Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä väärin lausuttu sana ärsyttää sinua?

Vierailija
04.10.2017 |

Miten on?

Kommentit (4878)

Vierailija
2041/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkit lausuu ”espresso” -sanan ”expresso”. Miten vitussa sinne edes saa jonkun k:n?

Vierailija
2042/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Downtown Abbey kuuluttajan suusta "Doonton".

Hatunnostot Anna-Liisa Tilukselle, joka diplomaattisesti ei ryhdy oikaisemaan vaan puhuu "kartanodraamasta" tai englantilaisesta maalaiskartanosta. 

Miten tuo kartanon nimi sitten lausutaan? Mulla on lukihäiriö ja en edes kehtaa sanoa miten minä sen aluksi luin.

Käsittääkseni se lausutaan ''daunton'' mutta loppuosa vähän pehmeämmin, en osaa kirjoittaa foneettisesti. Korjatkoon viisammat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2043/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karman lakihan on carman laki :)

Vierailija
2044/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovellus = sovellutus. Yksinkertaisesti: Miksi?

Vierailija
2045/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää konditionaalin käyttö joissain murteissa.

Hän sanos, Hän puhus po. hän sanoo, sanoi

Ihan järkyttävän ärsyttävää.

Eikö voi puhua suomea?

Vierailija
2046/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desimaalipilkku lausutaan esim "1 pilkku 5" eikä "1 piste 5"

Kun puhutaan keskiarvosta se lausutaan "keskiarvo" eikä "keskiverto".

Vierailija
2047/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gebardi

Vierailija
2048/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaisessa kaupunginnimessä München ei ole yhtään ässää! |mynhjen| kuuluu suurin piirtein ääntäminen.

Vierailija
2049/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkit lausuu ”espresso” -sanan ”expresso”. Miten vitussa sinne edes saa jonkun k:n?

Italiaksi juoma todella on espresso. Ranksaksi espressso taas on un café express tai expresso. Espanjaksi muistaakseni myös el café exprés.

Jos ihmettelee sanaa expresso, niin siinähän on kuulijalla oletus että olisi pakko käyttää italialaista muotoa, vaikka myös ranskalainen tai espanjalainen ovat ihan yhtä oikein ja okei.

Mielenkiintoista on että sanojen etymologia ei välttämättä ole sama, italian espresso tarkoittaa painamalla (prässäämällä) tehty kahvi, kun taas termi express tarkoittaa monilla kielillä mm. englanniksi pikaista, mikä kuulostaa järkevältä kun pienestä ja pikaisesti saadusta, usein seisaaltaan nautitusta kahvista on kyse. Ranskaksi sanalla exprès/expresse taas tarkoittaa nimenomaan tiettyä tarkoitusta varten tehtyä, aivan kuten espressokahvi tehdäänkin, jokaiselle kerrallaan oma kuppi.

Vierailija
2050/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovellus = sovellutus. Yksinkertaisesti: Miksi?

Kumpikin on oikein, mutta sovellutus on vanhempi sana. Luulen että kun termiä sovellus ruvettiin myöhemmin käyttämään tietokonesovelluksista, niin sana ikään kuin viittaa useimpien mielestä vain it-maailmaan.

Toisaalta sanoissa on pieni makuero. Sovellus on jonkun toisen valmiiksi soveltama valmis tuote, ehkä sovellutus taas kuulostaa aktiivisemmalta, esim. "tämä tuotantoprosessi on meidän yrityksemme oma sovellutus muualla käytetystä menetelmistä".

Mutta bottom line, kumpikin on oikein.

Vierailija
2051/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voi puhua suomea?

En ole murreasiantuntija, mutta ei kai tuo ole konditionaali vaan murteellinen tapa taivuttaa imperfektiä Turun ja Rauman murteissa ainakin.

Vierailija
2052/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enään

Vierailija
2053/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hatunnostot Anna-Liisa Tilukselle, joka diplomaattisesti ei ryhdy oikaisemaan vaan puhuu "kartanodraamasta" tai englantilaisesta maalaiskartanosta. 

Miten tuo kartanon nimi sitten lausutaan? Mulla on lukihäiriö ja en edes kehtaa sanoa miten minä sen aluksi luin.

Käsittääkseni se lausutaan ''daunton'' mutta loppuosa vähän pehmeämmin, en osaa kirjoittaa foneettisesti. Korjatkoon viisammat.

Suunnilleen noin se brittienglanniksi meneekin eli dauntn äbi. Saatta olla että ne yläluokkaiset (Lady Mary etunenässä) lausuu d:n jälkeisen vokaalin vielä kapeammin eli dontn.

Amerikkalaiset lausuvat nimen usein väärin, koska kuvittelevat että nimi on Downtown Abbey :)

Vierailija
2054/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voi puhua suomea?

Eli murteiden puhuminen pitäisi lopettaa?

Vierailija
2055/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bulimikko

Bulimiaa sairastava - siis? Mikä tässä on väärin?

Vierailija
2056/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sanoo käyvänsä "Iikkeassa", koska luulee, että Ikea lausutaan ruotsiksi niin.

Vierailija
2057/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Desimaalipilkku lausutaan esim "1 pilkku 5" eikä "1 piste 5"

Meidän luokalla joku keksi joskus ala-asteen lopussa tai yläasteen alussa, että desimaalipilkun kutsuminen pisteeksi on coolimpaa ja aikuismaisempaa, ja sen vuoksi tietty porukka alkoi tehdä niin. Ne, jotka kutsuivat pilkkua pilkuksi, olivat luusereita.

Vierailija
2058/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

anoreetikko(eli anorektikko)

arvostaa (arvioida hintaa)

juustoraksu (juustonaksu)

globaalisesti, radikaalisesti jne... (se sanotaan globaalisti, radikaalisti jne...)

Sitten myös suututtaa ihmiset, joiden on pakko käyttää englannista napattuja sanoja suomea muuten puhuttaessa. Jos tehtäisiin niin vain silloin, kun sanalle ei suomen kieli tarjoa sopivaa vastinetta.

Vierailija
2059/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään, että miten se sitten lausutaan? Mynkhen?

Jos sanot suunnilleen "Mynhhen" olet jo jotakuinkin kartalla.

Mynhjen!

Vierailija
2060/4878 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amerikanenglanniksi doontton äbi ja brittienglanniksi dauntton äbi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi