Miksi suomalaiset eivät pääse koskaan mihinkään isoihin jenkkileffoihin päänäyttelijäksi, mutta ruotsalaiset pääsee!?
Esimerkiksi uusimmassa IT-elokuvassa klovnina esiintyy ruotsalainen Bill Skarsgård.
Miksi suomalaiset eivät saa koskaan rooleja isoista jenkkileffoista? Saati että saisivat pääosan. Harmittaa, olisi niin mahtavaa nähdä kerrankin suomalainen esimerkiksi Stephen Kingin kirjaan perustuvassa elokuvassa!
Kommentit (69)
Ruotsi on näissä asioissa monta vuosikymmentä meitä edellä.
Suomalaiset ei edes uskalla hakea. Jos haettaisiin niin palstoilla naurettaisiin että kuka tuokin luulee olevansa.
voisitko ap luetella suomalaisia näyttelijöitä, jotka sopisivat parinsatan miljoonan elokuvan pääosaan.
Ulkonäöltään sopisi ainakin Lauri Tilkanen, kaiketi se näytelläkin osaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin lisäarvoa se suomalainen näyttelijä elokuvalle toisi? Onko tämä nyt sitä alhaista kansallista itsetuntoa?
En minä usko, että suomalaiset ovat maailman ainoita ihmisiä, jotka ovat innoissaan, kun synnyinmaataan edustava menestyy. Uskon, että mitä vähemmän jossain maassa menestytään kansainvälisesti tietyllä saralla, sitä hienommalta se tuntuu, kun joku joskus menestyy. Ehkä Ruotsissa ei ollakaan yhtä innoissaan siitä, että ruotsalainen saa jenkkileffan pääosan, kun se on siellä niin paljon yleisempää. Tottakai se olisi iso juttu, jos suomalainen saisi jenkkileffan pääosan, koska sitä ei olla ennen nähty.
Mitä pahaa on toivoa, että suomalainenkin voisi joskus saada suuren pääroolin?
Ap
Mitä hyötyä suomalaisen roolittamisesta niille olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin lisäarvoa se suomalainen näyttelijä elokuvalle toisi? Onko tämä nyt sitä alhaista kansallista itsetuntoa?
En minä usko, että suomalaiset ovat maailman ainoita ihmisiä, jotka ovat innoissaan, kun synnyinmaataan edustava menestyy. Uskon, että mitä vähemmän jossain maassa menestytään kansainvälisesti tietyllä saralla, sitä hienommalta se tuntuu, kun joku joskus menestyy. Ehkä Ruotsissa ei ollakaan yhtä innoissaan siitä, että ruotsalainen saa jenkkileffan pääosan, kun se on siellä niin paljon yleisempää. Tottakai se olisi iso juttu, jos suomalainen saisi jenkkileffan pääosan, koska sitä ei olla ennen nähty.
Ap
Hienosti vastattu asian vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ei edes uskalla hakea. Jos haettaisiin niin palstoilla naurettaisiin että kuka tuokin luulee olevansa.
Nämä kuvitelmat liittyvät suomalaisten kateusmagiaan, josta kuulin tältä palstalta eilen.
Minä ainakin olisin innoissani, jos suomalainen saisi suuren pääroolin. Eivät kaikki ole, mutta mitä sitten. Jokaisella olkoon oma mielipiteensä, mutta sitä en ymmärrä, miksi pitäisi jättää asioita tekemättä vain siksi, että olettaa jonkun kadehtivan.
Ap
Onhan meitä NHL:ssa ja F1-sarjassa, eikö se jo riitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Hienosti vastattu asian vierestä.
Anteeksi, olen liian positiivinen tänään, joten ohitin kunniakkaasti kysymyksesi, jossa oli mukana h-sana.
Ei se varmasti mitään lisäarvoa elokuvalle toisi, minusta se vain olisi hauskaa, jos suomalainen olisi pääroolissa. Lapsellista tai ei, niin minä ainakin olisin asiasta innoissani.
