Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua raskaus ja juustot ja muu syöminen. Tuntuu että kaikki mitä söisin on kiellettyä?

Vierailija
07.10.2017 |

Tiedän, että raskaana ollessa pitäisi syödä ns. terveellisesti ja monipuolisesti. Mutta en oikein keksi miten se tehdään :D .
Ennen raskautta söin hyvin usein sushia, erilaisia vakuumilohia, ulkomaisia pastöroimattomia juustoja, parmankinkkua (eli ns. raakaa lihaa), mätiä, maksaakin ja suunnilleen juuri niitä kaikkia, mitä siinä thl:n listalla on kielletty. Sen sijaan en koskaan ole tykännyt syödä makaronilaatikkoa, lihapullia ja perunamuussia, kalapuikkoja tms sellaisia "perinteisiä suomalaisia" ruokalajeja. En vain saa niitä alas, vaikka tiedän että moni niistä tykkää. Mieluummin olen kokannut itse sushit tai vuohenjuusto-parmankinkku-salaatit jne.

Nyt en keksi enää mitä saan syödä, joten pari päivää mennyt vähän nälässä. Onko oikeasti ulkomaiset sinihomejuustot, fetat, parmankinkut ja jopa meetvurstit kielletty?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listeriabakteeri kuolee 70 asteessa. Joten siitä vain kuumentelemaan. Itse olen selvinnyt kolmesta raskaudesta tekemällä kaikista herkkuruoistani pizzaa. Vuohenjuustopizzaa, salamipizzaa, parmankinkkupizzaa, fetapizzaa jne.

Vierailija
2/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai oikeasti?

Kasva aikuiseksi ennen kuin lapsi syntyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai oikeasti?

Tuota noin.. Olen 35, en mikään teiniäiti. Eikä se tee epäkypsää, jos ei välitä perinteisistä suomalaisista ruoista. 

Vierailija
4/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listeriabakteeri kuolee 70 asteessa. Joten siitä vain kuumentelemaan. Itse olen selvinnyt kolmesta raskaudesta tekemällä kaikista herkkuruoistani pizzaa. Vuohenjuustopizzaa, salamipizzaa, parmankinkkupizzaa, fetapizzaa jne.

Kiitos tämä on hyvä ehdotus. Radin takia joudun rajoittamaan hiilarit noin 50 g tasolle, joten en oikein saa syödä pitsapohjaa jos se on tehty vehnäjauhoista, mutta jossain kai oli sellainen hiilariton pohja -ohje.

Vierailija
5/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis mitenkään kärsi siitä, että en 9 kuukauteen saa syödä jotain herkkuja. Vaan siitä, että en keksi mitään mitä syödä, koska kaikki mitä minulla on arjessa ollut vuosia tapana syödä siis ihan arkiruokana, onkin yhtäkkiä kielletty. Ap.

Vierailija
6/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai oikeasti?

Tuota noin.. Olen 35, en mikään teiniäiti. Eikä se tee epäkypsää, jos ei välitä perinteisistä suomalaisista ruoista. 

Syö sitä ruokaa, millä voit hyvin. Suositusruoka ei mitään terveellistä ravintoa ole.

Vierailija
7/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai oikeasti?

Mitä se aikuisuus on? Sitä että mättää makaronilaatikkoa ja kalapuikkoa?

Totuus on, että ei se perisuomalainen ruokavalio ole äidille terveellisin eikä välttämättä edes vauvalle turvallisin. Esimerkiksi salaateissa on aina listeriatartunnan mahdollisuus. Tärkeintä on se, että omaksuu hyvän hygienian kaikessa ruoanlaitossa ja kuumentaa tarvittaessa riskiruoka-aineet. Ei se, että alkaa vetää makaronilaatikkoa ja jauhelihakastiketta entisten monipuolisten suosikkiruokiensa sijaan.

Vierailija
8/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai oikeasti?

Syö sitä ruokaa, millä voit hyvin. Suositusruoka ei mitään terveellistä ravintoa ole.

Mutta mistä minä tiedän, millä minä voin hyvin? Se ruoka, jota olen koko aikuisikäni syönyt, eli nuo aloituksessa luetellut asiat, niin niillä minä olen aina voinut hyvin ja pysynyt terveenä ja normaalipainoisena. Mutta nyt siis ne on kiellettyjä. Piti saada eilen mukaan jostain lounassalaatti, ja kaikissa oli jotain fetaa tms juustoa, enkä sitten uskaltanut ostaa niitä. Jäi lounas syömättä. Ap.

Vierailija
9/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tämä on hyvä ehdotus. Radin takia joudun rajoittamaan hiilarit noin 50 g tasolle, joten en oikein saa syödä pitsapohjaa jos se on tehty vehnäjauhoista, mutta jossain kai oli sellainen hiilariton pohja -ohje.

Raskausdiabeteksesta mulla ei ole kokemuksia, mutta makrot pitää tietysti saada sellaiseen järjestykseen, etteivät sokerit heittele. Välimerellinen ruokavalio voi olla hyvä idea, kunhan vain kuumentaa kaiken listeriariskin sisältävän. T. 1.

Vierailija
10/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi saan alapeukkuja? Miettikää itse tilannetta, että asiat, joita olette aina arjessa vuosia syöneet, niin kielletään käytännössä kaikki. Ja joudutte yhtäkkiä keksimään että mitä kummaa sitten syödä. Ap.

Vierailija
11/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua ap. Raskaudenajan kielto iski myös moniin omiin herkkuruokiini. Ulkomailla oli yhtä tuskaa, kun ei saanut syödä mitään ihanuuksia, salaatteja ym. Pizza on hyvä vaihtoehto, siinä muodossa juustoa uskaltaa syödä. Ymmärtääkseni esim. Aurajuuston pitäisi olla suht turvallista ihan sellaisenaan.

