Kuka teillä päätti miksi pappaa/vaaria/ukkia mummia/mummua/mummoa sanotaan?
Eli mieheni veljen lapset sanovat appiukkoa ukiksi ja mummiksi.
Minä olen taas tottunut aina sanomaan omia isovanhempiani papaksi ja mummoksi. Samoin minun vanhemmat tulee olemaan pappa ja mummo lapselle, koska noin ne yleensä sanotaan pohjanmaalla.
Voinko siis ruveta sanomaan appivanhempiakin lapselle papaksi ja mummoksi vai pitääkö sanoa samallalailla kuin toisetkin lapset sanoo vai kysyä appivanhempien mielipidettä vai miten?
Kommentit (39)
Vaari päätti itte. Muarinki puolesta. Ovat nyt sitte vaari ja " tuo muorin-kutales" .
No mites ne lapset nyt täysi-ikään ehdittyään kutsuu?
Isovanhemmat itse päättivät. Hämeessä mamma ja pappa, Itä-Suomessa mummo ja ukki.
Miksi tätä pitää kysyä? Hlö päättää itse.
Tietysti he päättävät omat nimityksensä itse. Meillä toinen puoli ilmoitti olevansa mummi ja vaari, toinen puoli halusi olla mummo ja pappa. Näillä mentiin, vaikka omiin korviin ensimmäiset kuukaudet "pappa" kuulosti vähän hassulta kunnes totuin.
Meidän suvussa lapset ovat viime kädessä muokanneet = päättäneet miksi isovanhempia kutsutaan. Ensimmäinen lapsenlapsi ei osannut ihan pienenä sanoa f-kirjainta, joten farmor olikin sitten mammu. Se nimi jäi kaikkien käyttöön. Sitten on koetettu mummoa, mummia, maamaa ja aina sieltä joku keksii, että Leppälän mummo ja Hyvinkään maamu. Minusta se on niin paras, että käytännön kautta. Lapset ovat parempia keksimään kuin aikuiset.
Minun mommo oli minulle mummu, äitini on mummu ja isomummu ja minä olen mummu. Isän isä oli pappa, minun isä on pappa ja isopappa, mieheni on pappa.
No miten miehesi on kutsunut isovanhempiaan? Se on aika hyvä vihje.
Teimme suljetun lippuäänestyksen. Keittiön purkkiin ääni ja sen sai kirjoittaa vessassa omassa rauhassa yksi kerrallaan. Kaikki laskivat äänet.
Paikalla olivat kaikki lapset (3), me ja sisarukset (5), elossa olevat isovanhemmat ja näiden sisarukset (4).
Äänten mennessä tasan isoäiti ja isoisä saivat itse päättää nimityksen. Päätöksestä tehtiin pöytäkirja, jossa kysyttiin kaikilta suostumus, myös 3-vuotiaalta. Pöytäkirja arkistoitiin kassakaappiin, jota hallinnoi mieheni.
Kaikki ovat tyytyväisiä, sillä demokratia on kaikkein paras hallintomuoto.
Minä päätin itse, samoin toinen mummi. Mieheni sanoi, että lapsenlapsi saa itse päättää, lkun oppii puhumaan miksi tulee häntä aikanaan kutsumaan
Kun olin lapsi äiti kertoi että hänen äiti haluaa olla nimellä isoäiti, ei mummo tai muu sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama siis mihin SINÄ olet tottunut, anna isovanhempien olla mitä ovat.
Meillä on mummi ja vaari ja toiselta puolelta löytyy pappa.
Itselläni on ollut aikanaan mummu ja pappa sekä mummo ja pappa.
Minulla on ollut kaksi mummua, toinen joka oli lähellä ja hoiti minua paljon, oli pelkkä mummu, harvemmin käytettiin etunimeä liitteenä. Toisesta mummusta usein puhuttiin niin että oli nimi-mummu. Sitten oli pappa ja vaari, ja lisäksi isomummuja pari. Omalla lapsella on mummi, pappa, mummu ja ukki.
Isovanhemmat tietenkin ovat päättäneet, millä nimellä haluavat itseään kutsuttavan
Meilläpäin on mumma ja paappa, sitten heidän vanhempiaan voidaan sanoa muori ja faari. Ne on ne yleisimmät.
Ja muualla asuvat serkut sanovat miten haluavat.
Varmaankin kutsuivat mummuksi molempia mummoja ja papoiksi molempia paappoja. Tarvittaessa käytettiin etunimiä Aino mummu... jne.