Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisten suusta kuulee usein lauseen "Suomalaiset ovat kateellista kansaa", " Kateelliset suomalaiset", mutta

Vierailija
05.10.2017 |

kun aletaan puhua kateudesta, niin kukaan ei yhtäkkiä olekaan kateellinen.

Eli siis suomalaiset ovat kateellisia, mutta juuri minä en ole. Mistä nämä ihmiset siis päättelevät, että suomalaiset ovat kateellisia? Usein nämä samaiset ihmiset vielä huomauttavat, ettei sitä voi mistään tietää, onko joku kateellinen.

Aika ristiriitaista minun mielestäni.

Yhteenvetona: Kukaan ei voi tietää, onko toinen ihminen kateellinen ja kenelle, mutta suomalaiset ovat kateellisia, paitsi minä itse, vaikka suomalainen olenkin.

Olen ihan puulla päähän lyöty.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisuus taitaa olla ap:lle pakkomielle.

Vierailija
22/26 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasemmistoliiton, vihreiden ja SDP:n liian suuresta kannatuksesta päätellen.

Kaikki kyseisiä puolueita äänestävät ovat kateellisia.

Heikompien puolustaminen on kateutta? Okei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaiset, Suomea tutkineet kulttuurintutkijat puhuvat tästä ilmiöstä kateusmagiana. Suomalaisilla on siis kateuteen liittyvää maagista ajattelua, toisin sanoen taikauskoa. Viestissä numero 19 tuossa yllä oli hyviä esimerkkejä tästä. Onnellisuutta ei saisi näyttää, iloa pitäisi hillitä, itseä tulee vähätellä, ettei vain joku tule kateelliseksi. Se on täysin järjetöntä käytöstä, jolle ei ole mitään rationaalisia perusteita. Yksi sen osa on, että syytetään aina muita kateellisiksi mutta salataan oma kateus. Toinen sen osa on, että jos joku suomalainen EI ole kateellinen, hänelle ollaan kateellisia. :D Kolmas on tuo 17:n loistava pointti, että ihmiset suorastaan torjuvat pakkomielteisen kateutensa ja tulkitsevat sen vain ärsytykseksi. Helpompi sanoa, että toinen ärsyttää, kuin että itse on kade luuseri. :D

Vierailija
24/26 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellisuus taitaa olla ap:lle pakkomielle.

Tässäpä tyyppiesimerkki suomalaisesta logiikasta. :D Taidat itse olla kateellinen ap:lle. Vähättely on nimittäin varmin kateellisen tunnusmerkki. ;)

Vierailija
25/26 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mikä on ap:n kaipaama vastaus, mutta näin ulkomailla pitkään eläneenä ja elävänä näen suomalaisen kateuden kyllä todella selvästi.

Se ilmenee esim. siinä, että jos joku on onnistunut omalla työllään, saanut koottua vaikka rahat johonkin haaveeseen, on ulvova petolauma kiljumassa kimpussa. Niin kuin sekin juttu kun pikkupoika keräsi itselleen matkarahat Disneylandiin pulloja keräämällä. Hänetkin nämä ihanat suomalaiset olivat ilmoittaneet veroviranomaisille! Tosi verovirasto viittasi kintaalla koko asiaan. Juuri tämän kaltaiseen kateuteen törmää päivittäin kun seuraa suomalaisten lehtien kommenttipalstoja tai vaikka näitä foorumeita.

Jos joku menee naimisiin ja on onnellinen, nämä ulvojat ovat oitis repimässä kaikkea kappaleiksi. Jos joku suomalainen julkkis menestyy maailmalla, hänet yritetään lannistaa keinolla millä hyvänsä. Menestystä ja hyvää mieltä ei kenellekään suoda. Se on ikään kuin itseltä pois ja toinen täytyy saada lannistettua ja yli käveltyä. Näitä esimerkkejä riittää vaikka kuinka.

Kateutta on tietenkin kaikkialla missä ihmisiä on. Se on luonnollista. Mutta suomalaiset tuntuvat olevan erityisen ilkeitä ja pahantahtoisia. Ymmärrän että tilanne Suomessa on surkea, mutta pareneeko mikään silläkään että revitään silmät toisten päästä? Katkeruus on valtava. Mutta antaako se itselle paremman mielen?

Vierailija
26/26 |
06.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaiset, Suomea tutkineet kulttuurintutkijat puhuvat tästä ilmiöstä kateusmagiana. Suomalaisilla on siis kateuteen liittyvää maagista ajattelua, toisin sanoen taikauskoa. Viestissä numero 19 tuossa yllä oli hyviä esimerkkejä tästä. Onnellisuutta ei saisi näyttää, iloa pitäisi hillitä, itseä tulee vähätellä, ettei vain joku tule kateelliseksi. Se on täysin järjetöntä käytöstä, jolle ei ole mitään rationaalisia perusteita. Yksi sen osa on, että syytetään aina muita kateellisiksi mutta salataan oma kateus. Toinen sen osa on, että jos joku suomalainen EI ole kateellinen, hänelle ollaan kateellisia. :D Kolmas on tuo 17:n loistava pointti, että ihmiset suorastaan torjuvat pakkomielteisen kateutensa ja tulkitsevat sen vain ärsytykseksi. Helpompi sanoa, että toinen ärsyttää, kuin että itse on kade luuseri. :D

Vau! Tämä oli hienosti sanottu. Harmi ettei yhtä viestiä voi yläpeukuttaa kuin kerran.

Ap