Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä sanoa työhaastattelussa syyksi hirveästä aiemmasta työpaikasta lähtöön?

Vierailija
08.10.2017 |

Olin välillä toisella paikkakunnalla töissä ja sitten hain töihin kilpailevalle yritykselle. Tuli haastattelukutsu ja olen ihan varma, että kysyvät miksi lähdin tuosta aiemmasta paikasta. Oikeita syitä olivat huono työilmapiiri, työpaikkakiusaaminen, huono johtaminen ja työtehtävien epämääräisyys. En todellakaan voi sanoa noita oikeita syitä. Suurin syy oli tosiaan tuo vainoaminen ja vähättely yhden kollegan taholta.

Mitä tuollaiseen kysymykseen voisi soveliaasti vastata?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä: En voi sanoa, että sain paremman/haastavamman työpaikan kun on ihan selvää, ettei tämä toisen paikkakunnan työ ole sellainen.

Ap

Vierailija
2/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusit kehittyä ammatissasi ja siksi hait uusia haasteita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot pidempään ollut firmassa töissö niin voihhan sitö sanoa, että kaipasi muutosta työpaikkaan. Ja uusia etenemismahdollisuuksianuralla tulevaisuudessa. Näin olen aina sanonut, kun olen vaihtanut.

Vierailija
4/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikkakunnan muutos?

Että halusit muuttaa paikkakunnalta x paikkakunnalle y ja kun tämä kiinnostava työmahdollisuus tuli, tartuit tilaisuuteen.

Vierailija
5/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koit ettei se työpaikka ollut sellaista työtä mitä halusit tehdä., mutta tämä mitä haet on enemmän mitä haet.

Vierailija
6/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti jotain, mitä uudessa työpaikassa on ja vanhassa ei. Sano sitten, että haluat kehittää osaamistasi saamalla kokemusta tästä. Voit myös sanoa, että haluat monipuolistaa kokemustasi näkemällä, miten toisessa firmassa hoidetaan samoja hommia kuin nykyisessä firmassasi ja saada uutta näkökulmaa asioiden hoitoon. Jos olet ollut yli viisi vuotta nykyisessä työpaikassasi, voit myös sanoa haluavasi vaihtelua.

Mutta olet ihan oikeassa siinä, että sinun ei pidä haukkua nykyistä työpaikkaasi. Siinä jää aina haastattelijalle epäilys lojaalisuudestasi työnantajaa kohtaan.

Vierailija
7/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sanoit itsesi irti ja nyt työttömänä haet uutta paikkaa?

Vierailija
8/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää valehdella? Itse kertoisin totta kai totuuden.

Vierailija
9/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihdoit paikkakuntaa, voihan valehdella että jonkin yksityiselämän muutoksen takia: miehen perässä muutin jne....

Vierailija
10/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää valehdella? Itse kertoisin totta kai totuuden.

Ei hyvä idea. Ei anna hyvää kuvaa hakijasta jos jo haastattelussa haukkuu entistä työnantajaa. Joka työpaikassa on varmaan joskus joka ei viihdy jne.

tai mitäs, jos joku ajattelee, että sä olit se ongelma edellisessä paikassa - esim, jos soittavat sun entiselle pomolle? Yritä pysyä mahdollisimman ammatillisena ja perustelut työn sisällöstä johtuvina tai elämänmuutoksista johtuvina.

Vierailija
11/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuuko työajat? Voithan sanoa että tekisit mieluummin uuden työpaikan työaikoja. Tai jos paikkakunta vaihtuu niin se on hyvä syy.

Ei kannata sanoa että kaipaat vaihtelua ja siksi haluat vaihtaa työpaikkaa(työnantaja todennäköisesti etsii pitkäaikaista työntekijää), eikä missään nimessä kannata puhua pahaa vanhasta työnantajasta.

Vierailija
12/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme teatteriesityksiä nuo työhaastattelut nykyään. Olen itse ottanut sen linjan, että olen rehellisesti oma itseni haastatteluissa ja sillä pärjännyt ihan hyvin. Olen kertonut edellisen työpaikan haasteista aika suoraan, toki esimiehiä tai muita työntekijöitä syyttämättä. Kerron myös negatiiviset puoleni itsestäni ihan rehellisesti. Toisaalta olen sosiaalialalla, jossa itsearviointi on tärkeä työväline, joten voi olla, että meidän alalla rehellisyyttä arvostetaan eri tavalla kuin muualla. Itse kuitenkin suosittelisin tietynlaista kohteliasta rehellisyyttä tyhjien ympäripyöreiden kliseiden sijaan.

Vierailija
13/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ettö halusit muuttaa lähemmäs sukulaisia esim.

