Olen päiväkodissa töissä, mutta en ole täti
Te jotka puhutte päiväkodin työntekijöistä täteinä ja setinä: mikä ammattinimike se on? Tiesittekö, että päiväkodissa työskentelee pääasiassa lastentarhanopettajan ja lastenhoitajan koulutuksen saaneita henkilöitä? Ei ihmekään, että alaa ei arvosteta kun me ollaan täteinä ja setinä töissä päiväkodissa.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Koen tädittelyn alentavana, koska suurin osa mieltä tarhantädin leppoisaksi ammatiksi, jossa vähän puuhastellaan Marimekon raitapaita päällä.
Olen lastentarhanopettaja, en lastentarhantäti. Päiväkodin työntekijä voi sitä paitsi olla myös mies. Onko hän sitten tarhan setä?
No meillä oli jossain vaiheessa kirjastossa työntekijöillä sellaiset paidat, joissa luki KIRJASTOTÄTI. Myös miehillä, eikä ketään tuntunut haittaavan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täti-sana ei ole halventava missään muodossa, ei sukulaisuussanana tai muutenkaan. Se on neutraali sana, jollei joku itse sitä pilaa, kuten nyt näyttää käyvän.
Kiinnostais kyllä tietää, kuinka monesta muusta olis ok ja ihan "neutraalia", jos oman ammattinimikkeen sijaan käytettäisiin ihan yleisessä keskustelussa sanaa "täti". Esim. onks teistä myös ihan normaalia ja asiaankuuluvaa puhua peruskoulun opettajista täteinä ja setinä?
Olen alakoulun luokanopettaja ja kyllä, pienet lapset kutsuvat minua tädiksi, kun eivät tiedä nimeäni. So?
Kaupantäti, postisetä, kioskintäti, jäätelöautosetä, nurmikkosetä, uimakoulun täti jne. ihan arkipäivän neutraalissa käytössä. Kylläpä ottaa koville tuo yksi sana sinulla.
Ainakin itse kuuntelen asiakkailta iästä riippumatta mielummin tätittelyä kuin tytöttelyä tai rouvittelua.
Miten joku voi tosisaan kirjoittaa tuollaisen aloituksen... eikö yhtään nolota.
Älä ota itseäsi niin vakavasti... ;-) Se nyt vain on puhekielinen ilmaus.
Mäkin oon ollut mm. kahvilan täti parikymppisenä ja nyt yli kolmekymppisenä mua on sanottu milloin respan tytöksi ja milloin infon tädiksi... Melkeinpä imartelevaa olla respan "tyttö" useammin kuin "täti". :-D
Vastapainona muuten tädittelylle ja tytöttelylle puhutaan meidän firmassa myös esim. it-osaston pojista, joiden ikäskaala on 20-60... Vaikka kukaan heistä ei ole mun eikä kenenkään muun työntekijän poika. ;-)
Minäkin olen päiväkodissa töissä ja voin olla täti tai vaikka tarhapöllö, jos niikseen tulee! Minun itsetuntooni ei eri nimitykset vaikuta.
Eniten minua kutsutaan etunimellä, mutta täti tai setä on yleisnimitys naiselle/miehelle. Kirjastossa työskentelee kirjastontäti, kaupassa kaupantäti ja vastaan voi kävellä vaikka naapurin setä. Ei sen isompaa merkitystä =) Olen myöskin kummitäti ja ihan oikea täti sisarusteni lapsille =)
Toki minulla on koulutus ja ammattinimikkeenä lastentarhanopettaja ja olen erittäin ylpeä siitä.
Kiinnostais kyllä tietää, kuinka monesta muusta olis ok ja ihan "neutraalia", jos oman ammattinimikkeen sijaan käytettäisiin ihan yleisessä keskustelussa sanaa "täti". Esim. onks teistä myös ihan normaalia ja asiaankuuluvaa puhua peruskoulun opettajista täteinä ja setinä?