Mitä teet jos eksyt retkelläsi metsään?
Miten estää nuo tragediat?
1. Aina tulentekovälineet mukana ja musta roihu palamaan ja savuamaan ja v.rikäs vaate korkeaalle näkymään hakeudu korkealle jos sää sallii!
2. Peili mukaan sillä saa vilkutettuun apuja koneelle
3. Merkitse kulkemasi reitti hyvin havaittavaksi katkaistuin tikuin ja nuolin ja kangaspalasin vaikka
4. Pidä kynää ja paperia mukana sillä voit jättää kirjeen jälkeesi ja kertoa tilanteestanne jos se äityy tod pahaksi.
5. 2-3 vara akkua kännylle.
6. Vettä täytyy olla sillä kolme pvää ilman tappaa kun taas ruuatta elää viikkoja.
Mitäs muuta?
Kommentit (70)
Muurahaispesistä näkee myös suunnan missä etelä?
Jos yö majoitut tee nuotio tai jopa kolmekin kolmioon ja keskelle suoja ja kuivaa märimmät kamppeet nuotiolla. Pedot eivät tule nuotion lähelle. Älä pidä mitään ruoka aineita itseäsi lähellä houkuttamassa petoja.
Tuli syttyy esim Lapissa herkimmin niin että kaivat karikkeista kuivaa kerrosta ja sytytät sillä. Toden kyseessä ollessa leikkaa hiustasi nekin syttyvät hyvin. Herää aikaisin voitat valkeaa aikaa.
Kannattaa suunnitella reissunsa osaamisen ja kunnon mukaan. Kaikkeen ei voi varautua, kun sitten rinkka alkaa painaa 30kg ja nääntyy sen kantamisesta ja kuolee.
Kuinkahan moni edes onnistuu jos pudotetaan märkään metsään tikkuaskin kanssa ja sanotaan että tee tulet?
Tuokin iäkäs pari olisi voinut selvitä jos olisivat jättäneet merkit kulkureitistään ja kirjeen heti eksyttyään juurikin siihen . Ei kynä ja paperinpala paljoa paina mukana ja muovipurkki jonka sisälle viesti ettei kastu!
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suunnitella reissunsa osaamisen ja kunnon mukaan. Kaikkeen ei voi varautua, kun sitten rinkka alkaa painaa 30kg ja nääntyy sen kantamisesta ja kuolee.
Kuinkahan moni edes onnistuu jos pudotetaan märkään metsään tikkuaskin kanssa ja sanotaan että tee tulet?
Niinpä. Itse olen tavannut raavaita miehiä jotka eivät saa tulta. Tulen saa aina tehtyyn kun vaan kaivaa kuivat aineet ja sitten ruokkii sitä. Jopa rikkinäinen kännyn akku sytyttää jos sen avaa puukolla, oikkariin.
Vierailija kirjoitti:
Jos yö majoitut tee nuotio tai jopa kolmekin kolmioon ja keskelle suoja ja kuivaa märimmät kamppeet nuotiolla. Pedot eivät tule nuotion lähelle. Älä pidä mitään ruoka aineita itseäsi lähellä houkuttamassa petoja.
Tuli syttyy esim Lapissa herkimmin niin että kaivat karikkeista kuivaa kerrosta ja sytytät sillä. Toden kyseessä ollessa leikkaa hiustasi nekin syttyvät hyvin. Herää aikaisin voitat valkeaa aikaa.
Et ole koskaan ollut tulilla metäsässä. Kolmen nuotion ylläpitämiseen menisi kaikki aika etkä ehtisi yhtään lepäämään. Pedot eivät ole Suomessa minkäänlainen uhka.
Tämä kuulostaa oudolta, mutta lähden kotiin. Käyn viikottain suunnistamassa. Silloin tällöin käyn niin, että eksyn ;-) En tiedä missä olen, mutta aina olen kotiin löytänyt...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Itse olen tavannut raavaita miehiä jotka eivät saa tulta. Tulen saa aina tehtyyn kun vaan kaivaa kuivat aineet ja sitten ruokkii sitä. Jopa rikkinäinen kännyn akku sytyttää jos sen avaa puukolla, oikkariin.
Märässä piemeässä metsässä kuivien syttöjen kaivaminenkin on jo melko haastavaa, saati että löytää kunnolla palavaa puuta. Pieniä kuusen oksia keräämällä saa kyllä komeen liekin akaseksi, mutta ne palaa nopeasti ja kaikki aika menisi siihen tulen ylläpitoon.
