Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?
Kommentit (4878)
Niinkö. Kun pitäis olla niinku(in).
Kaakkao on maailman ärsyttävin väärinlausuma.
Litoris sanoo appiukko ja ilman k-kirjainta. Clas Ohlson on puolestaan Uuve Anterssoni (Ove Andersson oli vanha Toyotan tallipäällikkö).
Vierailija kirjoitti:
Liideli
Pm:n käyttämä murteinen kieli:
-miäs
-tyä
-tiato
-tiäde
-nuari
-myähemmin
-tiätää
-jne
-
Ei ärsytä. Huomasin että jotkut vanhemmat miehet sanovat presitentti, eikä presidentti.
Permamentti.. Miten vaikea tuokin sana on lausua oikein? Ja toinen klassikko on tietysti ekspresso.
Verenpaine nousee, kun joku käyttää verbiä reenata, voisko enempää juntti juntti juntti ja vielä juntti, ei voi kuulla. Ei osaa suomalainen idiootti sanoa treenata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olumpia. Kyllä se lausutaan ihan olympia eli y:llä.
Tämä on vaikeaa suomenkielisille! Vielä jotain lisää urheiluun liittyvää. Talvella TV:n kisaselostuksissa jotkut selostajat puhuivat koko ajan mitalleista. Aika moni lausuu sanan väärin. Siis kuuluu sanoa mi-ta-li eli lyhyt l-kirjain. Metalli-sanassa on kaksi ällää ja eihän sitäkään lausuta metali. Ja vielä yksi seikka, joka kolahtaa omiin korviini. Norjalaisten urheilijoiden sukunimet lausutaan usein kummallisesti Suomen TV-lähetyksissä. Sama ilmiö toistuu joka vuosi. Esim Hansen lausutaan TV:ssä "hansseen" ja Olsen "ulsseen". Oikeasti pitäisi sanoa "hanssen" ja niin, että sanan paino on ensimmäisellä tavulla. (HANSsen, ULSsen, PEDERsen). Siis Hansinpoika, Olenpoika (etunimi Ole lausutaan "uule"), Pederinpoika.
Norjalaisiin sanoihin kuuluu loppukiekaisu: HanSEN, UlSEN, eli ääntä korotetaan ja painotetaan lopussa.
Ei ärsytä yksittäinen sana, vaan leukojen laiskuus:
"Anna mun nolla.", "Mä haluun nolla."
"Aamuinen nauringon paiste.", "Veronpalautusten nodotus."
Suami, piäni, tuada, Puala, viänti,
oik. Suomi, pieni, tuoda, Puola, vienti jne
Ääneen najattelija kirjoitti:
Ei ärsytä yksittäinen sana, vaan leukojen laiskuus:
"Anna mun nolla.", "Mä haluun nolla."
"Aamuinen nauringon paiste.", "Veronpalautusten nodotus."
Radio Dei -kanavalla on se yksi , joka rukoilee aina:
"Rakas Taivaallinen nisämme..."
Ei varsinaisesti lausuttu sana tai niinkään mutta suomalaisen median tapa kirjoittaa venäläisten jääkiekkoilijoiden nimet. Laittasivat juttuun vaan kuten selässä lukee.
Yhden Suomen suosituimman true crime -podcastin juontaja (tjsp) lausui eräässä jaksossa röntgenhoitajan RÖNKTENhoitajana useamman kerran enkä oo vieläkään päässyt asian yli.
Rario (Turun liepeillä)
Lideli
Lausutaan Mynhjen. Pyydä saksankielentaitoista lausumaan malliksi...