Vierailija
14/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoinut 10 vuotta kirjoitti:

Ei hyvä idea. Ei anna hyvää kuvaa hakijasta jos jo haastattelussa haukkuu entistä työnantajaa. Joka työpaikassa on varmaan joskus joka ei viihdy jne.

tai mitäs, jos joku ajattelee, että sä olit se ongelma edellisessä paikassa - esim, jos soittavat sun entiselle pomolle? Yritä pysyä mahdollisimman ammatillisena ja perustelut työn sisällöstä johtuvina tai elämänmuutoksista johtuvina.

Huonon työilmapiirin toteaminen ei ole sama asia, kuin jonkun syyttäminen. Kuten itse sanoit, aina löytyy joku joka ei viihdy. Ei siinä ole mitään ihmeellistä todeta, että "mieluummin tulen teille töihin".

Vierailija
15/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin aloituksen useampaan kertaan, mutta silti en oikein ymmärtänyt. Sinä siis lähdit aikaisemmasta työpaikasta. Lähditkö silloin toiseen työpaikkaan (toiselle paikkakunnalle), jossa olet edelleen vai oletko nyt työtön?

Tarkoitatko siis "miksi lähdet nykyisestä työpaikasta" vaiko " miksi lähdit sitä edellisestä paremmasta paikasta"? 

Varsinkin pienillä paikkakunnilla ja muuten pienissä piireissä tiedetään kyllä hankalat työpaikat. Hyvä ja rehellinen vastaus olisi se, että ei työ ollutkaan sellaista kuin sinne mennessä odotit. Entä mitä vastaat kysymykseen "mikä on ollut vaikeinta työssäsi"?

Vierailija
16/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonon työilmapiirin toteaminen ei ole sama asia, kuin jonkun syyttäminen. Kuten itse sanoit, aina löytyy joku joka ei viihdy. Ei siinä ole mitään ihmeellistä todeta, että "mieluummin tulen teille töihin".

Ap:han ei voi vielä tietää millainen työilmapiiri uudessa paikassa on.

Vierailija
17/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin aloituksen useampaan kertaan, mutta silti en oikein ymmärtänyt. Sinä siis lähdit aikaisemmasta työpaikasta. Lähditkö silloin toiseen työpaikkaan (toiselle paikkakunnalle), jossa olet edelleen vai oletko nyt työtön?

Tarkoitatko siis "miksi lähdet nykyisestä työpaikasta" vaiko " miksi lähdit sitä edellisestä paremmasta paikasta"? 

Varsinkin pienillä paikkakunnilla ja muuten pienissä piireissä tiedetään kyllä hankalat työpaikat. Hyvä ja rehellinen vastaus olisi se, että ei työ ollutkaan sellaista kuin sinne mennessä odotit. Entä mitä vastaat kysymykseen "mikä on ollut vaikeinta työssäsi"?

Niin, olin paikassa A töissä ja tämä osoittautui aivan kamalaksi työpaikaksi. Lähdin ja menin töihin eri paikkakunnalle paikkaan B. En muuttanut sinne, kuljen nykyiseltä paikkakunnalta sinne. Tämä paikka B on selkeästi sellainen, että ei voi sanoa, että hain haasteita ja että se olisi parempi kuin tuo paikka A. Menin sinne siis vain, kun ei ollut muutakaan enkä työtön halunnut olla. Olen ollut paikassa B nyt noin vuoden.

Nyt tuli auki paikka firmaan C, joka on A:n kilpailija. Hain sitä ja pääsen haastatteluun. Nyt olen varma, että kysyvät miksen jäänyt paikkaan A, vaan vaihdoin paikkaan B, joka on siis selvästi "huonompi" vaihtoehto ja kaiken lisäksi toisella paikkakunnalla. Firmat A ja C tekevät hyvin samankaltaisia asioita, joten melko varmasti kysyvät asiaa!

ap

Vierailija
18/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusit sille toiselle paikkakunnalle töihin, perhe- tai yksityiselämän syistä.

Vierailija
19/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Halusin uusiin, haasteellisempiin tehtäviin."

Edellisestä työnantajasta ei koskaan saa sanoa mitään negatiivista.

Vierailija
20/24 |
08.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:han ei voi vielä tietää millainen työilmapiiri uudessa paikassa on.

Juuri näin. Rekrytoijana en voi tietää, millainen hakijan aikaisempi työpaikka oli enkä sen vuoksi sitäkään, onko haettava paikka hakijan mielestä yhtään sen parempi. Hakija siis vaihtaa työpaikkaa aina kun ei viihdy entisessään enkä pysty tietämään, viihtyisikö tässäkään paikassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä