Lopetin alkoholin käytön ja nyt vain nukun päivät ja yöt, kumpi pahempi?
Silloin kun join, jaksoin siivota, käydä ulkona, lenkkeillä ja seurustella ystävien kanssa. Nyt alkoholin jätettyä saatan vain nukkua jopa 20 tuntia päivässä ja koti on kuin pommin jäljiltä. Kumpi vaihtoehto kuulostaa huonommalta?
Kommentit (21)
Parempi vaihtoehto on lopettaa alkoholinjuonti. Olet saanut selvästikin vieroitusoireita. Toivottavasti nyt tajuat millainen myrkky on kyseessä.
Kuinka kauan olet ollut juomatta?
Kun lopettaa juomisen, alkuun toiset kärsivät unettomuudesta, toiset taas nukkuvat pitkiä unia. Alkoholi sotkee elimistön toimintaa ja huonontaa unenlaatua, menee noin 3-4 kuukautta elimistöltä tottua normaaliin eli alkottomaan elämään taas. Tsemppiä raittiuteen!
Muista kääntyä välillä sängyssäsi, ettet saa makuuhaavoja. Positiivista on se, että rahasi säästyvät ja elimistösi alkaa toipua. Jonain päivänä jaksat pysyä jo hereillä, kun alkoholi tai sen himo ei enää hallitsekaan ajatuksiasi. Onnittelut hyvästä päätöksestä ja voimia toipumiseen!
Vierailija kirjoitti:
Muista kääntyä välillä sängyssäsi, ettet saa makuuhaavoja. Positiivista on se, että rahasi säästyvät ja elimistösi alkaa toipua. Jonain päivänä jaksat pysyä jo hereillä, kun alkoholi tai sen himo ei enää hallitsekaan ajatuksiasi. Onnittelut hyvästä päätöksestä ja voimia toipumiseen!
Alkkiksella se himo hallitsee ajatuksia loppuelämän. Päivä kerrallaan ku tappelee bäkkiin, nii jotku voi onnistua. Useimmat ratkee ku tajuaa ettei viina unohdu ja elämä on niin vitun paljon tylsempää.
Vanha vertaus ex-juopoille; ku laittaa tuorekurkun etikkaan tarpeeksi pitkäksi aikaa, nii siitä tulee suolakurkku. Mutta jos laittaa suolakurkun veteen likoaan, niin siitä ei enää ikinä tule tuorekurkkua...
Hei, mulla on sama. Olen ollut raittiina kolme viikkoa. Unirytmi ihan sekaisin, nukun joka toinen yö. Joka toinen yö taas nukun ainakin 12h. Kyse on ollut tissuttelusta mulla.
Vierailija kirjoitti:
Hei, mulla on sama. Olen ollut raittiina kolme viikkoa. Unirytmi ihan sekaisin, nukun joka toinen yö. Joka toinen yö taas nukun ainakin 12h. Kyse on ollut tissuttelusta mulla.
Ja vielä: en koe tuntevani mitään himoa alkoholiin. Kyllästyin sen haittapuoliin, siksi lopetin.
Juon jos huvittaa, en edes ajattele sitä. Miksi pitäisi?
mä oon ollu raittiina kohta 7 kk ja vasta nyt mun unirytmi alkaa olla kunnossa, mulla on ollu ihan samat oireet! kantsii myös jättää sokeri ja valkoiset jauhot jne pois, mä kompensoin viinattomuutta ahmimalla suklaata ja karkkia iltaisin joka myös pisti rytmin ihan sekaisin. tsemppiä!! todella hienoa että oot lopettanut juomisen, sä pystyt tähän!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkkiksella se himo hallitsee ajatuksia loppuelämän. Päivä kerrallaan ku tappelee bäkkiin, nii jotku voi onnistua. Useimmat ratkee ku tajuaa ettei viina unohdu ja elämä on niin vitun paljon tylsempää.
Älä liioittele. Monet onnistuvat pääsemään eroon alkoholista, eivätkä joudu tappelemaan himon kanssa joka hetki. Mä olen esimerkiksi ollut 7 vuotta raittiina, enkä edes muista alkoholia juuri koskaan. Monesti ihmettelen että miksi ihmeessä join, kun elämä on niin valtavan paljon parempaa selvänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanha vertaus ex-juopoille; ku laittaa tuorekurkun etikkaan tarpeeksi pitkäksi aikaa, nii siitä tulee suolakurkku. Mutta jos laittaa suolakurkun veteen likoaan, niin siitä ei enää ikinä tule tuorekurkkua...