Eikä kyse nyt varmaankaan ole alhaisesta kansallisesta itsetunnosta, pidän kyllä itsestäni ja oloni on todella hyvä ja positiivinen lähes päivittäin.
Ap
Koska suomalaiset eivät osaa näytellä luontevasti kuin mörökölliä tai jotain luokkakokousöverip*skaa. Esim. draamaelokuvissa suomalaiset ovat ilmeettömiä ja hailuja, mikään tunne ei välity katsojalle asti ja katsominen on ankeaa sekä puuduttavaa. Hyvin harva suomalainen näytteijä osaa näytellä sillä tavoin kuin esim. ruotsalaiset tai amerikkalaiset, koska suomalainen ei uskalla tai kehtaa laittaa itseään likoon.
Ruotsalaisia on paljon enemmän kuin suomalaisia, ja Ruotsissa ei ole tarvinnut ylistää NL/DDR/YYA/Kommunismia 90-luvun alkuun saakka.
Olisihan täältä voinut tulla ABBAkin vaan eipä tullut. Sen sijaan tuli Luottamus. https://fi.wikipedia.org/wiki/Luottamus_(elokuva)
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalaiset eivät osaa näytellä luontevasti kuin mörökölliä tai jotain luokkakokousöverip*skaa. Esim. draamaelokuvissa suomalaiset ovat ilmeettömiä ja hailuja, mikään tunne ei välity katsojalle asti ja katsominen on ankeaa sekä puuduttavaa. Hyvin harva suomalainen näytteijä osaa näytellä sillä tavoin kuin esim. ruotsalaiset tai amerikkalaiset, koska suomalainen ei uskalla tai kehtaa laittaa itseään likoon.
Tämä on kyllä totta. Mistähän se suomalainen mörökölliys ja kivikasvoisuus johtuu?
Minä en ole mörökölli enkä kivikasvo. Minulle on sanottu, että olen elävä ja ilmeikäs. Olisikohan minussa potentiaalia seuraavaan IT-elokuvaan Pennywiseksi? Minulla on taito katsoa tappavasti/hullunkiilto silmissä, muistutan silloin Jack Nicholsonia, tosin vielä pahempana versiona.
Ap
Eikös niitä Skarsgårdeja ole useampi hollywoodissa, niin varmaan jo se edesauttanut roolin saamisessa. Ja muutenkin se englannin puhumisen taito varmasti vaikuttaa?? En tiiä.. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäöltään sopisi ainakin Lauri Tilkanen, kaiketi se näytelläkin osaa.
Myös englantia pitäisi osata jos maailmalle aikoo.
Suomalaisten pitäisi mennä erinomaisella kouluruotsillaan ensin Ruotsiin ja pyrkiä sitä kautta...!?
Koska sukunimi Skarsgård. Ihan sen takia avautuu noissa piireissä jo monia ovia.
Muutamia ehdotuksia:
-Kieli. Ruotsinkielinen oppii englantia huomattavasti helpommin kuin suomenkielinen, koskee sekä lausumista että kielioppia, joten potentiaalisten englanniksi näyttelemään kykenevien määrä on huomattavasti suurempi.
- Teatterikulttuuri. Suomessa on aika omalaatuinen ja suht kapea teatterikulttuuri. Näytteleminen on usein yksiulotteista, paatoksellista ja kökköä.
- Kontaktit. Ruotsalaisilla on jo lonkeronsa tiukasti Hollywoodin viihdeteollisuudessa.
- Asenne. Ruotsalaiset ovat yritteliäämpiä ja positiivisempia kuin suomalaiset.
Filmitähden pitää olla sellainen että sen katsomisesta tulee hyvä olo ja katsoja haluaisi itsekin olla kuin tämä näyttelijä (ei tietoisesti). Pelkkä tekninen näyttelijän taito ei riitä. Suomalaisia tällaisia on minusta esim Tiina Lymi. Eli henkilö näytellessään ainakin vaikuttaa mielenkiintoiselta ja karismaattiselta sen pelkän roolihahmon esittämisen lisäksi, vaikka oikeassa elämässä olisikin kauhea jurpo.