Apua raskaus ja juustot ja muu syöminen. Tuntuu että kaikki mitä söisin on kiellettyä?
Tiedän, että raskaana ollessa pitäisi syödä ns. terveellisesti ja monipuolisesti. Mutta en oikein keksi miten se tehdään :D .
Ennen raskautta söin hyvin usein sushia, erilaisia vakuumilohia, ulkomaisia pastöroimattomia juustoja, parmankinkkua (eli ns. raakaa lihaa), mätiä, maksaakin ja suunnilleen juuri niitä kaikkia, mitä siinä thl:n listalla on kielletty. Sen sijaan en koskaan ole tykännyt syödä makaronilaatikkoa, lihapullia ja perunamuussia, kalapuikkoja tms sellaisia "perinteisiä suomalaisia" ruokalajeja. En vain saa niitä alas, vaikka tiedän että moni niistä tykkää. Mieluummin olen kokannut itse sushit tai vuohenjuusto-parmankinkku-salaatit jne.
Nyt en keksi enää mitä saan syödä, joten pari päivää mennyt vähän nälässä. Onko oikeasti ulkomaiset sinihomejuustot, fetat, parmankinkut ja jopa meetvurstit kielletty?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko antaa lapsellekin sitten ruuaksi vain sushia ja aurajuustoa? Mitäpäs jos nyt opettelisit syömään ja kokkaamaan ihan perusruokia jo sen lapsenkin takia. Raa'alla kalalla ja fetalla ei terveesti kasveta. Se on sitä aikuisuutta, vastuun ottamista toisen ihmisen fyysisestä ja psyykkisestä kasvamisesta.
Suomessa on muitakin ruokia kuin makaronilaatikkoa.
Minun tuntemani lapsetkin tykkäävät enemmän sushista kuin niin sanotuista perusruoista. Terveellisyydessä niitä ei mitenkään pysty laittamaan samalle viivalle.
Ainakin tukholmalaisista sushibaareista saa mama-sushia, Suomessa sellainen pitää tehdä itse. Täytteenä voi käyttää vaikka tofua, keitettyä kananmunaa jne.
Miten paljon luulet ruokarajoitteitten vaikuttavan syntyvien lasten kuolleisuuteen tai terveyteen niissä maissa, joissa sushit, fetat, parmankinkut ym. ovat arkiruokaa? Ei minun, äitini ja mummoni raskausaikoina ollut sellaisia kieltoja. Maitoa haettiin omasta navetasta ja tietenkin juotiin pastöroimattomana, suolakalaa ja kuivalihaa syötiin, eli "raakana".
Onko sinun ihan pakko syödä vain tyhjiöpakattuja tiesmistä kuljetettuja herkkuja? Osta tuore suomalainen kala ja valmista sushi siitä. Mikä vika pastöroidusta maidosta tehdyssä juustossa.
Jos et saanut ennen raskautta listeriaa, niin miksi uskot vakaasti, että sen nyt saisit? Kaikki nuo kalat, juustot jne. oli sallittua syötävää vielä 25 vuotta sitten, silloin piti välttää maksaa ja rasvaa. 40 vuotta sitten vauvoille annettiin appelsiinimehua jne. Jokainen vuosikymmen keksitään uusia rajoituksia, joilla ei välttämättä ole mitään todellisuuspohjaista taustaa. Paitsi rottakokeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mitä vain "saa" syödä, kysymys on riskien arvioinnista. Valion sivuilla ei aurajuustoa suositella raskaana oleville. Mutta toisaalta listeriaa voi saada myös huonosti pestystä vihreästä salaatista, ja harvapa meistä luopuu raskausajaksi salaateista. T. 1.
En tajunnut edes tuota salaattijuttua, voi ei. Kun kotonahan siis voin tehdä kaikki ruoat vaikka 200-asteisen uunin kautta, se ei ole ongelma. Mutta olen työssä, jossa ei voi syödä työpaikalla, koska tekee liikkuvaa työtä, vaan on pakko syödä lounaskahviloissa, tai ottaa jostain kaupan salaattitiskistä salaatti mukaan tms. Enhän minä silloin voi vahtia onko ne kunnolla pestyjä.
Yksi ystäväni sai keskenmenon listerian takia, siksi mietin asiaa niin paljon.
Ap.
Et voi mitenkään sulkea pois listeriariskiä, jos et itse kokkaa kaikkea ruokaasi. Ja silloinkin se vaatisi hirvittävän määrän kuumentamista, joka taas tuhoaa c-vitamiinin.
Joten tosiaan täytyy vain yrittää arvioida riskejä, ja tätä varten on suositukset annettu. Pitkälle pääsee jo sillä, että välttää kotitekoisia säilykkeitä, ne ovat isoin listerian aiheuttaja. Toisena tulevat sitten nuo kalat ja juustot.
T. 1.
Jos sinä voit työpäivän aikana syödä kaupan salaattitiskistä ostetun salaatin, miksi et voisi syödä myös kotoa mukaan otettua, itse tekemääsi? Käytä kylmärasiaa tai ruokatermosta, jossa voit säilyttää kuuman kuumana ja kylmän kylmän, kunhan et laita niitä samaan termokseen yhtaikaa niin kuin entinen blondi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oikeasti?
Kasva aikuiseksi ennen kuin lapsi syntyy.Tuota noin.. Olen 35, en mikään teiniäiti. Eikä se tee epäkypsää, jos ei välitä perinteisistä suomalaisista ruoista.
