Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini 15v vaan vittuilee ja näpyttää kännykkää koko ajan!? Argghhh en kestä omaa lastani!?!

xoxoxo
04.10.2017 |

Kotona ollessa vaan makaa sängyllään ja näpyttää luuriaan ja jos saakin suunsa auki niin vittuilee vaan muulle perheelle ja puhuu erittäin ärsyttävällä äänellä.
Vaadin häneltä astianpesunkoneen tyhjennyksen 2 krt viikossa ja sängyn petauksen aamulla ja toki koulu pitää hoitaa ja sen hoitaa ihan ok mutta hänen mielestään muut asiat ovat jo liikaa vaadittuja, siis voi elämä.
Ruoka meillä on on aina samaan aikaa mutta hänen mielestään hän on sen ikäinen ettei yhteiseen ruokapöytään enää tarvitse tulla (kuulemma muidenkaan kavereiden ei tarvise mennä...) siis voiko syömiseenkin olla liian vanha, hah?
Miten muilla teinien kanssa? Miten suhtaudutte tohon niiden ärsyttävään käytökseen? Mähän takavarikoin mopoauton pariksi päiväksi niin oppii miten vanhempiaan puhutellaan jotka sille makselee melkosen kalliita mopoautoja ja bensatkin siihen.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin tuon muun, mutta siihen täytyy sanoa, että pakollinen ruoka-aika kotona arkisin joka päivä perheen kanssa varmaan ihan ymmärrettävästi ottaa teiniä aivoon (jos siis ymmärsin oikein, että teillä on näin). Teini-ikäisenä sitä haluais nähdä kavereita, suunnitella omia menojaan, ja vaikka yhdessä syöminen on tosi tärkeää niin arkena joka päivä ei minusta ainakaan olisi teininä ollut kiva, että kotona olisi pitänyt olla johonkin ruoka-aikaan, tyyliin klo 16 tai 17. Ehkä yhteistä ruokailua voisi harrastaa vaikka viikonloppuisin, ja teini voisi muina päivinä joko ilmaantua paikalle tai syödä itse sitten mitä jää/itse laittaa?

Yhteinen ateria/ruokahetki on myös tärkeää päivän kuulumisien vaihdon kannalta ja muutenkin ruokailutapojen oppimisen kannalta. Tuon ikäisen teinin olisi myös hyvä opetella valmistamaan ruokaa välillä itse ja vaikka tehdä se ateria.

Vierailija
22/36 |
06.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisellä on pakka sekaisin kaikesta mitä hänelle juuri nyt tapahtuu, ei hän sulle tarkoituksella vittuile. Olet tod näköisesti luonut jotkin rajat, pidä niistä kiinni ja osaa myös joustaa jos tarve vaatii. Ole reilu ja ota nuori huomioon koska sitä hän kuitenkin eniten kaipaa juuri nyt, tiedän että ei ole helppoa kuunnella mitä erilaisempia nimityksiä, mutta pyri kärsivällisyyteen, alä  mene nuoren tasolle, säilytä aikuisuus. Koita päästä halaus asteelle ja sano että hän on tärkeä sinulle. lue lastasi, huomaat kun hän haluaa olla totaalisesti yksin ja milloin ei. Näillä itse pärjään 15- vuotiaan kanssa joten kuten, välillä paremmin, välillä huonommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teini vittuilee teille nii antakaa hänelle huomiota, esim. Jos olette kahden/perheen kanssa jossain kaupassa jne. Ja teini alkaa siellä käytäytymään huonosti niin antakaa sielä hali/pusu ja kertokaa kuinka rakastatte häntä. Se on luultavasti teinin mielestä häpeälistä, kun vanhemat halaa ja pussaa julkisillapaikoila, mutta oppii ainakin kaupassa tai yleisesti kodinulkopuolella teidän kanssa käytäytymään. :)

Ja sitten aamut. Älkää ny hertileijaa huutako heti aamusta teinille, kun ei käytäydy. Aamut on hankalia ja varsinkin murosiässä, kun ihmisen hormoonit alkavat toimimaan ja ilat venyy ja aamulla pitäisi jaksaa herätä kouluun. Jos huudatte heti aamusta niin koulupäivä menee heti pilalle ennenkuin ehtii edes lähtemään kouluun.

