Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molempien silmien silmäluomet turvoksissa - ei muita oireita

098732
08.10.2017 |

Lähtötilanne: Perusterve 20 vuotias, ei allergioita lapsuuden jälkeen.

Viikko sitten lauantaina olin 2 aikaan lähdössä baarista kotia kohti kun narikassa alkoi tuntumaan painetta toisen silmän alaluomessa. Kävelin 5 min ruokapaikkaan jolloin kyseisen silmän ylä- ja alaluomi oli jo täysin turvonnut, samalla alkoi painetta tuntumaan jo toisessakin silmässä. Menin taksitolpille ja taksilla kotiin. Narikasta kotiin pääsyyn meni noin 30 min jona aikana molempien silmien ylä- ja alaluomet olivat turvonneet. Tuolloin en ottanut mitään allergialääkettä yms. Vaan puhdistin meikit pois ja huuhtelin lämpimällä vedellä. Turvotus poistui tiistai iltaan mennessä kokonaan. Tänä päivänä en ollut minkään eläinten kanssa tekemisissä, mutta oli kuitenkin täydet meikit ja luulin että johtui siis silmämeikeistä tulleesta ärsytyksestä. Huom. Ei mitään muuta oiretta kuin turvotus, ei kutinaa, ei hengenahdistusta, ei mitään.

Nyt eilen lauantaina, eli tasan viikko edellisestä olin ratsastustunnilla (ilman meikkiä tai kasvorasvaa yms) kun alkoi tuntumaan että silmässä olisi roska. Koitin hangata sitä pois mutta ymmärsin nopeasti että luomi oli alkanut turpoamaan. Äkkiä taukotilaan ja vessaan huuhtelemaan silmää. Meni noin 30 min niin silmät olivat turvonneet täysin umpeen. Silmiä ei siis kirjaimellisesti näkynyt ollenkaan. Varmasti vähintään 3 kertaa pahempi turvotus kuin edellisenä lauantaina, mutta taas ilman mitään lisäoireita. Tallilla sain allergialääkkeen ja siitä suoraan päivystykseen. Päivystyksessä annettiin kortisonipiikki ja kolmeksi päiväksi kortisoonia sekä viikon kuuri allergialääkettä 3 tablettia päivässä. Nyt sunnuntain turvotus jonkun verran laskenut, alaluomet parhaiten, mutta ei puhettakaan että pystyisin esim autolla ajamaan koska yläluomet vielä täysin näkyvästi turvoksissa. Lääkäri ei halunnut alkaa lisätutkimuksiin koska ei ollut mitään muuta oireita kuin turvotus, tuumi että jos viikon sisään uusii niin pitää sitten alkaa tutkimaan eli kolmas kerta toden sanoo.

Haluaisin siis tietää onko muilla ollut tällaista? Turvotukset ovat siis tulleet todella nopeasti ja täysin eri ympäristöissä joissa ei ole mitään yhteistä. Olen nyt syönyt tuota kortisoonia ja antihistamiinia sekä pitänyt kylmää kauratyynyä silmillä jotta tuo turvotus laskisi, mutta on tämä kärsimättömälle ihmiselle aika hidasta. Olisiko siis myös jotain vinkkejä tähänkin asiaan? Kuvat laittaisin eilisestä pahimmasta tilanteesta, mutta menisi jo todella kauhukuvaksi. Näytin kirjaimellisesti nyrkistä saaneelle sumopainijalle.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteet?

Vierailija
2/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekana lauantaina söin 11 aikaan tortillaa jauhelihatäytteellä eli varmaan joku tortilla mauste ja turvotus alkoi 2 yöllä.

Eilen söin aamupalaksi leipää kinkulla, juustolla ja kananmunalla ilman muita mausteita noin 9 aikaan ja turvotus tuli puol 13 aikaan. Joten tuntuu että ei ole mistään ruoka-aineestakaan tai mausteista kun nuin pitkä väli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko narikassa jonkun palttoosta pölissyt eläimen hilsettä ilmaan ja altistuit sille? Juhlaväen haju- ja partavedet sekä hiuslakat?

Vierailija
4/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin eläinpölykin mahdollista, mutta toisaalta olen nyt porukoilla käymässä jossa tällä hetkellä koira jonka pitäisi erittää paljonkin hilsettä ja tulin siis tänne jo perjantai aamuna joten aika kumma jos vasta lauantai päivänä olisi alkanut oireilla ja turvotus kuitenkin koko ajan laskee vaikka kyseinen koira jaloissa koko ajan makaakin.

Hajusteitakin olen miettinyt, mutta en ymmärrä mistä pihattotallilla olisin niitä ratsastaessa haistellut.

Tarkoitus ei siis ole tyrmätä kaikkea mutta näin niinkun pohdintana vaan.

Vierailija
5/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdeksi syyksi mietin hometta, että jos tallilla olisi ollut esim homeista heinää ja baarissa muuten vaan hometta, niin olisiko voinut tulla pelkästään silmien turvotusta ilman mitään kutinaa tai hengenahdistusta yms?

Vierailija
6/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmätulehdus?

Vierailija
7/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdat ukkoa sellaiseen joka ei tao molempia umpioita mustaksi ja luomia turvoksiin. Tietty, jos tykkäät heilua öögat turvoksissa näyttäen ihan pesukarhulta, niin sehän on sitten ihan oma valinta se.

Vierailija
8/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmätulehduksesta ei mitään tietoa kun eivät eilen päivydtyksessä ottaneet edes tulehdusarvoja.

Vierailija
9/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipäs ole mitään ukkoa joka heiluttelis nyrkkejään. Eikä nämä luomet mustina tai edes punaisina ole, vain turvonneet.

Vierailija
10/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

098732 kirjoitti:

Tietenkin eläinpölykin mahdollista, mutta toisaalta olen nyt porukoilla käymässä jossa tällä hetkellä koira jonka pitäisi erittää paljonkin hilsettä ja tulin siis tänne jo perjantai aamuna joten aika kumma jos vasta lauantai päivänä olisi alkanut oireilla ja turvotus kuitenkin koko ajan laskee vaikka kyseinen koira jaloissa koko ajan makaakin.

Hajusteitakin olen miettinyt, mutta en ymmärrä mistä pihattotallilla olisin niitä ratsastaessa haistellut.

Tarkoitus ei siis ole tyrmätä kaikkea mutta näin niinkun pohdintana vaan.

Jos se onkin hevosesta, eikä koirasta aiheutuva.

Vierailija
11/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tietenkin. Onko se kuitenkin mahdollista niin hitaalla aikataululla kun olin kuitenkin kohtauksen iskiessä jo puoltoista tuntia touhunnut hevosten kanssa?

Vierailija
12/12 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergialta minustakin kuulostaa. Ehkä kyse on yhdistelmästä tai määrästä.

Esim. Tätini voi syödä mansikoita. Ja hän voi istua ruoholla. Mutta hän ei voi syödä mansikoita istuessaan ruoholla.

Minä siedä hajustettuja saippuoita ja shampoita jonkin verran. Voin hyvin pestä vieraisikka tai julkisilla paikoilla käsiä millä vaan. Tai hotellissa talon shampoilla. Mutta jos joka päivä alan pesemään sekä käsiä että hiuksia hajusteillä, saan ihottumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi