.