Vanhempien tehtävä on kumiskin kasvattaa, opettaa ja VARSINKIN VÄLITTÄÄ. Näytäkää se, että välitätte. Ei aina tarvitse ostella mitä teini haluaa vaan mietikää mitä itsehaluaisitte :) esim. Itse ostin kukkia tytölleni.

Vierailija
24/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä joku mainitsi, itse olette teininne kasvattaneet....

oma teinini ja hänen kaverinsa ovat ihan normaaleja ilman mitään tuollaista ihme käytöstä, tekee kotityöt joka päivä mitkä hänelle kuuluu jne.

Vanhempien ihmisten kunnioitus on ollut kasvatuksessa meillä alusta asti.

Vierailija
25/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina yhä uudelleen, miksi vanhemmat eivät muista, että 15v on teini-ikä ja käytös on normaali, teini-iän mukainen. Aivot kehittyvät, on kapinavaihe, vanhemmista irtautuminen ja kaikki ärsyttää. Se menee ohi! Muutaman vuoden kuluttua asuvat jo omassa asunnossa. On turha tehdä numeroa mistään ja voi sanoa ettei nyt jaksa kuunnella vattuilua jos tekstiä tulee, että teet muuta. Joskus tunteille voi antaa tilaa, teini haluaa tulla ymmärretyksi, kuulluksi oikein. Joku päivä hän haluaa tehdä itse kaikkea, ei vanhempien määräämänä

Vierailija
26/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, kaikesta aina syytetään äitejä. Tuon ikäinen nulikka on saanut paljon vaikutteita muualtakin. Ei se, että hoitaa teiniä ja kohtelee hyvin, oikeuta teiniä käyttäytymään kuin kiittämätön k*sipää. 

Vierailija
27/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

26, käytöstapojen puute ja muille ihmisille vittuilu ei ole normaalia käytöstä, kyllä teini voi kapinoida mutta se ei tarkoita että saa unohtaa peruskäytöstavat.

Kyllä uhmaikäänkiin kuuluu uhma, mutta rakastavat periksiantamattomat rajat ne on silloinkin, sama pätee teiniin, ja teini jo TIETÄÄ miten käyttäydytään.

Vierailija
28/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä joku mainitsi, itse olette teininne kasvattaneet....

oma teinini ja hänen kaverinsa ovat ihan normaaleja ilman mitään tuollaista ihme käytöstä, tekee kotityöt joka päivä mitkä hänelle kuuluu jne.

Vanhempien ihmisten kunnioitus on ollut kasvatuksessa meillä alusta asti.

Jos teini-iän kapina vaihe jää väliin, se voi tulla myöhemmin aikuisena, onko se parempi? 

Vierailija
29/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin teininä niin tiukassa kurissa etten kapinoinut lainkaan. Tein kotityöt enkä kiroillut.

Lähdin kotoa heti kun pystyin enkä suunnilleen edes soittanut sinne ensimmäiseen kolmeen vuoteen, otin kaikki hölmöilyt takaisin siinä vaiheessa. Muutin asumaan miehen luo josta he ei edes tienneet kertomatta heille, koska olin varma että vain niuhottavat taas.

Vierailija
30/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi yhteiseen ruokapöytään pitää tulla? Miksei voi syödä omassa huoneessa?

Vierailija
31/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin omalta tyttäreltäni vaan kylmän viileästi kännykkää pois pienimmästäkin syystä. Sillä tilanne rauhoittui kummasti, vaikka tyttöä ketutti ankarasti.

Yllätys oli se, että miten paljon tyttö rauhoittui kun kännykkä oli viikonkin hyllyllä. Tytöstä tuli aina oma mukava itsensä. Keskustelimme tästä usein tytön kanssa ja lopulta hän itsekin ymmärsi asian. Hän alkoi tarkkailemaan omaa puhelimen tuijotusta ja käyttö myös väheni. Oleellinen asia kuitenkin se, että tyttö tajusi itse millainen helvetin laite se puhelin voi olla jos se alkaa hallitsemaan elämää liikaa.

