Joutuisit kotihoitajaksi, kenet seuraavista valitsisit asiakkaaksesi?
Kaikissa tapauksissa kävisit 5 kertana viikossa.
1. Pertti, 85v. Puhuu pelkästään sodasta ja hiihtämisestä, haukkuu nykynuoria. Kutsuu sinua "plikaksi" Joudut siivoamaan Pertin kodin ja murskaamaan lääkkeet huomaamatta ruuan sekaan koska Pertti pitää kaikkia lääkkeitä huumeina. Pertti syyttää sinua myös varastamisesta ja pitää aina verhoja kiinni, etteivät kuvitellut viholliset näe asuntoon.
2. Martta, 65, toinen jalka ja toinen käsi amputoitu. Joudut auttamaan pukeutumisessa, ruuanlaitossa, siivouksessa ja peseytymisessä (myös intiimialueilla) Martalla on muistisairaus ja aina kun tulet, hän pelästyy, alkaa huutaa ja uhkaa soittavansa poliisit koska ei tunnista sinua. Martan verenpaine pitää myös mitata ja antaa lääkkeet. Hän sylkee lääkkeet monta kertaa pois.
3. Kalevi, 90. Pyörätuolissa. Hänet täytyy siirtää suihkuun nostamalla suihkutuoliin ja auttaa peseytymisessä (myös intiimialueet) Joudut ostamaan hänelle kaupasta perunoita ja silliä, sillä hän ei suostu syömään muuta. Tämän takia Kalevi tarvitsee myös erilaisia vitamiineja joita hän inhoaa ja heittää ne ympäri taloa. Lääkkeet joudut murskamaan ja antamaan ruiskulla suuhun. Kalevi vastustelee tätä. Kalevi ei puhu ollenkaan
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään valinnanvaraa?
Kaikki yhtä kaameita tapauksia. Mitä oikein tavoittelet typerällä aloituksellasi?
Kuvaus todellisuudesta. Mitä oikein tavoittelet nimittelemällä aloitusta typeräksi? En ole ap.
Kovin negatiiviseen sävyyn kirjoitat kolmesta tapauksestasi. Ei ole asiakaslähtöistä katsontaa.
En myöskään näe miksi kolmosta pitäisi jokainen päivä suihkuttaa? Hoitajat ei nosta, me avustetaan siirtymään, siirretään tai käytetään sellaisia apuvälineitä jotka tekevät sen puolesta. Korostat jokaisen kohdalla että tarvitsee pestä intiimialueet. No se nyt vain kuuluu jokaisen pesuihin, ei sen kummallisempaa kuin hampaat tai hiuksetkaan.
Ja lääkkeistä.. ei tuollaisella asenteella lähdetä asiakkalle antamaan lääkkeitä, kuin sinulla on.
Yksi muistutus. Jos asiakas selvästi kieltäytyy hoidosta, tai jostain sen osa-alueesta, sitä ei hyvä hoitaja lähde tekemään. Mitään ei tehdä väkisin. Pidemmän päälle tämä johtaa siihen että lääkäri kävelee hoitotahdon yli mutta siinä tapauksessa ei asuta enään kotona.
Vierailija kirjoitti:
Kovin negatiiviseen sävyyn kirjoitat kolmesta tapauksestasi. Ei ole asiakaslähtöistä katsontaa.
En myöskään näe miksi kolmosta pitäisi jokainen päivä suihkuttaa? Hoitajat ei nosta, me avustetaan siirtymään, siirretään tai käytetään sellaisia apuvälineitä jotka tekevät sen puolesta. Korostat jokaisen kohdalla että tarvitsee pestä intiimialueet. No se nyt vain kuuluu jokaisen pesuihin, ei sen kummallisempaa kuin hampaat tai hiuksetkaan.
Ja lääkkeistä.. ei tuollaisella asenteella lähdetä asiakkalle antamaan lääkkeitä, kuin sinulla on.
Yksi muistutus. Jos asiakas selvästi kieltäytyy hoidosta, tai jostain sen osa-alueesta, sitä ei hyvä hoitaja lähde tekemään. Mitään ei tehdä väkisin. Pidemmän päälle tämä johtaa siihen että lääkäri kävelee hoitotahdon yli mutta siinä tapauksessa ei asuta enään kotona.
Tämä on ihan ajatusleikki, josta ei tarvitse loukkaantua. Äitini on töissä kotihoitajana ja kuvailut pohjautuvat hänen kertomaansa, tietysti yksityiskohtia muutettu rajustikin. En tiedä joka pykälää mikä työhön kuuluu.
Ap
Tässä klassinen esimerkki miten toisen suun kautta kertomana asiat muuttuvat, joitsa puhutaan ja joista ei mitään tiedetä.
Ammattikielessä ei asiakkaista puhuta kyseisellä aloittajan tavalla. Kyllä vanhukset, monisairaat, muistamattomat ja yksinäiset erakot ovat HAASTAVIA! Mutta siksi on koulutettua henkilökuntaa jotta osaisimme kohdata heidät. Saataisiin apua annettua jotta pärjääminen olisi mahdollisimman asiakaslähtöistä ja arvokasta sekä turvallista. Kun jokin määrre ei toteudu, on olemassa työryhmiä joiden työtä on miettiä millä avuilla asioihin saataisiin muutosta.
Ei kaikki ole yhden ihmisen harteilla. Hoitajallakin on työryhmä sekä esimies. On olemassa monta lähestymistapaa sekä useita erilaisia hoitokeinoja jos asiakas suhde on uuvuttava. Aina ensisijaisesti on kuunneltava asiakasta.
Tehkää hyvät ihmiset hoitotahto vielä kun olette järjissänne.
Eihän tuossa ole mitään valinnanvaraa?
Kaikki yhtä kaameita tapauksia. Mitä oikein tavoittelet typerällä aloituksellasi?