Syyllisyys "kalliiden" tavaroiden hankkimisesta
Haluaisin laadukkaita, istuvia ja itseäni miellyttäviå vaatteita sekä kotiin tavaroita, jotka oikeasti miellyttävät silmää. Varaa minulla niihin on, mutta silti on kauhea syyllisyys miksi ostin kalliin astiaston vaikka ikeastakin olisi saanut käyttökelpoisen. Toisaalta kuitenkin saan iloa päivittäin siitä, että astiat, verhot, kengät, vaatteet ynnä muut ovat oikeasti mieluisia ja laadukkaita.
Miten pääsisin yli tästä syyllisyydestä? Tulen köyhästä perheestä ja aina on ostettu halvinta. Muistan jo kun lapsena käytin mieluummin vanhaa liian pientä takkia kuin uutta, joka ei ollut lainkaan mieluisa. Vanhempani ovat edelleen vähävaraisia, mutta osittain omasta syystään. Samoin minulla on enemmän rahaa käytettävissä "turhuuksiin" kuin ystävilläni, joten tuntuu että he paheksuvat ostoksiani, vaikkeivät sanokaan mitään ääneen. Korkeintaan ihmettelevät.
Kertokaa miten pääsisin syyllisyydestä eroon? Tai vastaavasti perustelkaa miksi voisin tyytyä niihin edullsempiin vaihtoehtoihin.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin laadukkaita, istuvia ja itseäni miellyttäviå vaatteita sekä kotiin tavaroita, jotka oikeasti miellyttävät silmää. Varaa minulla niihin on, mutta silti on kauhea syyllisyys miksi ostin kalliin astiaston vaikka ikeastakin olisi saanut käyttökelpoisen. Toisaalta kuitenkin saan iloa päivittäin siitä, että astiat, verhot, kengät, vaatteet ynnä muut ovat oikeasti mieluisia ja laadukkaita.
Miten pääsisin yli tästä syyllisyydestä? Tulen köyhästä perheestä ja aina on ostettu halvinta. Muistan jo kun lapsena käytin mieluummin vanhaa liian pientä takkia kuin uutta, joka ei ollut lainkaan mieluisa. Vanhempani ovat edelleen vähävaraisia, mutta osittain omasta syystään. Samoin minulla on enemmän rahaa käytettävissä "turhuuksiin" kuin ystävilläni, joten tuntuu että he paheksuvat ostoksiani, vaikkeivät sanokaan mitään ääneen. Korkeintaan ihmettelevät.
Kertokaa miten pääsisin syyllisyydestä eroon? Tai vastaavasti perustelkaa miksi voisin tyytyä niihin edullsempiin vaihtoehtoihin.
Kirjanpitäjän neuvo: Jaksota mielessäsi kalliimmat hankinnat eli jaa oletettava käyttöikä hinnalla. Kallis asiasto säilynee käyttökelpoisena seuraavat 30 vuotta koska ihmiset yleensä pitävät parempaa huolta kalliimmista esineistä. Huomaat ettei hinta/käyttövuosi olekaan kovin paljon.
Jos sulla on ylimääräistä rahaa jatkuvasti, neuvon sinua kuitenkin sijoittamaan ne, ei pelkästään käyttämään tavaraan.Tavaraa voit sitten hankkia sijoitusten tuotolla.
Esimerkki:
HMLV:n osake maksaa noin 230 euroa/kpl ja siitä saa vuodessa muutaman euron osinkoa. Yhtiön tuotteisiin kuuluu samppaja sekä ne LV:n laukut + paljon muuta. Itseäni ei ne laukut kiinnosta koska mielestäni ne ovat rumia, mutta sampanja kyllä maistuu silloin tällöin. Annan muiden ostella Vuittonin laukkuja ja nautin siitä että heidän ostoksistaan koituu minulle tuottoa, vaikka pientäkin. Minun mielestäni tämä on paljon kivampaa kuin kassien ostelu.
Osakkeita en koe järkevänä sillä kiinnostukseni ei riitä perehtymään niihin tarpeeksi. Rahaa ei myöskään ole niin paljon että osakkeista pääsi tuotoille asti. Esimerkiksi kyseisen puljun viidellä osakkeella/vuosi ei varmaankaan kovin rahoiksi lyö? Riskejä en halua talouteni suhteen ottaa, kun kerrankin olen elämäntilanteessa jossa rahan riittävyydestä ei tarvitse stressata. Ja riskittömien sijoitusten tuotot ovat käsittääkseni melko pieniä. Eri asia jos minulla olisi käytössä kymmeniä tai satoja tuhansia ylimääräistä rahaa.
Ap
Riittää että tsekkaat onko firma maksanut osinkoa tasaisesti ja pitkään ja montako prossaa se osinko on osakkeen hinnasta. Kursseja ei tarvitse paljon seurailla jos ostaa osakkeet pitääkseen ne10- 20 vuotta lähinnä osinkotulojen tuoman lisäkassavirran vuoksi kuten itse teen. Sorrut tähän tavalliseen harhaan eli et ymmärrä että kaikki tuotto on kotiin päin ja että on olemassa korkoa korolle-efekti eikä sijoittamiseen tarvitse alkupääomaa tuhansia tai kymmeniä tuhansia. Ei sijoittaminen ole rakettitiedettä.
Esitin tämän yhden firman vaan esimerkkinä (sijoittaminen versus tuhlaaminen) , itse olen hajauttanut moneen firmaan joiden osinkotuotto% on korkeampi kuin esimerkkifirmassa ja saan osinkotuloja edelleensijoitettavaksi joka kuukausi.Eli raha työskentelee puolestani ja vuosien kuluessa tuotot alkavat kumuloitua ihan kivasti. Pääomatuloilla voin sitten halutessani ostaa HMLV:n tuotteita ihan kyseisen firman itse minulle maksamilla rahoilla.
Tällä hetkellä minulla on asuntolaina jonka kulut ovat x euroa kuussa. Omistan pankin osakkeita sen verran että tämä pankin minulta veloittama kulu kuittaantuu pankin minulle maksamilla osinkotuloilla eikä sitä rahaa tarvinnut tähän asiaan mitenkään tuhottomasti laittaa.
Osakkeita en koe järkevänä sillä kiinnostukseni ei riitä perehtymään niihin tarpeeksi. Rahaa ei myöskään ole niin paljon että osakkeista pääsi tuotoille asti. Esimerkiksi kyseisen puljun viidellä osakkeella/vuosi ei varmaankaan kovin rahoiksi lyö? Riskejä en halua talouteni suhteen ottaa, kun kerrankin olen elämäntilanteessa jossa rahan riittävyydestä ei tarvitse stressata. Ja riskittömien sijoitusten tuotot ovat käsittääkseni melko pieniä. Eri asia jos minulla olisi käytössä kymmeniä tai satoja tuhansia ylimääräistä rahaa.
Ap