"Ystävä"pariskunta velkaa n.500e, mutta eivät halua maksaa
Tämän keski-ikäisen pariskunnan olemme tuneteneet noin kuusi vuotta ja olimme joskus hyvinkin läheisiä, joten siksikin heidän käytöksensä vihastuttaa älyttömästi. Muutama vuosi sitten mieheni sopi, että ottaisi pariskunnan pojan mopon vakuutukset nimiinsä (tähän oli ihan järkevä syy, ei mitään kummallista) ja sovittiin että he maksavat aina kun se vakuutus tulee, niin sen eräsumman. Pari kertaa he maksoivat ja jättivät maksamatta vedoten huonoon tilanteeseen. Heidän tilanteensa ei kuitenkaan liene "kohentunut".
Olemme yrittäneet saada mopoa pois nimistämme mutta se ei onnistu ilman mopon kilpiä. Kun otin asian vuosi sitten puheeksi niin rouva sanoi että on meidän vikamme kun emme ole rekisteristä pois ottaneet mopoa. Mutta mopo ei ole meidän.
Kävin taannoin kylässä ja pyysin "lainaan" rahaa 100e. Nyt rouva kysyi mieheltäni milloin maksan velan pois. Aivan uskomatonta! Ainoaksi vaihtoehdoksi jää rikosilmoitus mutta se saattaa ajaa perheenisän kotimaahansa. Mitä te tekisitte?
Kommentit (33)
Sinua on huijattu. Miksi puolustelet heitä koko ajan? Jos saat nimet velkakirjaan niin hae ne nyt heti. Vakuutusasian hoidatte myös heti. Sitten viet asian eteenpäin velallisten osalta. Ketään ei heitetä maasta velkojen takia, mutta totta kai he vetoavat kaikkeen mahdolliseen, ettet vaatisi rahojasi.
Veloissa on myös aina kohtuullinen korko, jota voit vaatia myös.
Mikähän se syy on ollut ettei nämä ystävät ole itse ottaneet vakuutusta ?
Siis mikä on mukamas hyvä syy ottaa omiin nimiin toisen vakuutus? En nimittäin keksi yhtään hyvää syytä
Onko miehesi mopon omistaja vai haltija? Pakko olla jompi kumpi kun kerta vakuutuskin on hänen nimissään.
Jos on omistaja, niin teette rikosilmoituksen varastetusta moposta.
Enkä kyllä ymmärrä miksi miehesi on pitänyt ottaa vakuutus omiin nimiin? Jos ystäväpariskunta oli menettänyt luottotiedot, niin poika olisi voinut ottaa tuon vakuutuksen.
Ei kukaan ilman syytä pyydä jotakuta toista ottamaan vakuutusta. Mä olisin ilmoittanut mopon varastetuksi siinä vaiheessa kun maksut jääneet uupumaan koska mun nimissähän se on jos sen kerran olen vakuuttanut.
Ja siitä satkusta vaan sanoisin että en mä sulta mitään satkua ole lainannut.
Siis jos haluatte auttaa poikaa mopoharrastuksessa, niin sen voi tehdä järkevämmälläkin tavalla kun ottaa vakuutus omiin nimiin. Kyllä nyt on typerästi tehty.
Voiko vakuutuksen ottaa muu kuin rekisteriin merkitty omistaja tai haltija?
Mikä on syy miksi vakuutuksen otti miehesi.
Itse olen luullut että vakuutuksen voi ottaa vain omistaja tai haltija. Ainakin aikaisemmin oli niin että vakuutuksen saa lopetettua vain jos poistaa mopon rekisteristä ja sen taas voi tehdä ainoastaan omistaja. Eli jos miehesi ei omista mopoa, niin hän ei saa lopetettua vakuutusta pelkkien kilpien kanssa, vaan hän tarvii siihen omistajan.
Mitenköhän vakuutusyhtiökin suhtautuu tuohon jos heille selviää ettei koko mopo ole ollut missään vaiheessa miehesi hallussa. Tuo on nimittäin vakuutusyhtiön huijaamista.
Vierailija kirjoitti:
Voiko vakuutuksen ottaa muu kuin rekisteriin merkitty omistaja tai haltija?
Mikä on syy miksi vakuutuksen otti miehesi.
Itse olen luullut että vakuutuksen voi ottaa vain omistaja tai haltija. Ainakin aikaisemmin oli niin että vakuutuksen saa lopetettua vain jos poistaa mopon rekisteristä ja sen taas voi tehdä ainoastaan omistaja. Eli jos miehesi ei omista mopoa, niin hän ei saa lopetettua vakuutusta pelkkien kilpien kanssa, vaan hän tarvii siihen omistajan.
https://yle.fi/uutiset/3-8399476
Minulla oli näköjään vanhentunutta tietoa, nykyisin mopon näköjään saa seisontaankin, jollon maksut ainakin alenee. Meidän edellisen mopon kanssa maksettiin täyttä maksua kunnes saatiin mopo myytyä, vaikka se oli yli vuoden käyttämättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerrothan sitten ongelmasta, kun et saa velkakirjaan allekirjoituksia.
Miksi en saisi? Kyllä keinot aina löytyy, jos ei muuta niin pistän rouvan kirjoittamaan. Ap
Lycka till! Jos se on noin helppoa, niin miksi et pyydä saman tien heitä maksamaan velkaansa?
Vieläkö se poika ajaa mopolla, vaikka vakuutuksen ottamisesta on muutama vuosi aikaa?
Niitä kilpiähän ei enää nykyään tartte palauttaa. Mekin lopetettiin mopon vakuutus, ihan netissä onnistuu. Seisoi sitten sen aikaa pihassa ilman vakuutusta kunnes poika sai mopon myytyä.
WT ALERT
Ilmoittaa mopon varastetuksi ja lopettaa vakuutukset.
Porvoossa pärisee.