Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyykkietikka (DIY)

Jane
08.10.2017 |

Tarkoituksena olisi tehdä itse pyykkietikkaa. Olisiko täällä samaa kokeilleita ja voisitte vinkata hyvistä tuoksuyhdistelmistä ? Aineet on ostamatta vielä ja olisi kiva kuulla, minkä tuoksuisia olette tehneet ?

Pyykkietikka:
4 dl väkiviinaetikkaa
1 dl vettä
10-20 tippaa eteeristä öljyä
Ravistetaan pulloa aina ennen käyttöä ja käytetään 0,5 - 1dl pesua kohden.

Etikan hyötyjä pyykinpesussa:

Poistaa pesuaine jäämät pyykistä ja pyykkikoneesta.
Ei jätä itse mitään jäämiä pyykkiin. Etikan tuoksu haihtuu viimeistään kun pyykki kuivuu.
Estää pesuaine saostumat pyykkikoneessa.
Poistaa hajuja mm. savu, home, rasva.
Kirkastaa värejä.
Poistaa tahroja.
Toimii kuin huuhteluaine, mutta halvempi.
Vähentää sähköisyyttä.
Ekologista.
Ei sisällä allergisoivia ja herkkyyttä aiheuttavia aineita. (Etikka -yliherkkyys on kuitenkin olemassa, mutta en ole kuullut että huuhteluaineena käyttö haittaisi).
Voit itse määritellä tuoksun (eteeriset öljyt).
Säästää rahaa.
Antiseptinen.
Poistaa kellastumista.
Ei huononna esimerkiksi pyyhkeiden imukykyä kuten kaupalliset, joista jää kalvo.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että olet löytänyt toimivan tuotteen.

Olen laittanut muutamia kertoja ohjeistetun määrän etikkaa huuhteluaineeksi, mutta en kestä pyykeissä olevaa etikan hajua tuotteiden kuivuessa. Haistan etikan myös kuivuneista vaatteista. 

Minulla on kiusallisen hyvä hajuaisti, joten hajuaistini voi olla syynä ongelmiin.

Vierailija
2/15 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi! Kokeilitko laittaa etikkaa pienempää määrää. Mietin, että toimisiko näin.... Meillä on kyllä hyvin tuolla 0,5 dl:n etikkamäärällä kuivuessa kaikki tuoksut kadonneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laittaisi eteeristä öljyä vaan mieluummin muutaman tipan jotain muuta tuoksuainetta. Etikan haju haihtuu kuivuessa tavallisesti kokonaan. Onkohan 2 laittanut sitä liikaa.

Vierailija
4/15 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan ihan laimentamatonta etikkaa, haittaako se?

Vierailija
5/15 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuh, luin että "pyykkietiikka" eli siis pyykinpesun eettisistä aspekteista oletin tässä olevan keskustelua. :D

T. Eräs, joka nukkui huonosti viime yönä

Vierailija
6/15 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkietiikka! Ihan mahtavaa ;D X-D 

Khyllä, pyykinpesuun tulee suhtautua tietyllä vakavuudella ja pieteetillä ehdottomasti ;D

ap

Vierailija
7/15 |
20.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain joululahjaksi itse tehtyä pyykkietikkaa ja nyt positiivisen kokeilun jälkeen ajattelin itse tehdä myös. En haista etikkaa ainakaan pyyhkeistä.

Ennen käytin Softlanin pyykinhuuhteluainetta ja ainakin petivaatteisiin se jättää liian voimakkaan tuoksun.

Vierailija
8/15 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan kauheen hintasia nuo valmiit pyykkietikat. 8 - 15 euroa puoli litraa kun tavallinen etikka maksoi alle euron litra ja tuoksu maksoi alle 4 euroa ja siitä riittää 5 - 6 puolen litran annokseen.

Vierailija
9/15 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain joululahjaksi itse tehtyä pyykkietikkaa ja nyt positiivisen kokeilun jälkeen ajattelin itse tehdä myös. En haista etikkaa ainakaan pyyhkeistä.

Ennen käytin Softlanin pyykinhuuhteluainetta ja ainakin petivaatteisiin se jättää liian voimakkaan tuoksun.

Mä laitan joskus tipan, ihan max ruokalusikallinen, huuhteluainetta tuoksuttoman pyykinpesuaineen sekaan, jää sopiva määrä tuoksua pyykkiin. Ei voisi kuvitellakaan että jotain puolta desiä huuhteluainetta hölväisi viimeiseen huuhteluveteen, karmea käry jää.

Vierailija
10/15 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan joskus tipan, ihan max ruokalusikallinen, huuhteluainetta tuoksuttoman pyykinpesuaineen sekaan, jää sopiva määrä tuoksua pyykkiin. Ei voisi kuvitellakaan että jotain puolta desiä huuhteluainetta hölväisi viimeiseen huuhteluveteen, karmea käry jää.

Etikka (tuoksuaineen kanssa) on täysin eri ainetta kuin huuhteluaine... 

Pyykkietikassa on ehkä 10 _tippaa_ eteeristä äljyä tuoksuna litraa kohden. Aivna mieto tuoksu jää pyykkiin.

ja sille joka ei laittaisi eteeristä öljyä etikkaan vaan tuoksuainetta, eteerinen öljy = tuoksuaine.

Vierailija
11/15 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etikka (tuoksuaineen kanssa) on täysin eri ainetta kuin huuhteluaine... 

Pyykkietikassa on ehkä 10 _tippaa_ eteeristä äljyä tuoksuna litraa kohden. Aivna mieto tuoksu jää pyykkiin.

ja sille joka ei laittaisi eteeristä öljyä etikkaan vaan tuoksuainetta, eteerinen öljy = tuoksuaine.

Joo, tiedän kyllä. Teen itsekin välillä pyykkietikkaa. Kerroin vaan tuollaisenkin vaihtoehdon, käyttelen joskus ostettua huuhteluainetta loppuun tuolla tavoin.

Vierailija
12/15 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi etikkaan pitää laittaa mitään tuoksua?

Vierailija
13/15 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi etikkaan pitää laittaa mitään tuoksua?

Eihän siihen pidäkään. Toki voi, jos haluaa.

Vierailija
14/15 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rosmariini ja piparminttu > raikas tuoksu

Ylang ylang > sensuelli, makeampi tuoksu

Muut kokeilemani eteeriset öljyt eivät ole tuoksuneet enää kuivassa pyykissä...

Vierailija
15/15 |
21.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onkohan viimeisessä huuhtelussa liian vähän vettä ja lingotaan huonosti? Silloin pyykkiin voi jäädä etikkaa, kun se ei huuhtoudu pois.

Hajua ei tavallisesti ole edes kunnon linkouksen jälkeen kuin ehkä juuri sen verran, että sen huomaa. Kuivassa pyykissä ei etikan hajua ole.