Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomaton pikkuniksi, jonka avulla pystyin vähentämään alkoholin suurkulutusta huomattavasti: bujo!

Vierailija
06.10.2017 |

Bujo = bullet journal, jos nyt joku ei tiedä. Eli tällainen yhdistetty kalenteri/päiväkirja/muistio, millaiseksi sen nyt kukakin haluaa muotoilla. Kaiken maailman kalenterin välissä lojuviin pikkulappuihin kyllästyneenä aloin syksyllä tutustua ajatukseen ja muokkailla omaa bujoani. En millään värikynillä ja piirustuksin, kun sellaisia taitoja en omaa, ihan tavalliseen ruutuvihkoon ja tavallisella kynällä ja viivottimella. Fiksasin sinne myös tällaisen "habit trackerin", asioista mitä olisi kiva toteuttaa ja seurata, mutta ajatuksen tasolla leijuvat valitettavasti jossain muiden kiireiden keskellä.

Lisäsin sinne mm. kohdat alkoton, herkuton, "no-spend", hammaslangan käyttö, 2 l vettä, venyttely, kuivaharjaus, sänkyyn viimeistään klo 22, vitamiinit, 10 000 askelta...... Erilaisia kohtia, jotka eivät välttämättä säännöllisesti kuulu arkeeni, mutta jollaista elämää haluaisin elää. No, pikkuhiljaa niistä on tullut osa elämääni! Miten tyydyttävää on illalla ennen nukkumaan menoa merkata, mitkä noista täyttyivät kyseisen päivän kohdalla.

En väitä että toimii kaikilla, mutta itse olen aika pikkutarkka väkertäjä ja perfektionistinen listojen ystävä ja minulle se on ollut ihan uskomaton tsemppi! Ihan vaan että saan merkitä sen hiton ruksin illan päätteeksi muiden kuun ruksien rinnalle, jätän mieluusti saunaoluet (siksäri)/"rentouttavat viinilasilliset" (puoli pulloa)yms. väliin. Kun on joku syy olla ottamatta siinä kun aiemmin ajattelin "no miksipä ei". Nyt tajuaa kuinka paljon kyseessä on ollut vain tapa, kuin edes mieliteko.

Enkä todelakaan ole aiemmin harrastanut venyttelyä illan päätteeksi, nyt kun näen listalta että onkin kulunut jo 3 päivää kun viimeksi olen venytellyt (kaikkia en tietysti tavoittele joka päivälle) niin kummasti sitä järjestää illalla aikaa vartin verran istahtaa lattialle kuuntelemaan musiikkia ja venyttelemään. Hammaslankaa käytin kun muistin (pari kertaa kuussa), nyt ruksi on tultava vähintään joka toinen päivä! Vesikannun tyhjennän illalla loppuun vain saadakseni ruksia sen 2 l, muuten en aiemmin juonut vettä kuin muutaman lasillisen päivässä jne.

Tuntuu toisaalta uskomattoman lapselliselta, ihan kuin joku 3-vuotiaan hymytarrajärjestelmä mutta sama se, kunhan se toimii. =)

https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/kokeile-kalenterivillitysta…

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana viesti! 

Vierailija
2/6 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ideasta! En tiedä toteutanko juuri tuolla tavalla, mutta tänään just mietin, että pitäisi lähteä etsimään ensi vuodelle kalenteria. Ehkä en ostakaan kalenteria vaan teen bujon! Ei nuo "tipattomuustarrat" (ruksit) kyllä itsellenikään pahaa tekisi, ei sen puoleen... ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bujo onnkerrassaan mainio.

Vierailija
4/6 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vain lopetin juomisen.

Vierailija
5/6 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vain lopetin juomisen.

Kivat sulle. =) En oikeastaan edes tajunnut kuinka usein ja millaisia määriä join enkä siis kokenut sitä ongelmaksi näin yksin asuvana ja työssä käyvänä, ennen kuin kohtasin toistuvasti tilanteita joissa olisin juonut, mutta nyttemmin olen valinnut olla juomatta. Ja asiaa ajateltuani tajusin tosiaan olevani suurkuluttaja viikkoannoksia laskeskellessa.

Kiitos mukavista kommenteista. =) Mukavaa väkertelyä, mikäli väkertelystä tykkää.

ap

Vierailija
6/6 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisiköhän samalla konstilla vähentämään vauvapalstan suurkulutusta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän