Kun on epäily, että päiväkodin työntekijä on humalassa, mitä tehdä?
Minulla oli tälläinen vahva epäily Turun päivähoito yksikössä taannoin.
Oli aika orpo tilann jättää lapsi hoitajalle, joka vaikutti silminnähden krapulaiselta.
Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mitä olette tehneet...
Kommentit (6)
Noh, krapula on vähän eri asia kuin törkeä humala (joskaan ei hyväksyttävä). Ottaisin yhteyttä päiväkodin johtajaan välittömästi, että asia voidaan tarkistaa heti.
Jos tilanne meni jo, niin on vähän myöhäistä mutta voithan ilmoittaa silti johtajalle. Varoisin kyllä tällöin syyttämistä ja esittäisin vain huoleni, ehkä ei ole ensimmäinen kerta.
Jos päiväkodissa joku haisisi vanhalle viinalle, niin ottaisin johtajaan yhteyttä. (En tiedä mitenhän haisevaan vanhempaan suhtauduttaisiin?) Muuten en kyllä kenenkään krapuloita osaa tunnistaa.
Työntekijän esimieheen ja jos siellä ei asiaa oteta vakavasti, myös aluehallintovirastoon.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä kunhan ei ole humalassa siellä töissä?
Työntekijällä on velvollisuus huolehtia itsestään siten, että on työvuoron tullen työkuntoinen. Aina ei voi olla täydessä vedossa, vaikka kuinka eläisi maltillisesti, mutta kyllä nuo krapulapäivät voi halutessaan kuka tahansa työpäiviltä estää. Itse olen hoitaja ja ollut opiskeluaikoina pari kertaa työvuorossa krapulassa - kyllä siinä oli potilasturvallisuus vaarassa, kun aivot toimivat väsyneellä, sumuisella puoliteholla. En enää ikinä olisi niin vastuuton. Ja vaikka päiväkodissa ei minkään avosydänleikkauksen äärellä ollakaan, niin sielläkin pitää hoitajan olla vastuunkantokykyinen tai soittaa aamulla rehellisesti työpaikalle, että ei ole työkunnossa ja tarvitsee palkattoman sairauslomapäivän.
päivähoito yksikössä