Onko tulevaisuudessa oikeus tietää, että onko yhdessä XX vai XY kromosomeilla syntyneen ihmisen kanssa?
Vai saako sen salata, että onkin vaihtanut sukupuolta? Entä sitten lasten saaminen?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
No ei mulla ole ollut tapana kysellä deitin sotua. Joten mistäpä sen tietää että on sukupuolen vaihtanut
Eiköhän läheisessä suhteessa ole tapana tietää toisen henkilötunnus - joka siis transtaustaisen henkilön kohdalla on vaihdettu omaksi kokemaan sukupuoleen kuten nimikin.
Itse transmiehenä en usko voivani salata taustaani parisuhteessa, mutta toistaiseksi kukaan ystävistäni ei asiaa tiedä, kun ollaan oltu vaatteet päällä. Ja joskus kusella käydessä olen muka vahingossa vilauttanut pippeliä (joka siis on kaupasta tilattu silikoninen packeri).
Vierailija kirjoitti:
Kun saa lapsen, tietää kromosominsa ihan siitä tavasta jolla lapsen saa. XX synnyttää ja XY ei.
Vaan kun ei tiedä. Tulee mieleen Ewa Kłobukowskan tapaus: ei ollut tarpeeksi nainen urheillakseen naisten sarjassa, kun osoittautui ettei ole kromosomistoltaan XX. Raskaus ja synnyttäminen sujui siitä huolimatta. Epäilemättä näitä voi olla muissakin kuin urheilijoissa; urheilijoita vain on tullut testattua.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tulevaisuudessa päästään siihen, että yhteiskunta saadaan kokonaisuudessaan sukupuolineutraaliksi. Ei jaotella ihmisiä enään eri sukupuoliin minkään perusteella. Vaatii vielä paljon työtä ja asennemuutosta mutta ehkä joskus tavoitteeseen tullaan pääsemään.
Tällä hetkellä ollaan vielä ihan lapsen kengissä mutta ensiaskeleita ollaan pikkuhiljaa otettu sukupuolineutraalimpaan suuntaan. Ehkä joskus tulee päivä, ettei esim. nimen "pekka" tai "päivi", kuuleminen tuo kenellekään mitään mielleyhtymiä ko. henkilön sukupuolesta.
Miksi, vai oletko provo? Muunsukupuoliset saavat toki olla itse neutraaleja aivan vapaasti, mutta suurin osa ihmisistä kyllä rakastaa sukupuoltaan ja se on meille tärkeä. T.transihminen itsekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä, joiden sukupuolikromosomit ovat XXX, XXY tai XYY, eivät saa sitä koskaan tietää. Harva meistä tietää kromosomistonsa.
Sen pystyy kyllä päättelemään aika helposti siitä ettei ole ongelmia hedelmällisyyden kanssa. Iloitseeko ihmiset täällä oikeasti sairauksien alidiagnosoinnista?
XXX- ja XYY-ihmiset ovat yleensä hedelmällisiä ja osa XXY-ihmisistäkin. En iloitse sairauksien alidiagnosoinnista. Sukupuolikromosomianomalioita kutsutaan oireyhtymiksi. On määritelmäkysymys, voiko esim. lieväoireista XXX-ihmistä sanoa sairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei mulla ole ollut tapana kysellä deitin sotua. Joten mistäpä sen tietää että on sukupuolen vaihtanut
Eiköhän läheisessä suhteessa ole tapana tietää toisen henkilötunnus - joka siis transtaustaisen henkilön kohdalla on vaihdettu omaksi kokemaan sukupuoleen kuten nimikin.
Itse transmiehenä en usko voivani salata taustaani parisuhteessa, mutta toistaiseksi kukaan ystävistäni ei asiaa tiedä, kun ollaan oltu vaatteet päällä. Ja joskus kusella käydessä olen muka vahingossa vilauttanut pippeliä (joka siis on kaupasta tilattu silikoninen packeri).
Vilauttelet silikonipötköä kavereillesi? Joo, kukaan ei arvaa mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin nopea vilahdus hämärässä valaistuksessa, tasokkaasta kaupasta ostettu täysin peniksen näköinen päkkeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin nopea vilahdus hämärässä valaistuksessa, tasokkaasta kaupasta ostettu täysin peniksen näköinen päkkeri.
Miehennäköisen henkilön oletetaan niin vahvasti omistavan penis, että se on melkein yks ja sama mitä sieltä vilahtaa. Vaikka olis epärealistisenkin näköinen, henkilö ajattelisi nähneensä väärin ja harva kehtaa tarkkaan katsoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei sotusta tiedäkään, onko sukupuolta vaihtanut. Sotu vaihtuu samalla kuin sukupuoli.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tulevaisuudessa päästään siihen, että yhteiskunta saadaan kokonaisuudessaan sukupuolineutraaliksi. Ei jaotella ihmisiä enään eri sukupuoliin minkään perusteella. Vaatii vielä paljon työtä ja asennemuutosta mutta ehkä joskus tavoitteeseen tullaan pääsemään.
Tällä hetkellä ollaan vielä ihan lapsen kengissä mutta ensiaskeleita ollaan pikkuhiljaa otettu sukupuolineutraalimpaan suuntaan. Ehkä joskus tulee päivä, ettei esim. nimen "pekka" tai "päivi", kuuleminen tuo kenellekään mitään mielleyhtymiä ko. henkilön sukupuolesta.
Mä olen suvaitsevainen ihminen jolle toisen sukupuolella ei ole merkitystä, mutta tuntuu että nämä ultrasuvaitsevaiset ovat itse niitä pahimpia lokeroon laittajia. Olen ollut aina poikatyttö enkä ole koskaan pyrkinyt määrittelemään mitä joku saa tehdä ja miten käyttäytyä jos hän edustaa tiettyä sukupuolta. En ole koskaan myöskään identifioinut itseäni voimakkaasti nimenomaan naiseksi, vaan se on biologinen sukupuoleni. Nämä muun sukupuoliset ym. haluavat laittaa ihmiset lokeroihin, "naiset käyttävät mekkoja ja miehet hameita, naiset käyttävät huulipunaa ja miehet tykkäävät autoista eli olen siis muunsukupuolinen kun en mahdu näihin ahtaisiin sukupuolikriteereihin jotka itse itselleni loin." Kutsu kapeakatseiseksi, mutta minä en ymmärrä miten mieheksi sukupuolensa korjannut ihminen haluaa pitää naisen sukupuolielimet ja synnyttää? Miten jonkun sukupuoli-identiteetti voi olla niin voimakkaasti sidoksissa ulkoiseen olemukseen mutta silti sen väärän sukupuolen kehontoiminnot kiinnostavat?
Minusta ei ole mitenkään ahdistavaa elää yhteiskunnassa jossa ihmisillä on tietty biologinen sukupuoli, olisi melko sekavaa jos sairaalassa ei olisi urologian ja gynekologian puolta vaan kaikki siellä sekaisin ja hoitaja ei saisi udella sukupuolta koska tämä on loukkaavaa joten alavatsakivuista kärsivä nainen kävisi ensin gastron puolella ennenkuin todettaisi että hetkinen se onkin kohdunulkoinen raskaus ja gynen puolelle.
Ihmisen kanssahan sitä seurustellaan eikä sukupuolen.
Y-kromosomi tuhotaan sikiöistä sovinistisena jäänteenä.
Tietysti on oikeus tietää. Oman taustansa salaaminen parisuhteessa on huijaamista, ja jos tällaisen asian salaa, niin voi salata muitakin asioita. Hyvin monelle biologisten lasten saaminen on todella tärkeää, joten jo senkin takia on tärkeää tietää toisen geneettinen tausta.
Miksi ap on tästä asiasta niin huolissaan? Pelkäätkö, että transtaustainen henkilö "huijaa" sinut kanssaan parisuhteeseen?