Jos on sumu niin älä lähde yhtään mihinkään se hälvenee pöivissa jopa tunneissa. Ja jos liikut jätä se viesti, leikkaa vaikka puunpalaan sivu ja kirjoita verellä tai hiilellä. Pieni pisto tikulla sormenpäähän ja tikku siinä muste ja kynä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa oudolta, mutta lähden kotiin. Käyn viikottain suunnistamassa. Silloin tällöin käyn niin, että eksyn ;-) En tiedä missä olen, mutta aina olen kotiin löytänyt...
Hyvä kunto auttaa paljon. Jos on sellaisessa kunnossa että jaksaa kävellä tarvittaessa kymmeniä kilometrejä ja tietää että 10km säteeltä löytyy tie josta osaa kotiin, niin eihän siinä mitään hätää tule, ellei sitten loukkaa itseään tai satu jotain muuta joka vaikeuttaa liikkumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Märässä piemeässä metsässä kuivien syttöjen kaivaminenkin on jo melko haastavaa, saati että löytää kunnolla palavaa puuta. Pieniä kuusen oksia keräämällä saa kyllä komeen liekin akaseksi, mutta ne palaa nopeasti ja kaikki aika menisi siihen tulen ylläpitoon.
Joka märässä metsässäkin on aina karike ja se ei kastu sieltä alempaa hevillä ja sitten on kuivia koloja joista voi hapuilla kuivempaa. Retkitamineissa on usein syttyvää matskua. Kun alun saa niin puut kuivuvat hyvin nuotion ympärillä tai yksi puu aina suoraan päälle märkänä siinä se kuivuupi.
Kolme runkoa tiipiiksi ja ympärille havut alaspäin saa nukkua. Tiipiin saa tehdä isonkin ja nuotio keskelle? Mutta savuaukko jätettävä ylös.
Jos on vähääkään epävarma erätaidoistaan niin ehdottomasti kokeneen ihmisen kanssa metsiin ja erämaihin. Jos on niin tonttu kuin minä olen suunnistuksessa, niin ei kannata mennä kotipolkua kauemmaksi.
Itse olen sienireissulla eksynyt ja kun tajusin eksyneeni, niin paniikissa siellä pöpelikössä juoksentelin edestakaisin kuin päätön kana ja tottavieköön yhtä ja samaa ympyrää menin. Onneksi vastaan tuli järki-ihmnen ja kädestä pitäen opasti minut pois metsästä. Kiitokset hänelle, etten jäänyt mätimään turpeeseen.
Onneksi en retkeile metsissä. Kaupungissa on hauskempaa, ruoka tuodaan eteen ravintolassa. Taksi vie kotiin, kun jalat alkaa mennä yx risti kax ravintolailtasuunnistuksen jälkeen kompassin kadottua.
Vierailija kirjoitti:
Tuokin iäkäs pari olisi voinut selvitä jos olisivat jättäneet merkit kulkureitistään ja kirjeen heti eksyttyään juurikin siihen . Ei kynä ja paperinpala paljoa paina mukana ja muovipurkki jonka sisälle viesti ettei kastu!
Eivät he ehkä tienneet eksyneensä, eivätkä välttämättä olleetkaan eksyneet. Eivät ehkä vain jaksaneet perille.
Amatöörikulkijoita vois auttaa kummasti vaikka 112 Suomi-sovellus kännykässä. Tosin kesällä reissatessa huomasin, ettei esim. Keski-Suomessa ole kenttää välttämättä taajamien ulkopuolella.
Jos ajattelee kylmää niin pitääkö jäkäläkerros takin sisällä yhtään lämpöä enemmän kuin ilman sitä? Onko tietoa. Vähän jos niinkuin kahden vaatteen toppamateriaaliksi? Tai kuiva sammal? Naava? Siis nyt ois kyse syksystä ja äärihädästä.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en retkeile metsissä. Kaupungissa on hauskempaa, ruoka tuodaan eteen ravintolassa. Taksi vie kotiin, kun jalat alkaa mennä yx risti kax ravintolailtasuunnistuksen jälkeen kompassin kadottua.
No mitä jos ole vieraassa suurkaupungissa eksyksissä ja lomapkkosi ja puhelimesi on varastettu? No joo, okei siellä voi aina yrittää etsiä vaikka poliisin ja toivoa että tämä viitsii auttaa. Tai sitten löytyy joku kiva setä joka lupaa viedä sinut hoteelliisi ja lainata rahaa, mutta viekin johonkin ihan muualle ja tekee jotain ihan muuta.
Kuuntelen kuuluuko liikenteen ääniä. Katson puiden kasvusta ilmansuunnan ja lähden kävelemään joko pohjoiseen tai etelään, riippuen siitä, kummassa suunnassa tiedän tulevan tien joskus vastaan.