Miten hitossa selviän vauvan kanssa loppukuun 45 eurolla!
Tässä kuussa oli aivan kamalasti lääkärimaksuja ja muita laskuja, nyt kauhukseni tajusin et rahaa on todellakin vain noin vähän. Hyvät neuvot tarpeen! Teen itse kaikki vauvan puurot ja ruuat, en polta, enkä juo (en ainakaan tällä budjetilla), uusia vaatteita en ole ostanut kuukausiin...itse syön halpaa perusruokaa ilman juustoja, kinkkuja, maitoa. Mistä hitosta voin vielä säästää!?
Kommentit (16)
tai jos et saa elatustukea, niin kai sulla mies joka auttaa??
Saisitko sossusta rahaa? Voitko laittaa jotain myyntiin kirpparille/huutonettiin? Voisitko lainata ystäviltä tai sukulaisilta?
eikö niistä laskuistakin olisi voinut neuvotella vähän inhimillisemmän maksuajan? Lapsilisä tulee 20 päivän päästä, sitä ennen elarit, mutta tosiaan jos jotain Liberoa meinaat ostaa niin aika hiljasta. Onko sulla ruokaa pakkasessa tai kaapeissa? Nyt kaikki säilykkeet käyttöön, pakaste tyhjäksi, ja tarjousten perässä herne-maissi-paprikaa, kotimaisia juureksia, jauhista, 50%-alelihoja jne.
kun isä ilmoitti ettei aio maksaa penniäkään moneltä kuukaudelta. Minä olen vain kiltisti odotellut... Siksi en saa rahaa soskusta, kun laskee nämä isän maksamat haamurahat tuloiksi. Pitää kai yrittää lainata joltain muutama kymppi... niin eiköhän se taas tästä:)
T. ap
muutaman kympin jos selvität tilanteen ja latelet tiskiin niitä lääkärikuitteja?
Lainmukaan elatustuen voi laittaa ulosottoon heti seuraavana päivänä maksupäivästä jos se ei ole tilillä.
Kyllähän se on niin, että jos isä ei mitään maksa, etkä myöskään vielä saa elatusapua valtiolta, niin sossun tulee paikata se " raha-aukko" tuloissa. Ne takautuvat elatusavut huomioidaan sitten myöhemmin tuloiksi... Käy vaikka kotikaupunkisi nettisivuilla katsomassa, mikä on kuntasi minimiraha, mitä tulee jäädä käteen asumis- ja terveydenhuoltomenojen jälkeen. Ja noihin lääkäri tai lääkemenoihin voi myös hakea toimeentulotukea. Nyt vaan hommaat kaikki liitteet toimeentulotukeen, tulostat hakemuksen netistä, täytät sen ja marssit sossun päivystykseen heti aamulla.
Ja muita ideoita tuohon nopeaan rahaan on pikavippi tai tavaroiden vieminen panttilainaamoon ;) Eikös tuo pikavippi ollut semmoinen, missä sai tekstiviestin lähettämällä 100e lainaa tai jotain ;) JOku viisaampi korjatkoon... Ainakin tekstiteeveellä on joskus ollut..
Mutta kannatan kyllä ensin tuolla sossussa käymistä...
Vierailija:
Kyllähän se on niin, että jos isä ei mitään maksa, etkä myöskään vielä saa elatusapua valtiolta, niin sossun tulee paikata se " raha-aukko" tuloissa. Ne takautuvat elatusavut huomioidaan sitten myöhemmin tuloiksi...
Jos imetät, hyvä juttu!
Syöt halpaa ruokaa: perunaa, perunaa, perunaa. tee keittoja. Leivät leivot itse. Pussi venhistä maksaa 50 senttiä. Jos olet karppaaja, et todennäöisesti elä, mutta nyt on syytä unohtaa karppaus täksi kuuksi.
en kyllä usko, että korvaavat lääkärikulujani sillä ne ovat yksityisiä, sain pahan ihotulehduksen ja nyt olen joutunut juoksemaan ihotautilääkärillä... Maksaako se sosku ne elatustuet? Olen luullut, että haen niitä sieltä missä tehtiin elatussopimus...
Kiitos kovasti hyvistä neuvoista , eiköhän me pikkuneidin kanssa jotenkin pärjätä.:)
T ap
Itsekin olen kärsinyt tosi pahasta ihoinfektiosta, luulivat käsieni olleen syövyttävässä nesteessä. Julkisella puolella hoidettiin kuntoon.
Kannattaa katsoa myös kotikaupunkisi nettisivuja ja etsiä niiltä tietoa. Kannattaa myös soittaa lapsen isälle ja sanoa suoraan, että ellei ole kaikki rahat tilillä myös takautuvat parin päivän sisällä niin pistät ne ulosottoon. Sä saat rahasi sossulta tai mieheltä, mutta loppujenlopuksi mies on se joka maksaa.
Eikös sosiaalitoimistosta voi yrittää. Korvaavat lääkäri- ja reseptilliset lääkekustannukset, jos on kuitit tallella. Oma vastuu on muistaakseni 10 euroa/perheenjäsen, eli teiltä 20 euroa.
Vain julkisen puolen terveysmenot korvataan ja silloin täysimääräisenä. Niissä ei ole mitään omavastuuta.
satusaparo:
Eikös sosiaalitoimistosta voi yrittää. Korvaavat lääkäri- ja reseptilliset lääkekustannukset, jos on kuitit tallella. Oma vastuu on muistaakseni 10 euroa/perheenjäsen, eli teiltä 20 euroa.
Voiko kukaan tuttu lainaa edes pariakymppiä?