Onko tulevaisuudessa oikeus tietää, että onko yhdessä XX vai XY kromosomeilla syntyneen ihmisen kanssa?
Vai saako sen salata, että onkin vaihtanut sukupuolta? Entä sitten lasten saaminen?
Kommentit (46)
Mietin millainen on tulevaisuuden maailma ja tahdoin tehdä tämän aloituksen jo ennakkoon.
Tahdon myös säilyttää vanhan henkilöllisyystunnukseni, mutta jos ajatte muutoksen läpi, niin ainakin saada uudet dokumentit (passi, ajokortti, henkilöllisyyskortti, Kela-kortti, Eurooppalainen sairaanhoitokortti ym.) sekä tietojärjestelmien muutokset ilman verorahojen kuluttamista tähänkin laajaan projektiin.. Sukupuolen korjausleikkaukset ovat jo verovaroilla maksussa, joten mihin yhteiskunnan varat tulevatkaan enää riittämään? Hoidetaanko vanhukset? Voisiko joku yksityinen säätiö ottaa sydämenasiakseen järjestää meille kaikille suomalaisille rahoituksen henkilöllisyystunnusten muutoksiin? Vai annettaisiinko uusia tunnuksia vain suojelun tarpeessa oleville, sukupuoltaan muuuttaville, maahan muuttajille tai muuhun tarveharkintaiseen syyhyn perustuen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että yleensä kukaan transsukupuolinen ihminen ei kuitenkaan pukeudu sukupuolineutraalisti tms.. Olisiko siis hyvä jos muiden sukupuolet piilotetaan, mutta transsukupuoliset saavat muiden hyväksyessä toteuttaa omaa uutta sukupuoltaan korostetusti ja stereotyyppisesti pukeutuen..
Mielenkiintoinen kommentti, kun tuskin tunnet yhtäkään t-taustaista. Jos muunsukupuolisia ja paria erikoisuudentavoittelijaa ei lasketa, miksi ihmeessä hoidot läpikäynyt transsukupuolinen pukeutuisi erityisen neutraalisti, jos muutkaan naiset ja miehet ei niin tee? Tietysti, jos kaikki muutkin pukeutuvat neutraalisti transihmisetkin tekevät niin. Eivät he identifioidu transsukupuolisiksi vaan miehiksi tai naisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tulevaisuudessa päästään siihen, että yhteiskunta saadaan kokonaisuudessaan sukupuolineutraaliksi. Ei jaotella ihmisiä enään eri sukupuoliin minkään perusteella. Vaatii vielä paljon työtä ja asennemuutosta mutta ehkä joskus tavoitteeseen tullaan pääsemään.
Tällä hetkellä ollaan vielä ihan lapsen kengissä mutta ensiaskeleita ollaan pikkuhiljaa otettu sukupuolineutraalimpaan suuntaan. Ehkä joskus tulee päivä, ettei esim. nimen "pekka" tai "päivi", kuuleminen tuo kenellekään mitään mielleyhtymiä ko. henkilön sukupuolesta.Mä olen suvaitsevainen ihminen jolle toisen sukupuolella ei ole merkitystä, mutta tuntuu että nämä ultrasuvaitsevaiset ovat itse niitä pahimpia lokeroon laittajia. Olen ollut aina poikatyttö enkä ole koskaan pyrkinyt määrittelemään mitä joku saa tehdä ja miten käyttäytyä jos hän edustaa tiettyä sukupuolta. En ole koskaan myöskään identifioinut itseäni voimakkaasti nimenomaan naiseksi, vaan se on biologinen sukupuoleni. Nämä muun sukupuoliset ym. haluavat laittaa ihmiset lokeroihin, "naiset käyttävät mekkoja ja miehet hameita, naiset käyttävät huulipunaa ja miehet tykkäävät autoista eli olen siis muunsukupuolinen kun en mahdu näihin ahtaisiin sukupuolikriteereihin jotka itse itselleni loin." Kutsu kapeakatseiseksi, mutta minä en ymmärrä miten mieheksi sukupuolensa korjannut ihminen haluaa pitää naisen sukupuolielimet ja synnyttää? Miten jonkun sukupuoli-identiteetti voi olla niin voimakkaasti sidoksissa ulkoiseen olemukseen mutta silti sen väärän sukupuolen kehontoiminnot kiinnostavat?
Minusta ei ole mitenkään ahdistavaa elää yhteiskunnassa jossa ihmisillä on tietty biologinen sukupuoli, olisi melko sekavaa jos sairaalassa ei olisi urologian ja gynekologian puolta vaan kaikki siellä sekaisin ja hoitaja ei saisi udella sukupuolta koska tämä on loukkaavaa joten alavatsakivuista kärsivä nainen kävisi ensin gastron puolella ennenkuin todettaisi että hetkinen se onkin kohdunulkoinen raskaus ja gynen puolelle.
Tuossa kieltämättä on jotain pointtia, olen itsekin pohtinut sitä kuinka muunsukupuolisuus näyttäisi kaventavan miehen ja naisen roolia juurikin noin, että en nosta penkistä 60 kg ja pidän runoista, en voi siis olla mies tms. Osa transmiehistä on aivopesty hyvin vanhasti feministeiksi, ja maskuliinisuus on demonisoitu, joten muunsukupuoliseksi julistautuminen tuntuu turvallisemmalta - kaikki maskuliinisuuteen liittyvä kun tekee sinusta sortajan.
Transmiesten leikkaustulokset eivät ole vielä naisten tasolla ja siksi moni lykkää leikkaukseen menoa. Osalla on vahva tarve saada lapsia ja kun kerran kohdun omistaa, miksei.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä, joiden sukupuolikromosomit ovat XXX, XXY tai XYY, eivät saa sitä koskaan tietää. Harva meistä tietää kromosomistonsa.
Tällaisissa (erittäin harvinaisissa) tapauksissa, voidaan sanoa, että mikäli henkilöllä on Y-kromosomi, hän on miespuolinen. Naiselta Y-kromosomi puuttuu. Y-kromosomin SRY-geeni aiheuttaa yksilön kehittymisen mieheksi vaikka X-kromosomeja olisikin yhden sijasta kaksi. Tämä on koodattu ihmisen perimään eikä sitä voida millään leikkauksilla tai tai nimen/hetun muutoksilla muuksi muuttaa. Huvittavaa, kuinka ihmiset yrittävät näitä asioita vääntää haluamakseen, mutta DNA kuitenkin kertoo totuuden.
t.valelääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä, joiden sukupuolikromosomit ovat XXX, XXY tai XYY, eivät saa sitä koskaan tietää. Harva meistä tietää kromosomistonsa.
Tällaisissa (erittäin harvinaisissa) tapauksissa, voidaan sanoa, että mikäli henkilöllä on Y-kromosomi, hän on miespuolinen. Naiselta Y-kromosomi puuttuu. Y-kromosomin SRY-geeni aiheuttaa yksilön kehittymisen mieheksi vaikka X-kromosomeja olisikin yhden sijasta kaksi. Tämä on koodattu ihmisen perimään eikä sitä voida millään leikkauksilla tai tai nimen/hetun muutoksilla muuksi muuttaa. Huvittavaa, kuinka ihmiset yrittävät näitä asioita vääntää haluamakseen, mutta DNA kuitenkin kertoo totuuden.
t.valelääkäri
Mikä pointti? Mikä totuus? Luuliko joku muuttavansa kromosominsa? Kyllä transtaustainen tietää olevansa transnainen tai transmies, eivät he muuta väitäkään.
Käy Specsaversillä niin näet kamelinvarpaat paremmin.