Ei sulla niin huono mielikuvitus voi olla, että et keksi muita ruokia kuin sushit ja parmankinkut ja sitten kalapuikot ja lihapullat...
Lapseni ovat syntyneet 70-luvulla kuten kaikkkien ystävieni lapsetkin.Ssilloin sai raskausaikana syödä mitä vaan ja ennenaikaisiin supistuksiin naukkailtiin konjakkia ja lapsen synnyttyä juotiin pilsneriä, että maitoa tulisi hyvin. Vauva sai tuoremehua 6-viikoisesta ja kiinteitä ruokia 3-kuisesta.
Nämä keski-ikää lähestyvät lapsemme ovat terveitä hyvin koulutettuja veronmaksajia ilman pahoja allergioita ym.sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai oikeasti?
Kasva aikuiseksi ennen kuin lapsi syntyy.Tuota noin.. Olen 35, en mikään teiniäiti. Eikä se tee epäkypsää, jos ei välitä perinteisistä suomalaisista ruoista.
Ei sulla niin huono mielikuvitus voi olla, että et keksi muita ruokia kuin sushit ja parmankinkut ja sitten kalapuikot ja lihapullat...
Onko sulla joku lempiruoka? Sano se, niin me voimme kaikki kauhistella, että eikö sulle mitään muuta tule mieleen.
Minä voin sanoa, että perheellisenä sitä kokkausta tulee niin paljon ja siihen liittyy niin paljon kompromisseja, että kannattaa syödä ruokia, joista tykkää, niin kauan kuin voi. Järjen ja elintarviketurvallisuuden puitteissa toki, mutta jos sattuu tykkäämään parmankinkusta, tykkää parmankinkusta eikä herra Snellmanin keittokinkusta.
Joo itsekin just raskaana ja välillä ärsyttää, kun kaikki mitä tekisi mieli syödä, on kiellettyä :/
Vierailija kirjoitti:
Joo itsekin just raskaana ja välillä ärsyttää, kun kaikki mitä tekisi mieli syödä, on kiellettyä :/
Eikö sulla ole omia ajatuksia lainkaan? Hoidatko lapsenkin muiden määräysten mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mitä vain "saa" syödä, kysymys on riskien arvioinnista. Valion sivuilla ei aurajuustoa suositella raskaana oleville. Mutta toisaalta listeriaa voi saada myös huonosti pestystä vihreästä salaatista, ja harvapa meistä luopuu raskausajaksi salaateista. T. 1.
En tajunnut edes tuota salaattijuttua, voi ei. Kun kotonahan siis voin tehdä kaikki ruoat vaikka 200-asteisen uunin kautta, se ei ole ongelma. Mutta olen työssä, jossa ei voi syödä työpaikalla, koska tekee liikkuvaa työtä, vaan on pakko syödä lounaskahviloissa, tai ottaa jostain kaupan salaattitiskistä salaatti mukaan tms. Enhän minä silloin voi vahtia onko ne kunnolla pestyjä.
Yksi ystäväni sai keskenmenon listerian takia, siksi mietin asiaa niin paljon.
Ap.
Kiinnostaa, tiedätkö mistä ruuasta/mitä syötyään ystäväsi listerian sai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla ole omia ajatuksia lainkaan? Hoidatko lapsenkin muiden määräysten mukaan?
No on joo, mutta mistään ei oikeen tunnu löytyvän kunnon tietoa todellisista riskeistä. Esim. kuinka turvallista on pastöroitujen mutta pehmeiden juustojen syönti. Muutenkin vaan joka paikassa toitotetaan että älä vaan syö/juo mitään tai riskeeraat kaiken. Haluaisin tietää riskien todellisuuden ja sitten itse päättää kannattaako syödä vai ei....
Ja lapseni hoidan ihan niin kun hyvältä tuntuu, sen suhteen ei onneksi pelotella joka paikassa äkkikuolemalla.
Juu ne listat kieltää kauheasti. Porkkanoita taisi saada syödä, mutta siinäpä se.
En ole ap, mutta aikoinaan lähipiirissä tuli listeria ja keskenmeno sinihomejuustosta hyvin myöhäisillä raskausviikoilla. Ap, googleta reseptejä haluamistasi ruoka-aineista kaikilla osaamillasi kielillä ja valkkaa ne, jotka valmistetaan raskautesi kannalta turvallisilla tavoilla. Ja toki ne, joissa riskialtis raaka-aine on korvattu paremmalla vaihtoehdolla. Nykyisin noita reseptejä varmasti löytyy. Omat eväät töihin, niin ei tarvitse stressata.
Syöt vaan mitä haluut. Pääasia,että riittävästi ja tarvittavat ravintoaineet. Proteiini, rasva, hiilari, vitamiinit. Ei ennenvanhaan naiset mitään laskeneet, syötiin ruisleipää, perunaa, maitoa, voita ja lihaa/kalaa. Nykyään hössötetään joka asiasta.
Jos ei lihapullat maistu, syö vaikka broiler- tai härkispyöryköitä, liha-makaronilaatikon sijaan soijaversio, bataattimuussia, ym. Meillä vauva täyttää pian vuoden, joten ruokaremontille joudutaan mekin, kun pitäisi hänelle samaa syöttää. Nyt on lasten hyvinvointi tärkeintä, ei ap:n tai minun. 2000-luvun Suomessa on kyllä valinnanvaraa mitä suuhunsa laittaa. Kuulostat ap myös melko pikkumaiselta nirsolta. Tuonne makaronilaatikonkin sekaan voi heittää vaikka niitä juustoja jne.