Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi välitunteja ei enää vietetä ulkona yläasteella?

Vierailija
03.10.2017 |

Kaikki oppimistutkimukset tukevat sitä, että säännölliset tauot ulkona edistävät keskittymistä ja oppimista. Ulkovälitunnit ovat olleet eräs PISA menestykseen johtanut tekijä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yläasteaikana v 2008 oltiin kyllä välitunnit ulkona.

Vierailija
2/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtäkään tutkimusta, jonka mukaan säännölliset tauot ulkona edistäisivät keskittymiskykyä ja oppimista. Sen sijaan on tutkittu, että ulkovälitunnit liittyvät tiukasti kiusaamiskulttuurin edistämiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meijän lapsen yläaasteella on pakko olla ulkona kaikki välitunnit. Huonon sisäilman takia.

Vierailija
4/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nismo kirjoitti:

Niin oli 1988 - 1990:kin...

Vierailija
5/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ollaan ulkona. Paitsi jos pakkasta kovasti.

Vierailija
6/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyhän ne tupakalla.

Vierailija
7/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä yhtäkään tutkimusta, jonka mukaan säännölliset tauot ulkona edistäisivät keskittymiskykyä ja oppimista. Sen sijaan on tutkittu, että ulkovälitunnit liittyvät tiukasti kiusaamiskulttuurin edistämiseen.

Älä sitten tiedä. Tänne ei saa linkata paljon mitään, mutta vimeksi neuropsykologit ovat tutkineet oppimisen flow-tilaa niin sitä ei voi ylläpitää koko päivää, vaan tarvitaan selkeitä taukoja ja liikuntaa. Miksi luulet, että toimistoissa on siirrytty kävelykokouksiin ym. Lisäksi ulkomaiset kasvatuksen ammattilaiset huomasivat juuri 45min oppitunnin ja 15min ulkovälitunnin merkityksen.

Mutta totta, meillä besserwisserit, ekonomit ja poliitikot tietävät paremmin ja romuttavat koko peruskoulun muutenkin.

Vierailija
8/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nismo kirjoitti:

Niin oli 1988 - 1990:kin...

Niin ulkovälitunneista luopuminen 2010-tienoilla korreloi suoraan PISA tulosten romahtamisen kanssa.

Vierailija
9/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin ei vietetä ulkona? Täällä aina ovat ulkona, myös sateella. Pakkasrajaa en nyt muista.

Vierailija
10/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä Helsingissä on yläasteellaki kaikki välitunnit ulkona

Vierailija
11/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukylässä itä-Suomessa -90 -luvulla sai olla välitunnit sisällä tai ulkona ja sama on nyt lapsen yläkoulussa pääkaupunkiseudulla

Vierailija
12/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan saanu olla sisällä välitunteja, ei koskaan. Ainoastaan jos oli tosi kova pakkanen, niin silloin eli käytännössä pari kertaa. Kouluni kävin 80- ja 90-luvulla Espoossa.

Helsingissä lapsillani on ulkonaolopakko välitunneilla. Ei saa jäädä sisään, se lukee koulun järjestyssäännöissä.

Vierailija
13/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästösyyt lähinnä. Valvojien hankala toppuutella tupakalle/kauppoihin menijöitä. Helpompi, kun välitunnit vietetään pääasiassa sisällä, niin opettajien valvontapaikatkin ovat järjestään helpompi järjestellä. Toinen syy on varmaan myös aika. Kymmenen minuutin tauolle, kun se opettaja käy vaihtamassa kengät ja hakee takkinsa, on viitisen  minuuttia tauosta jo mennyt. 

Nimim. yläkoulun ope

Vierailija
14/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha koululaisia kiusata, mutta miksei työläisiä pakoteta ulos kahvitauolle ja taukojumpalle?

Vierailija
15/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin yläasteella vuosina 97-99 eikä meidän tarvinnut mennä ulos. Nyt oma lapsi on yläkoulussa ja kuulemma pitää ulos mennä välitunnilla.

Vierailija
16/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän piti aina mennä peruskoulussa pihalle (2009 ollut yläasteella). Ei todellakaan ollut mukavaa talvisin, kun olen hirveä vilukissa. Seisoin lähinnä oven lähistöllä, ja odotin sisäänpääsyä. Onneksi ei enää tarvitse tollaisia kestää.

Vierailija
17/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa on aika pieni piha, joten vain alakoululaiset patistetaan ulos.

Vierailija
18/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aurinko saattaa häikäistä älypuhelimen näyttöön ja se on Jennica-Jaminalle liian kova paikka.

Vierailija
19/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen koulussa Vantaalla ei tarvii mennä ulos, haluisin että pitäisi, olisi terveellisempää. Mutta ei lapsi yksin mene kun kaverit jää sisälle. Nyt vain notkutaan sisällä ja räplätään kännykkää.

Vierailija
20/21 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa koko välintuntijärjestelmä ja se että 45 minuuttia yhtä ainetta ja sitten toista. Just päässyt mielenkiintoiseen ajatusmaailmaan historiassa ja sitten pitää alkaa ruotsia lukemaan, jolla ei tee mitään tässä maassa. Vittumaista ramppaamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän