Miten estää meidän yksityisen mökkitien käyttö?
Eli meillä pieni tie n. 300m mökin pihaan. Tien varteen olemme tehneet pienen parkkipaikan vieraita varten. Nyt marjastajat ja muut käyttää tuots kun menevät metsään.
Kyltti löytyy jo jossa lukee yksityisalue. Pitääkö siihen puomi laittaa? Sellaista ei itsekään jaksaisi availla ja sulkea. Mitä tehdä??
Kommentit (747)
Hanki Rottweiler ja pidä se vappana :) tosin nykyään on niin paljon minä-minä-mulkkuja jotka eivät siihenkään pysähdy. V***u että tässä maailmassa on paljon itserakkaita idiootteja!! "Minun joka miehen oikeudet, minä minä minä" että voi raivostuttaa nykyajan mulkerot! Ei mulla tulis mieleenkään mennä kenenkään lähelle, normaalisti ihminen karttaa muita. Mutta nää someidiootit tunkee oikeuksissaan toisten henk.koht.lähelle. Todellakin on hämärtynyt rajat siinä, mitä jaetaan ja mikä on yhteistä.
T. Pääkaupunkiseutuun kyllästynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on nämä lintubongarit ym. jotka ajaa autolla pellolle, jättää auton pellonlaitaan ja kävelee metsään.
Mies meinasi kerran tukkia peltotien nostamalla pari pyöröpaalia eteen joten bongari ei olisi päässyt autolla pois.
Ei ymmärretä että vilja painuu alas kun siellä ajellaan tai ei välitetä tai ajetaan pelto ihan kuralle.Tää on niin klassikko! Eilen pääsi hetkeksi pellolle puimaan, mutta mikä olikaan edessä: no lintubongarin auto siististi ajettuna niin, että peltotie oli oikein kunnolla tukossa. Pitkän tööttämisen jälkeen ketään ei tullut paikalle, oli pakko hinata se auto sivuun (ei välttämättä tehnyt kovin hyvää sille autolle, käsijarru päällä jne.) ja ryhtyä töihin. Tunnin kuluttua jokirannasta könysi kaksi nuorehkoa miestä, jotka ryhtyivät soitamaan poliisille, kun heidän kallisarvoinen citymaasturinsa oli saanut niin ruman kohtelun. Poliisi ei jostain syystä tullut 80 km päästä paikalle ja auton omistajalle näytin pari mukavaa kuvaa siitä, miten hän oli rikkonut tieliikennelakia ja maastoliikenneasetusta.
Onko paljon vielä puimatta? Kamala syksy. Itsellä härkäpavut vielä likoamassa pellolla. Pakkasia odotellessa...
t. ohis
Puomi ja siihen kyltti kameravalvonta. Ei sen availu niin kauheata ole....
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä nyt vähän huolestuttaa teikäläisten puutteelliset tiedot. Yksityistietä saa käyttää ja sen poskeen saa pysäköidä. Mä toistan: yksityistietä saa käyttää ja sen poskeen saa parkkeerata.
Näin silloin, jos ei tunkeudu pihapiiriin, estä liikennettä, ja kyse ei ole säännöllisestä käytöstä, vaan esim. marjastuksesta.
Jos panette sinne kieltokyltin, sitä ei tarvitse noudattaa jos se ei ole luvallinen ja liikennemerkin säädökset täyttävä.
Tien saa sulkea puomilla, muttei sen sisäpuolelle saa vangita ketään. Tämänkin pitäisi nyt olla jokaiselle ihan selvää, ettei vapaudenriisto ole ok. Varsinkaan ei, jos sen yksityistien alussa ei ole selvästi liikennemerkillä ilmaistu ajokieltoa ja sitä, että tiellä on käytössä puomi.
Ja kyllä, minulla ON mökki ja sille yksityistie. Kyse ei ole kateudesta, vaan laintuntemuksesta.
Voi ny helvetti sentään kuinka kujalla olet. Jos tie on maanomistajan omalla kiinteistöllä ja ihan vaikka itse päkertämä sinne ei ole kenelläkään mitään asiaa ja kaikki itse tehdyt kyltit ja varoitukset ovat täysin käypiä. Tie kiinteistöLLÄ on eri asia kuin tie kiinteistöLLE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on nämä lintubongarit ym. jotka ajaa autolla pellolle, jättää auton pellonlaitaan ja kävelee metsään.