Alkoholin himon selättäminen onnistuu kyllä, jos löytää jotain muuta kivaa tekemistä vapaa-ajalla, joka ei tuhoa aivoja samalla tavalla. Sen ei tarvitse välttämättä olla edes mitään uskonnollista, mutta ajatukset pitää saada pois koko aineesta, muuten taistelusta tulee raskasta. Helppoa se ei ole, mutta mahdollisuuksien rajoissa kuitenkin. Saattaa kyllä vaatia sen, että ystäväpiiri menee kokonaan uusiksi, eli käytännössä aloitetaan kokonaan uusi elämä.
Mä lopetin työt ja nyt nukun yöt ja päivät.
Kuulostaa siltä, että olet vetänyt kyllä aika jeremäisesti sitä viinaa. Lopettaminen on hyvä. Nyt menet sitten lääkäriin selvittämään, että millaisia vaurioita sulla on ja miten tästä eteenpäin.
Entäs jos itse haluaisin lopettaa juomisen, mutta puoliso painostaa jatkamaan? Hänestä tissuttelu ei ole ongelma ja "auttaa vain rentoutumaan" , kun itse taas poden jatkuvaa huonoa omaatuntoa asiasta..
Onko ero ainoa vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
mä oon ollu raittiina kohta 7 kk ja vasta nyt mun unirytmi alkaa olla kunnossa, mulla on ollu ihan samat oireet! kantsii myös jättää sokeri ja valkoiset jauhot jne pois, mä kompensoin viinattomuutta ahmimalla suklaata ja karkkia iltaisin joka myös pisti rytmin ihan sekaisin. tsemppiä!! todella hienoa että oot lopettanut juomisen, sä pystyt tähän!!
Monta annosta suurin piirtein joit viikossa? Itselläni 10-17 annosta, kun naisilla korkean riskikäytön raja 16 annosta (vanha määritelmä). Nythän se on tosin alennettu 12:een.
Huomioin siis 10 siideriä 0,33 = 10 annosta
Ja lisäksi välillä viikonloppuna/tapahtumien yhteydessä 1 plo viiniä = 7 annosta.
T. Ex-tissuttelija, jolla unihäiriöt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta annosta suurin piirtein joit viikossa? Itselläni 10-17 annosta, kun naisilla korkean riskikäytön raja 16 annosta (vanha määritelmä).
Mä olin hard core -juoppo, vähintään 5 annosta päivässä, useimmiten enemmän. Ja tätä monta vuotta.
Fyysiset vierotusoireet menevät kyllä nopeammin ohitse, mutta psyykkiset hitaammin. Jos alkoholi on leimannut aiemmin vapaa-ajankäyttöä ja olet alkoholilla "juhlistanut" aina vapaalla oloa, niin totta kai se ottaa aikansa, että kehität muuta tekemistä tilalle.
Sinulla on nyt siten tavallaan masennusoireita, koska elämäsi on tyhjää, eikä sinulla ole sitä juopottelua, jota odottaa.
Oletko mukana AA-toiminnassa? Tarvitset nyt vertaistukea ja muutakin tekemistä kuin pelkkä juomatta olo ja nukkuminen. Ei nukkumisesta ole elämänsisällöksi, vaikka se muuten hyväksi onkin.
Minulla tällä hetkellä päiväannos 24 olutta. Juin noin 4 kertaa viikossa tuon määrän. Kun olen ilman en nuku ollenkaan 😑 Kesti viime kerralla monta kuukautta unettomuus.
Tässä olis hyvä tutkimuksen aihe.
Join paljon. Aloitin 13v, joka viikonloppuisen kaljoittelun. 10-12 olutta kerralla, perjantai ja joskus lauantaikin. 16v alkoi mennä jo keskellä viikkoakin juomaa, ja annokset oli jo huomattavasti isommat. 19v, olin ensimmäisen kerran hoidossa, deliriumin takia. Olin vetänyt 4 kuukautta lähes tauotta, pirtua, viinaa, kiljua, kaljaa. Tätä jatkui 24v, kunnes olin linnassa puolitoistavuotta. Vapauduttua jatkoin vuoden juomista kunnes lusin taas 2 vuotta. Sen jälkeen ryyppäsin paljon noin 8 vuotta. Nykyisin otan 1-2 kertaa kuussa, yhtenä tai kahtena iltana. Laatikko kaljaa ja vodka pullo on annos. Pitäs lopettaa kokonaan, ei jaksa enää. Tulee paha krapula
Kuulostaa tutulta. Kerran viikkoon tulee tosin se päivä kun ei nuku ollenkaan. Muuten tosiaan unessa sen 12-15h vuorokaudessa. Nukkumisajat vaihtelee. Yleensä syömisen jälkeen taju pois.