Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä apu ihan järkyttäviin peräpukamiin ja vatsaongelmiin? :)

Vierailija
09.10.2017 |

Olispa läppä tai provo, mulla vaan alkaa jaksaminen loppua tämän kanssa. Olen parikymppinen nainen, vatsaongelmat on olleet elämääni varmaan aina, koska en oikeastaan muista koska nää on alkaneet. Viime vuosina mun elämä on kuitenkin hyvin pitkälti liikkunut vatsan toiminnan ympärillä ja vihaan tätä. Luulin tähän vuoteen asti olevani laktoosi-intolerantikko, koska maitotuotteet on ainoa ruoka-aine jonka osaan varmuudella yhdistää vatsakramppeihin ja räjähtävään ripuliin. :))

Alkuvuodesta lääkärissä käytyäni kuitenkin paljastui, ettei mulla ole laktoosi-intoleranssia, eikä keliakiaa. Lääkäri diagnosoi mulla IBS:n ja olen nyt yrittänyt elää netistä ladattujen ruokaohjeiden mukaan ja välttänyt suurinpiirtein kaikkia sellaisia ruokia, mitä yleensä syön. Aluksi tilanne tuntui ehkä helpottavan vähän (?), mutta nyt tuntuu, että vatsa on kamalammassa kunnossa kuin ikinä.

Mulla on viikoittain kramppeja, jotka säteilee koko alavatsan alueelta polviin asti (hyvin samanlaisia kuin esim. menkkakramppini) ja kivut on niin voimakkaita, että on vaikea istua suorassa/puhua/tehdä yhtään mitään. Juoksen vessassa parhaimmillaan monta kertaa tunnissa, usein pieremässä ja ripuloimassa, yleensä ripsa ilmoittaa tulostaan kesken syömisen. Useat vessakäynnit johtuu kuitenkin vain siitä, että tunnen paskantamisen tarvetta mutta vessaan mennessä saan ponnistaa ihan kaikessa rauhassa ilman mitään helpotusta.

Perse tuntuu jatkuvasti epämukavalta, alkuvuodesta lääkärissä tähystyksen päätteeksi lekuri iski käteen jonkun peräsupporeseptin peräpukamia varten. En ennen tuota ollut huomannut, että mulla olisi mitään peräpukamia, joten oletan tilanteen pahentuneen silläkin saralla, kun nyt ainakin yksi pukama pilkottaa jo ulkonakin.

Multa on parin viime vuoden aikana pudonnut n. 20kg painoa niin, että painoindeksini oli parhaillaan 14.2 (172kg/42kg). Yli vuoden ajan olen yrittänyt aktiivisesti nostaa painoa. Tuntuu mahdottomalta, oon vaivoin saanut painon nostettua 49 kiloon. Siitä huolimatta näytän melko pulskalta, koska mun vatsa on turvoksissa jatkuvasti.

Oon käynyt näiden ongelmien takia lääkärissä kahdesti vuoden sisään. Ekalla kerralla sain vaivoihini sen peräpukamareseptin, toisella kerralla diagnosoitiin IBS ja lääkäri kehotti syömään jatkossa FODMAP-ruokavalion mukaisesti. No ei auta. Mitä teen? Haluaisin varata uuden lääkäriajan, mutta homma tuntuu pelkältä rahantuhlaukselta, kun kukaan ei tutki mitenkään enkä saa mitään apua ja vaivat vaan pahenee jatkuvasti. Voinko pyytää lääkäreitä tutkimaan jotain tiettyä?

Tää on niin inhottavaa, tunnen jatkuvaa ahdistusta siitä, milloin täytyy seuraavan kerran päästä vessaan tai iskeekö krampit tälläkin kertaa autoa ajaessa. Mun sosiaalinen elämä ja itsetunto on kärsineet tästä ihan suunnattomasti, pelkään lähteä paikkoihin ja mulla on jatkuvasti ihan oksettava ja epävarma olo itsestäni.

Ketään kohtalotoveria, tai asioista tietävää? Mulla alkaa loppua voimat tän kanssa.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikin odotettua pidempi avautuminen, pahoittelut. :D

Vierailija
2/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole edes huomannut pukamia, niin pitääkö niitä silti hoitaa?

Mitä muuten voi tapahtua jos pukamia ei hoida? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuiturakeita?

Vierailija
4/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile nyt ekana täysin viljatonta ja maidotonta ruokavaliota.

Ja puhdasta ruokaa, ei lisäaineita eikä sokeria.