Mies meinasi kerran tukkia peltotien nostamalla pari pyöröpaalia eteen joten bongari ei olisi päässyt autolla pois.
Ei ymmärretä että vilja painuu alas kun siellä ajellaan tai ei välitetä tai ajetaan pelto ihan kuralle.Tää on niin klassikko! Eilen pääsi hetkeksi pellolle puimaan, mutta mikä olikaan edessä: no lintubongarin auto siististi ajettuna niin, että peltotie oli oikein kunnolla tukossa. Pitkän tööttämisen jälkeen ketään ei tullut paikalle, oli pakko hinata se auto sivuun (ei välttämättä tehnyt kovin hyvää sille autolle, käsijarru päällä jne.) ja ryhtyä töihin. Tunnin kuluttua jokirannasta könysi kaksi nuorehkoa miestä, jotka ryhtyivät soitamaan poliisille, kun heidän kallisarvoinen citymaasturinsa oli saanut niin ruman kohtelun. Poliisi ei jostain syystä tullut 80 km päästä paikalle ja auton omistajalle näytin pari mukavaa kuvaa siitä, miten hän oli rikkonut tieliikennelakia ja maastoliikenneasetusta.
Onko paljon vielä puimatta? Kamala syksy. Itsellä härkäpavut vielä likoamassa pellolla. Pakkasia odotellessa...
t. ohis
Meillä on onnistuttu hyvin, noin 30% on enää puimata eli suunnilleen 50 ha. Enemmänkin olisi voitu puida, mutta kuivaaminen on niin kallista, että on toppuuteltu. Härkiksesta saattaa tulla ensi vuonna pulaa, naapuri totesi, että heillä se taitaa jäädä kokonaan peltoon. Itsellä rehukauraa ja -ohraa.
Vierailija kirjoitti:
Liikun toisinaan työkseni syrjäseuduilla metsäauto- ja tilusteitä käyttäen. Työni on viranomaistoimintaa joka hyödyttää maanomistajaa. Puomittamalla tien työ hidastuu ja hankaloituu. Vähimmäisvaatimuksena pitäisi olla yhteystiedot puhelinnumeroineen suljetun puomin kohdalla.
Entä jos vanhus eksyy metsään tai marjastaja saa sarauskohtauksen? Pelastusviranomaisten työn haittaaminen on jo vakava asia.
Miks tätä on alapeukutettu??
Portti on ainoa toimiva ratkaisu. Puomin voi kunnan rakennusvalvonta yrittää kieltää, omalla kiinteistöllä sijaitsevaa porttia ei.
Meillä puomin asennuksen jälkeen oli marjastaja ajanut vahingossa puomia päin, koska ei kuulemma sellaista ennen ollut ja oli katsellut metsän suuntaan näkyykö marjoja.
No tämä henkilö luuli saavansa meiltä korvauksia asiasta ja oli itse soittanut poliisille. No lopputulemana joutui korvaamaan meille uuden puomin.