Vierailija
12/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai oikeasti?

Mutta mistä minä tiedän, millä minä voin hyvin? Se ruoka, jota olen koko aikuisikäni syönyt, eli nuo aloituksessa luetellut asiat, niin niillä minä olen aina voinut hyvin ja pysynyt terveenä ja normaalipainoisena. Mutta nyt siis ne on kiellettyjä. Piti saada eilen mukaan jostain lounassalaatti, ja kaikissa oli jotain fetaa tms juustoa, enkä sitten uskaltanut ostaa niitä. Jäi lounas syömättä. Ap.

Suomessa kaupassa myytävät salaattijuustokuutiot on tehty pästoroidusta maidosta, joten niitä voi ihan hyvin syödä.

Vierailija
13/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua ap. Raskaudenajan kielto iski myös moniin omiin herkkuruokiini. Ulkomailla oli yhtä tuskaa, kun ei saanut syödä mitään ihanuuksia, salaatteja ym. Pizza on hyvä vaihtoehto, siinä muodossa juustoa uskaltaa syödä. Ymmärtääkseni esim. Aurajuuston pitäisi olla suht turvallista ihan sellaisenaan.

Kiitos sinulle. 

Jos aurajuustoa saa syödä raakana, niin se helpottaa jo paljon.

Joudun siis käytännössä karppaamaan radin takia (tosin olen karpannut ennenkin, niin makrojen laskeminen on minulle helppoa). 

Vierailija
14/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi saan alapeukkuja? Miettikää itse tilannetta, että asiat, joita olette aina arjessa vuosia syöneet, niin kielletään käytännössä kaikki. Ja joudutte yhtäkkiä keksimään että mitä kummaa sitten syödä. Ap.

Niinkuin jo tuli sanottua, syö sitä, millä voit hyvin. Itse sinä syömiset päätät (jos olet aikuinen).

Vierailija
15/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsot juustoista kotimaiset, pastöroidut vaihtoehdot. Oikeasti, semmoisia on. Oikeastaan mitään juustoruokaa en ole joutunut jättämään väliin kun olen katsonut mitä ostaa, homejuustoista en niin välitä. Kovissa juustoissahan ei listeriariskiä olekaan. Lohta saa myös muussa muodossa kuin kylmäsavustettuna. Salaattiin voi myös laittaa esim. paistettua broileria sen parmankinkun sijaan. Ja tosiaan kuumennettuna käy sekin, vaikka lämpimissä leivissä tai siinä pizzassa. Pizzapohjaanhan löytyy vaikka minkälaisia ohjeita nykyään, jopa kukkakaalista tehtyä.

Vierailija
16/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitä vain "saa" syödä, kysymys on riskien arvioinnista. Valion sivuilla ei aurajuustoa suositella raskaana oleville. Mutta toisaalta listeriaa voi saada myös huonosti pestystä vihreästä salaatista, ja harvapa meistä luopuu raskausajaksi salaateista. T. 1.

Vierailija
17/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mitä vain "saa" syödä, kysymys on riskien arvioinnista. Valion sivuilla ei aurajuustoa suositella raskaana oleville. Mutta toisaalta listeriaa voi saada myös huonosti pestystä vihreästä salaatista, ja harvapa meistä luopuu raskausajaksi salaateista. T. 1.

En tajunnut edes tuota salaattijuttua, voi ei. Kun kotonahan siis voin tehdä kaikki ruoat vaikka 200-asteisen uunin kautta, se ei ole ongelma. Mutta olen työssä, jossa ei voi syödä työpaikalla, koska tekee liikkuvaa työtä, vaan on pakko syödä lounaskahviloissa, tai ottaa jostain kaupan salaattitiskistä salaatti mukaan tms. Enhän minä silloin voi vahtia onko ne kunnolla pestyjä. 

Yksi ystäväni sai keskenmenon listerian takia, siksi mietin asiaa niin paljon.

Ap.

Vierailija
18/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko antaa lapsellekin sitten ruuaksi vain sushia ja aurajuustoa? Mitäpäs jos nyt opettelisit syömään ja kokkaamaan ihan perusruokia jo sen lapsenkin takia. Raa'alla kalalla ja fetalla ei terveesti kasveta. Se on sitä aikuisuutta, vastuun ottamista toisen ihmisen fyysisestä ja psyykkisestä kasvamisesta.

Suomessa on muitakin ruokia kuin makaronilaatikkoa.

Vierailija
19/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan en koskaan ole tykännyt syödä makaronilaatikkoa, lihapullia ja perunamuussia, kalapuikkoja tms sellaisia "perinteisiä suomalaisia" ruokalajeja.

Eikö sinulla riitä mielikuvitus muuhun kuin kalapuikkoon tai vaihtoehtoisesti sushiin?

Vierailija
20/36 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listeriaridki on melko pieni, jos ostat kotimaisia tuotteita. Kotimaisista juustoista löytyy myös valkohomejuustoa, joka on pastoröitua ja muita erittäin maukkaita juustoja ja fetaa. Kala tulee tiskiin nykyään muovivakuumissa, joka avataan ja nostetaan kalatiskiin sekä myydään irtona. Vakumoitu kala on terveellisempää, kun ei ole saanut happea verrattuna tiskikalaan niin paljoa. Osta vakuumit juuri kauppaan tulleena ja käytä reilusti ennen viimeistä käyttöpäivää, niin bakteeripitoisuus ainakin on pienempi ja samallla sairastumisriski. Kala on terveellistä. Suositukset ovat suosituksiaja siten niihin kannattaa myös suhtautua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän