Aina ajankohtainen asia: tori.fi huijaukset - kertokaa kokemuksia, vinkkejä yms.
Valtaosa ihmisistä on rehellisiä ja toimii viimeisenpäälle asianmukaisesti sekä on vielä mukavia.
Helmiä ovat ne, joiden myymät tavarat ovat todella viimeisen päälle erinomaisia ja hinta on tosiaan kohdallaan, eli kohtuullinen todella hyvästä tavarasta.
Sitten ovat ne, jotka toimivat kyllä täysin asianmukaisesti mutta joiden myymästä tavarasta sitten jälkikäteen tarkemmin tarkastellessa huomaa, että on aika romua.
No nyt sitten ensimmäisen kerran törmäsin henkilöön, joka vaikutti aika huijarilta. Ihan ihme juttua, kaikki maailman huijaustarinat yhteen ja samaan laitettuna, hirveä kiire saada rahat ihan heti. No en tehnyt kauppoja.
Mutta kerätäänpä taas kokemuksia, huomioita ja oppeja siitä, miten tunnistaa huijarit mahdollisimman pian.
Kommentit (9)
Huutonet.
Kerran on yritetty myydä tavaraa jota ei ollut. Se tyypillinen jolla paljon elektroniikkaa myynnissä ja polkuhintaan. Onneksi varotuskellot huusi kuitenkin ennen rahan siirtoa. Ilmaisia lounaita ei ole.
Lähtökohta myös, että aina pitää olla mahdollista noutaa jos on kyse arvokkaasta asiasta.
En tiedä onko muille sattunut tällaista, mutta tosi muuten tosi asiallisen tyyppinen ihminen alkaa yhtäkkiä vuodattaa elämäntarinaansa perusteeksi siitä, miksi on pakko saada rahat heti.
Jäi tosi ikävä fiilis, kun jotenkin miettii osaksi että entä jos ihminen oikeasti on hädässä? Mutta toisaalta tarvitsi rahaa välittömästi niin epäilyttävään juttuun että huh huh.
Näin myyjän näkökannasta katsottuna tekisi mieli listata tähän myös pitkä rivi "ostajia" nimi ja sähköpostitietoineen. Laittavat näitä yhteydenottoja tyyliin "ostaisin tämän" ja siihen kun vastaat tiedustellen noutoaikaa tai maksua, niin ostaja katoaa kuin pieru sahraan. Eivät siis kysele mitään lisätietoja tai vastaavaa, vaan ilmoittavat ostopäätöksen joka ei siten kannakkaan siihen asti, kun asian eteen pitäisi tehdä jotakin (noutaa tai maksaa). Huijareita ovat ja näitä ainakin tori.fi täynnä. Antavat lupauksen, jota eivät kykene/halua lunastaa.
Mitä itse tekisitte tilanteessa jossa olisi välttämätöntä saada 800 euroa yhtäkkiä kasaan? Luulisi, että kyllä sen nyt varmaan joltain sukulaiselta yms. saisi lainattua jos ei ole luottokorttia tms.
Ja omituisinta oli, että nainen tarvitsi rahat lähettääkseen ne jollekin miehelle ulkomaille joka tarvitsi ne aivan välttämättä ihan heti jotta pääsisi Suomeen.
Eli tuplahuijaus? Ulkomaalainen huijaa naista ja nainen huijaa muita. Tai sitten naisraukka on itse vain huijattu.
Koska kuka ihme alkaa lähettämään rahaa jollekulle ulkomaalaiselle miehelle niin, että ne rahat on pakko saada just sillä sekunnilla, jotta mies pääsee Suomeen ... eikö tuo ole juuri tosi klassinen huijaus?
Vierailija kirjoitti:
Näin myyjän näkökannasta katsottuna tekisi mieli listata tähän myös pitkä rivi "ostajia" nimi ja sähköpostitietoineen. Laittavat näitä yhteydenottoja tyyliin "ostaisin tämän" ja siihen kun vastaat tiedustellen noutoaikaa tai maksua, niin ostaja katoaa kuin pieru sahraan. Eivät siis kysele mitään lisätietoja tai vastaavaa, vaan ilmoittavat ostopäätöksen joka ei siten kannakkaan siihen asti, kun asian eteen pitäisi tehdä jotakin (noutaa tai maksaa). Huijareita ovat ja näitä ainakin tori.fi täynnä. Antavat lupauksen, jota eivät kykene/halua lunastaa.
Mulla ihan sama kokemus. Ja tämä on lisääntynyt huomattavasti viimeaikoina verrattuna aikaisempaan. Mikä on ihmisissä muuttunut että käyttäytyvät näin?
Vierailija kirjoitti:
Totta turiset! Miehelläni oli myytävänä erikoinen polkupyörä, josta kiinnostunut, kohtuullisen kaukana asuva henkilö otti yhteyttä ja käski varaamaan pyörän itselleen tiettyyn ajankohtaan saakka. Sitten ostajaehdokkaasta ei kuulunut pariin viikkoon mitään ja mieheni otti yhteyttä ja kyseli, aikooko henkilö tosiaan ostaa pyörän. Kuulemma aikoi ja alkoi pähkäily pyörän lähettämisestä/noutamisesta. Juttu kuivui kokoon ja mies sai myytyä pyörän markkinoilla tapaamalleen henkilölle.
Tämän päivän trendi on, että kaikki kusettavat kaikkia.
Mä oon tehnyt kauppaa ainoastaan niin, että tavataan, ostaja katsoo tuotteen ja päättää, ostaako ja sitten maksu käteisellä. Hyvin on toiminut, ei mitään huijauksia ole sattunut mun kohdalle koskaan.
Up