Meillä oli neljän mökin yhdessä omistama yksityistie, joka johti siis vain näille neljälle mökille, eikä saatu tien hoitoon edes mitään avustuksia. Tie oli pituudeltaan vain joitakin satoja metrejä, ja sen alussa oli iso kyltti että yksityisalue, pääsy kielletty jne. Silti hyvin usein sinne joku ajoi ihan tarkoituksella päästäkseen sieni- tai marjametsään tms ja parkkeerasi autonsa meidän mökkitontille. Meillä oli isohko piha, ja se tie meni meidän pihan poikki ja tien vieressä oli iso nurmikenttä (osa meidän pihaa), jota me käytettiin petankkialueena. Eräänkin kerran sinne meidän petankkikentälle oli parkeerattu kolme autoa. Ei siis mahduttu pelaamaan omalle pihalle. Kerran taas meillä oli sellaisia kuljetuskoneita pihassa, jotka pois ajaessa olisi ollut pakko päästä peruuttamaan sinne kentälle, jotta saa käännettyä ajoneuvon päästäkseen ajamaan pois, silloin yksi vieras sienestäjän auto tukki reitin eikä kuljetuskone päässyt pois meidän pihasta. Kyllä ketutti ja raskaasti nuo marjastajat, aina jos nähtiin joku ihminen tulemassa autolleen niin sanottiin, että tämä on yksityisalue eikä tänne saa parkeerata. Uskomatonta kyllä, niin lähes kaikki suuttuivat siitä ja rupesivat lähes huutamaan että ei näiden sienipaikkojen lähellä ole muitakaan paikkoja jättää auto. No ei helv*tissä se meidän ongelma ole! Ongelma ratkesi lopulta niin, että aina kun kentälle oli parkeerattu autoja, niin kasattiin jotain isoja multasäkkejä, kuormalavoja tms siihen tien ja kentän väliin, joten ne autot eivät päässeet sieltä meidän pihakentältä enää tielle (koska ojan kautta ei voinut ajaa). Ja joutuivat noloina tulemaan koputtelemaan meidän mökin ulko-ovelle, että saisikohan vähän apua kuormalavojen siirtelyssä kun tuo auto pitäisi saada pois.. Ja me tietenkin vastattiin, että ei niitä voi mihinkään siirtää, kun ne on meidän pihassa juuri siinä kohtaa säilytyksessä ja me ollaan tästä saunaan menossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikun toisinaan työkseni syrjäseuduilla metsäauto- ja tilusteitä käyttäen. Työni on viranomaistoimintaa joka hyödyttää maanomistajaa. Puomittamalla tien työ hidastuu ja hankaloituu. Vähimmäisvaatimuksena pitäisi olla yhteystiedot puhelinnumeroineen suljetun puomin kohdalla.
Entä jos vanhus eksyy metsään tai marjastaja saa sarauskohtauksen? Pelastusviranomaisten työn haittaaminen on jo vakava asia.Miks tätä on alapeukutettu??
Pelastusviranomainen menee tarvittaessa puomista läpi niin että hujahtaa, paloautossa on niin voimasakset kuin polttomoottorisirkkeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos vanhus eksyy metsään tai marjastaja saa sarauskohtauksen? Pelastusviranomaisten työn haittaaminen on jo vakava asia.Miks tätä on alapeukutettu??
Koska tämä on provo.
Ei siinä oikein ole muita vaihtoehtoja kuin panna puomi. Kuten tässäkin ketjussa on monene kertaan todettu, niin yksityistien satunnainen käyttö ja pysäköinti on laillista, jos ei tulla pihaan asti tai estetä sinun liikkumistasi. Voit joko hakea kunnata lupaa kunnolliseen kieltomerkkiin - ja se vaatii vähän järeämmät perusteet kuin että sua vituttaa - tai pistät sinne puomin.
Mieti itse, onko se vaivan väärti. Jos sun mökkitietä syksyisin parin kk aikana käyttää joku marjastaja muutaman tunnin ajan, niin itse en sinuna viitsisi, koska joudut itsekin availemana ja sulkemaan sitä puomia aina kun lähdet jonnekin.
Mutta tämä ketju on ollut varsin hupaisa, kiitos siitä. Hauska, miten metsäläisellä aseteella moni on yhä vieläkin varustettu. Oma tontti pitäisi ilmeisesti varustaa piikkilanka-aidoin, ja kaivaa tosiaan vallihauta tien poikki - käytännössä siis haitata OMAA kulkua - ettei vaan joku marjastaja pääse hyötymään MUN tontista ja MUN tekemästä tiestä, prkl!!!
Tulee hakemattakin mieleen tarina varhaisista pellonraivaaja- esi-isistämme, jotka lähtivät murha mielessä jokea ylävirtaan, kun jokea pitkin ajelehti lastu.
T. Kaupunkilainen ja itsekin mökinomistaja
Puomi ja kyltti toimii. Meillä ei mökkiä, mutta meidän kotipihalla ihmiset käyttivät koiriaan asioilla. Laitettiin kyltti rotanmyrkystä (myrkkyä ei oikeasti ollut) niin loppui nopeasti se touhu. Nyt kylttikin jo poistettu, mutta ei siihen kukaan silti uskalla tulla
Vierailija kirjoitti:
Portti on ainoa toimiva ratkaisu. Puomin voi kunnan rakennusvalvonta yrittää kieltää, omalla kiinteistöllä sijaitsevaa porttia ei.
