Suomalaisnuoret eivät osaa lukea, mutta pakkoruotsi ei ole mistään pois, sillä kuka vaan oppii vaikka 10 kieltä
Näettekö pakkoruotsittajien väitteiden ja todellisuuden välillä mitään ristiriitaa?
"tuhannet suomalaisnuoret lukevat niin surkeasti, etteivät selviä arjen tilanteista – miten se on mahdollista?
Lukemisen lisäksi myös kirjoittaminen on monelle vaikeaa."
https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000005388591.html
Kuinka paljon näitä heikosti lukevia ja kirjoittavia tukisikaan se, jos voisivat pakkoruotsin tuntien tilalla keskittyä enemmän äidinkieleen ja englantiin?
Kommentit (24)
Eiköhän ole aika kohdata faktat. Niin kauan kuin maamme rikkaimmat ja suurin osa rikkaista on Ruotsin kielisiä, Suomi ei tule koskaan olemaan vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa nämä, jotka eivät osaa edes lukea, oppivat sitä ranskaa ruotsin sijaan. En ole lukenut ketjua mutta olen ymmärtänyt että pakkoruotsin poistamisen tärkeä peruste on että Ruotsin sijaan opiskeltaisiin jotain muuta vierasta kieltä.
Olet ymmärtänyt väärin.
Motivaatio on kielenopiskelun tärkein osa. Pakkoruotsi ei motivoi eikä sitä sen takia opita.Turhan kielen oppiminen ei ole edes toivottavaa. Ranskaa voi oppia jos on motivaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa nämä, jotka eivät osaa edes lukea, oppivat sitä ranskaa ruotsin sijaan. En ole lukenut ketjua mutta olen ymmärtänyt että pakkoruotsin poistamisen tärkeä peruste on että Ruotsin sijaan opiskeltaisiin jotain muuta vierasta kieltä.
Pidä tulosten perusteella ruotsinkieliset osaavat lukea äidinkieltään huonommin kuin suomenkieliset. Heitä ei pitäisi päästää yliopistoihin tai hankkenille.