Vierailija
32/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin tuon muun, mutta siihen täytyy sanoa, että pakollinen ruoka-aika kotona arkisin joka päivä perheen kanssa varmaan ihan ymmärrettävästi ottaa teiniä aivoon (jos siis ymmärsin oikein, että teillä on näin). Teini-ikäisenä sitä haluais nähdä kavereita, suunnitella omia menojaan, ja vaikka yhdessä syöminen on tosi tärkeää niin arkena joka päivä ei minusta ainakaan olisi teininä ollut kiva, että kotona olisi pitänyt olla johonkin ruoka-aikaan, tyyliin klo 16 tai 17. Ehkä yhteistä ruokailua voisi harrastaa vaikka viikonloppuisin, ja teini voisi muina päivinä joko ilmaantua paikalle tai syödä itse sitten mitä jää/itse laittaa?

Yhteinen ateria/ruokahetki on myös tärkeää päivän kuulumisien vaihdon kannalta ja muutenkin ruokailutapojen oppimisen kannalta. Tuon ikäisen teinin olisi myös hyvä opetella valmistamaan ruokaa välillä itse ja vaikka tehdä se ateria.

Entä jos ei halua vaihtaa kuulumisia vaan syödä rauhassa? Mullakin porukat yrittivät tuota ja tulin sen verran vastaan, että voidaan syödä yhdessä, jos kaikki ovat hiljaa. No muutaman kerran jälkeen sain syödä omassa huoneessa. No osaan tehdä ruokaa eikä kukaan ole ruokailutapojakaan moittinut. Vanhemmilla on aina ihan ihme selityksiä näille

ohis

Vierailija
33/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lusikalla annettu koko ikä niin ei voi kauhalla vaatia. Yksinkertaisesti otat puhelimen, mopoauto ja kaikki viihtydykset pois niin ehkä alkaa kunnioitusta löytymään. Tai sitten ei. Ei teini-ikä ole syy olla k*sipää. Lapsi on ehkä niiltä kavereilta oppinut mallin. Sun pitää kitkeä se pois. Omasta teini-iästä on vähän aikaa eikä mulla käynyt ikinä edes mielessä olla epäkunnioittavaa vanhempiani kohtaan. Kiukuttelua oli, mutta en ikinä v*ttuilisi vanhemmilleni. Jonkinlaiset käytöstavat tulee olla oli sitten uhmaikä tai teini-ikä.

Vierailija
34/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille tai muille perheenjäsenille ei haistatella. Haistattelu ei ole pakollinen osa teini-ikää. Itselläni on 15-v jolla on teini-ikä pahimmillaan mutta osaa silti olla kohtelias.

Vierailija
35/36 |
27.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne teinit "känkkäränkkiä". Mutta lähinnä teidän jutut ja omien teinien vastaavat tuohut naurattaa. Asenne on pepusta, mutta silti.

Pyysinkin juuri omat teinit tänne ja halasin - tuli meinaan tämän ketjun vuoksi IKÄVÄ.

Aivan ihania ovat, joka hetki myös niinä hankalina hetkinä 🖤

Vierailija
36/36 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei . Meillä sama meininki . Loppui kyllä hyvin nopeasti kun isänsä otti puhelimen pois koko suviseurojen ajaksi ja antoi tilalle vanhan Nokian mallin . Kotona jatkui kiukuttelu vielä 3 päivää suviseurojen jälkeen ja huono käytös . Kysyimme suoraan että loppuuko huono käytös vai onko koko kesäloman kotiarestissa ? No koko kesän saa pitää vanhaa puhelintaan käytössä . Nyt on alkanut yhteiset ruokailut , peli-illat , perheen ilta kylät ja seurat kiinnostamaan . Seuroissa tämän kesäloman aikana istuu meidän vanhempien vieressä seuroissa eikä kavereiden . 

kyllä luultavasti paremmin toimii rangaistus 

olemme rakkaudesta laittaneet tiukat rajat .  

t: vl äiti