Vierailija
5/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et ole edes huomannut pukamia, niin pitääkö niitä silti hoitaa?

Mitä muuten voi tapahtua jos pukamia ei hoida? 

En ollut siis alkuvuodesta huomannut niitä ennen lääkärissä käyntiä, menin lääkäriin koska ulostin verta ja lekurin mukaan tämä tuli pukamista. Nykyään huomaan kyllä pukamat, kuten tuossa aloituksessa totesin niin berberi tuntuu epämukavalta jatkuvasti, verta on enää toisinaan.

Vierailija
6/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mahdollista käy funktionaalisen lääketieteen lääkärillä/ravintovalmentajalla. Paneutuvat oireen aiheuttajaan, eivät pelkästään oireen hoitamiseen.

Tsemppiä kovasti 💛

Vierailija
7/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön tällä hetkellä gluteenitonta ruokavaliota, maidoton olen ollut vuosikaudet mutta FODMAP-juttujen myötä jätin pois myös soijamaidon kun ei ilmeisesti sovi. 

Kuiturakeita syön, Visiblin-merkkistä.

Vierailija
8/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anustappi

Vierailija
9/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis käynyt yksityislääkärillä omalla rahalla? Työterveyslääkäri tai terveyskeskuslääkäri voivat kirjoittaa lähetteen erikoislääkärille julkiselle puolelle. Itse sain hyvän hoidon omaan sairauteeni, ei samaa kuin sinulla, julkisella puolella.

Vierailija
10/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset kunnon lääkkeet. Varaa aika näiden sairauksien erikoislääkärille ja kerro, että sinut on tähystetty ym., mutta et saa apua pelkästä ruokavaliohoidosta.

Vierailija
11/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. tiedän tunteen, vaikka mulla ei ole ibs ,vaan vakavampi suolistosairaus(ei siitä sen enempää).

Eikö sisätauti ole muka tutkinut esim. calpro-arvoa. Niin sulla ei ollut mitään näkyvää tulehdusta suolistossa. Se onki sitten hankalempaa.

Vierailija
12/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön tällä hetkellä gluteenitonta ruokavaliota, maidoton olen ollut vuosikaudet mutta FODMAP-juttujen myötä jätin pois myös soijamaidon kun ei ilmeisesti sovi. 

Jätä ne kuiturakeet ja visiblinit syömättä. Käytä sen sijaan paljon rasvaa, ei kuitenkaan margariinia.

Vierailija
13/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinut tähystetty sekä ylä että alakautta? Minkä nimisen lääkkeen sait peräpukamiin?

Vierailija
14/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitset kunnon lääkkeet. Varaa aika näiden sairauksien erikoislääkärille ja kerro, että sinut on tähystetty ym., mutta et saa apua pelkästä ruokavaliohoidosta.

Paskat se mitään lääkkeitä tarvitse, oikealla ravinnolla saa avun. Eikä se ravinto ole mitään suositusruokaa, vaan oikeaa ravintoa.

Vierailija
15/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sinulla olla Crohnin tauti?

Itselläni on IBS ja FODMAP-ruokavalio auttaa siihen. Joskus maha menee sekaisin ja huomaan, että olen vahingossa syönyt jotain kiellettyä (esim Turun sinapissa on glukoosi-fruktoosisiirappia). Joten kaikki ruuat kannattaa tarkistaa huolella.

Vierailija
16/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton ei ole sama kun viljaton, tätä ei kyllä alan ammattilaisetkaan valitettavasti kaikki tiedä.

Vierailija
17/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos syöt sinisestä pakkauksesta Visibliniä, niin se on makeutettu sorbitolilla, joka ei ole low FODMAP ja aiheuttaa vatsaoireita.

Vierailija
18/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hurjalta ☹

Ja siltä, että sinut täytyy tutkia kunnolla. Lääkäriin ja aina uudestaan, niin kauan, että saat apua.

Vierailija
19/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä menisin takaisin lekurille, jos ne pukamat vaivaa vielä, ne vois hoitaa ”hirttämällä” eli Barronin ligatuurilla. Ammutaan kumilenkit niihin pukamiin, niin ne ”kuivuu”pois.

Vierailija
20/34 |
09.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse Ibs ei ole lääkkeitä , vaan niiden oireiden helpottamiseen voi ehkä löytyä jotain, yleensä huonolla teholla. Jos olisi tulehdusta löydetty. Esim crohnin tauti. Sitten olisi enemmän apukeinoja olemassa.