En ole asiantuntija mutta uskoisin, että transihmisten prosessiin kuuluu olennaisesti oman transtaustan hyväksyminen ja avoimuus sen suhteen, eli ainakin kumppanille kertomista varmaankin suositellaan. Kyllähän asia tulisi esille jossain vaiheessa tavalla tai toisella, viimeistään silloin kun aletaan puhua perheen perustamisesta.
Ja kuten muutkin tässä ketjussa ovat todenneet, ihan cis-ihmisenkin kromosomit voivat olla jotain muuta kuin XX tai XY eikä henkilö saa tietää asiasta koskaan.
Enpä usko että transventtiileille tehdyt "sukupuolenkorjausleikkaukset" tuottavat niin hyviä tuloksia ettei "korjattuja" värkkejä erota aidoista jos sänkyhommiin ryhdytään.
Silmät tarkkana kun vähennätte vaatteita, eikä alttarille ennenkuin paikat on tsekattu.
Voithan sä ap aina ekoilla treffeillä vaatia todistetta sukupuolesta. Hyvin toimii.
Seurustella aina voi, mutta tuokin asia kannattaa selvittää ennen kuin tekee mitään kauaskantoisempia ratkaisuja. Jos asiasta ei voi puhua, niin eipä taida suhde muutenkaan olla kovin kantavalla pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Voithan sä ap aina ekoilla treffeillä vaatia todistetta sukupuolesta. Hyvin toimii.
Nauroin tälle. Siinä antaisikin itsestään todella hyvän vaikutelman, kun alkaisi ensitreffeillä vaatia toiselta lääkärinlausuntoa sukupuolikromosomeista. Varsinainen saalis.
P.S. Olenkohan ennakkoluuloinen, kun oletan ap:n olevan mies? Lihaa syövä valkoinen heteromies.
Jännä juttu, että yleensä kukaan transsukupuolinen ihminen ei kuitenkaan pukeudu sukupuolineutraalisti tms.. Olisiko siis hyvä jos muiden sukupuolet piilotetaan, mutta transsukupuoliset saavat muiden hyväksyessä toteuttaa omaa uutta sukupuoltaan korostetusti ja stereotyyppisesti pukeutuen..
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että yleensä kukaan transsukupuolinen ihminen ei kuitenkaan pukeudu sukupuolineutraalisti tms.. Olisiko siis hyvä jos muiden sukupuolet piilotetaan, mutta transsukupuoliset saavat muiden hyväksyessä toteuttaa omaa uutta sukupuoltaan korostetusti ja stereotyyppisesti pukeutuen..
En ymmärrä viestiäsi. Määrittele tuo ensimmäisen virkkeesi "sukupuolineutraali pukeutuminen"? Mistä tiedät, miten transihmiset pukeutuvat? Vastaantulevista ihmisistä et välttämättä edes tunnista, kuka on transtaustainen ja kuka ei. Toiseksi, itse olen taipuvainen uskomaan, että erityisesti nuorena transihmiset varmaan pyrkivät pukeutumaan hyvinkin sukupuolineutraalisti: esimerkiksi itsensä pojaksi tunteva biologinen tyttö varmaankin pukeutuu löysähköihin paitoihin ja housuihin peittääkseen muotonsa. Tytöksi itsensä tunteva biologinen poika puolestaan ehkä pukeutuu poikien tavoin (koska ei halua herättää huomiota) mutta varmaankin valitsee poikien vaatteista enimmäkseen neutraaleja vaatekappaleita: huppareita, parkatakkeja, farkkuja, collegehousuja eli niitä vaatteita, joita lähes kaikki käyttävät sukupuolesta riippumatta.
Mielestäni nykyajan pukeutuminen Suomessa on melko sukupuolineutraalia.
Toivottavasti todella tämä päivä ja aika tulee joskus kymmenentuhannen vuoden päästä aikaisintaan.