Mikähän on portin ja puomin ero?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusrakenteeltaan puomi on yksiosainen, portti kaksiosainen.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä oikein ole muita vaihtoehtoja kuin panna puomi. Kuten tässäkin ketjussa on monene kertaan todettu, niin yksityistien satunnainen käyttö ja pysäköinti on laillista, jos ei tulla pihaan asti tai estetä sinun liikkumistasi. Voit joko hakea kunnata lupaa kunnolliseen kieltomerkkiin - ja se vaatii vähän järeämmät perusteet kuin että sua vituttaa
Pätee vain yksityisteihin, yksityisteillä on useita osakkaita. Omalla tontilla omaan pihaan kulkeva tie jolla ei ole muita rasitteita ei ole yksityistie, ja tällaisen tien päähän voit laittaa vaikka minkälaisen joulukuusen. Eikä sinne ole muille lähtökohtaisesti asiaa tulla moottoriajoneuvoilla, ellei ole tulossa juuri sinua katsomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusrakenteeltaan puomi on yksiosainen, portti kaksiosainen.
Ja mitä ovat "osat"? Jos on yksi tien poikki kääntyvät puomi ja vastakkaisella puolella tolppa johon puomi lukitaan onko se puomi vai portti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä nyt vähän huolestuttaa teikäläisten puutteelliset tiedot. Yksityistietä saa käyttää ja sen poskeen saa pysäköidä. Mä toistan: yksityistietä saa käyttää ja sen poskeen saa parkkeerata.
Näin silloin, jos ei tunkeudu pihapiiriin, estä liikennettä, ja kyse ei ole säännöllisestä käytöstä, vaan esim. marjastuksesta.
Jos panette sinne kieltokyltin, sitä ei tarvitse noudattaa jos se ei ole luvallinen ja liikennemerkin säädökset täyttävä.
Tien saa sulkea puomilla, muttei sen sisäpuolelle saa vangita ketään. Tämänkin pitäisi nyt olla jokaiselle ihan selvää, ettei vapaudenriisto ole ok. Varsinkaan ei, jos sen yksityistien alussa ei ole selvästi liikennemerkillä ilmaistu ajokieltoa ja sitä, että tiellä on käytössä puomi.
Ja kyllä, minulla ON mökki ja sille yksityistie. Kyse ei ole kateudesta, vaan laintuntemuksesta.
Voi ny helvetti sentään kuinka kujalla olet. Jos tie on maanomistajan omalla kiinteistöllä ja ihan vaikka itse päkertämä sinne ei ole kenelläkään mitään asiaa ja kaikki itse tehdyt kyltit ja varoitukset ovat täysin käypiä. Tie kiinteistöLLÄ on eri asia kuin tie kiinteistöLLE.
Ei pidä paikkaansa. Yksityistiet eli yksityiselle maalle tehdyt, avustuksia saamattomat tiet ovat kaikki samalla viivalla, vaikka osakkaiden määrä olisi tasan yksi.
Niitä saa satunnaisesri käyttää ja niille saa pysäköidä, kunhan ei tule pihalle eikä estä tontin omistajaa käyttämästä tietä.
Ja tämä siis on Suomen tieyhdistyksen kanta, ei marjastajien.
Opettele nuija lukemaan saamasi linkit, niin ei tarvitse luulotella.
http://www.tieyhdistys.fi/site/assets/files/1366/yksityisteiden_tienkay…
https://www.aamulehti.fi/autot/saako-sivullinen-kayttaa-yksityistieta-9…
Siis haloo, yksityisteillä on useita osakkeita??
No ei todellakaan. Meidän yksityistie on vain meidän tie. Ei siinä ole osakkaita.
Niin, nämä ovat vastauksia jo alussa esitettyyn kysymykseen "mitä se sua haittaa jos välillä joku vieras parkitsee sun parkkikselle".