Rokotuspakosta kerrottiin vasta kun opintoja oli kulunut 4kk..
Nyt sitten tilanteen edessä jossa luulin löytäneeni unelmieni alan ja nyt joudun varmaan jättämään opinnot kesken kun en halua seuraavaa 20 vuotta ottaa jotain influenssarokotuksia..
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa rokotteista tulee rokotusohjelmaan siksi, että työnantajat saisivat säästöjä vähentyvien sairaspävien muodossa. Kiitos vaan, mutta tahdon sairastaa taudit, jotka uskon kestäväni!
Annapa lähde tälle älyttömälle väitteellesi. Ihan rokotusohjelmaan ulottuu työnantajien voima.
Tuo on ihan totta. Esim HUS:ssa painostetaan ottamaa rokote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa rokotteista tulee rokotusohjelmaan siksi, että työnantajat saisivat säästöjä vähentyvien sairaspävien muodossa. Kiitos vaan, mutta tahdon sairastaa taudit, jotka uskon kestäväni!
Annapa lähde tälle älyttömälle väitteellesi. Ihan rokotusohjelmaan ulottuu työnantajien voima.
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/uusi-laki-tuo-pakkorokotukset-tyopa…
Ennen vanhaan (muutama vuosi sitten) mentiin niin, että minä terveeksi itseni tunteva hoitaja pyysin saada hoitaa heikon immuniteetin omaavaa potilasta toisen hoitajan puolesta. Tiesin, että hoitajalla oli yskä ja että hänen käsihygieniansakin oli sinäkin päivänä ollut mittapuullani heikkoa. Menin potilaan luon kasvosuojan, käsien pesun ja desinfioinnin ja suojakäsineiden kanssa. Toinen hoitaja olisi vain hutaissut desiä käsiinsä ja yskinyt poispäin pyydellen samalla anteeksi! Minä en tietenkään yskinyt ja varustauduin yli suositusten, kun ei ollut aika kysyä apua, niin hoidin itse tilanteen parhain päin!
Nyt on varmaankin niin, että tuo toinen hoitaja hoitaa edelleen, ottaa influenssarokotteen, mutta minäpä en palaakaan enää hoitoalantöihin! En ota influenssarokotetta, olen vetänyt rajani tähän ja piste. Minulla on perussairauksia ja en reagoi hyvin mihinkään rokotukseen. Muut rokotteet olen silti ottanut, mutta joka vuosi en todellakaan ala ottamaan uusia influenssarokotteita. Ongelmana on mm siis influenssarokotteen jokavuotisuus ja siitä saatavan hyödyn vähyys! Omilla toimillaankin voi vaikuttaa enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se immuniteetti pelkällä tahdonvoimalla tule.
Myös pneumokokkirokote kannattaa ottaa.Immuniteetti? Influenssarokote ei todellakaan tarjoa immuniteettia. Parhaassa tapauksessa lyhentää taudin kestoa puoli vrk, muistaakseni.[/quote
Estää esim aivokalvotulehduksen, siis jälkitaudin.Linkki tai muu lähde, kiitos.
Olen sitä mieltä, että jos ei potilaiden suojaksi viitsi sitä rokotetta ottaa, niin alavalinta on muutenkin väärä. Ja kyllä, ymmärrän ettei rokote anna täydellistä suojaa, mutta se vähentää oleellisesti riskiä ja sen pitäisi riittää.
Vierailija kirjoitti:
Haluat hoitajana tartuttaa kantamasi flunssat terveydeltään heikentyneisiin hoidettaviin?
Et tosiaan taida olla opiskelemassa itsellesi oikeaa alaa.
Miten olisi hautausurakoitsija?
Influenssarokote ei estä sairastumasta flunssaan ja ainakin minä olen sen pakkopiikin jälkeen sairastanut talvessa flunssan 3-4 kertaa, joten kyllä todellakin sairastutan muita. Oma vastutuskykyni alenee influenssarokotteen vuoksi.
Tyhmät apinat ei onneksi pääse hoitoalalle. Tässä ap hyvänä esimerkkinä.
Hoitoalalla altistuu kaikille mahdollisille sairauksille muita aloja paremmin, joten kaikki mahdolliset rokotteet pitääkin olla pakollisia. Jos altistut täysitehoiselle virukselle, kuten varmasti hoitoalalla altistut, niin ei siitä rokotteesta ainakaan mitään haittaa ole. Hyöty voi olla suurikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.tehylehti.fi/fi/uutiset/uusi-laki-tuo-pakkorokotukset-tyopa…
No? Ei tuossa ollut sanaakaan siitä, että tämä olisi työnantajien juoni vähentää sairauspoissaoloja. Vai onko minulla mennyt ohi, että työnantaja = lainsäätäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluat hoitajana tartuttaa kantamasi flunssat terveydeltään heikentyneisiin hoidettaviin?
Influenssarokote ei estä sairastumasta flunssaan ja ainakin minä olen sen pakkopiikin jälkeen sairastanut talvessa flunssan 3-4 kertaa, joten kyllä todellakin sairastutan muita. Oma vastutuskykyni alenee influenssarokotteen vuoksi.
Tieteellistä evidenssiä tähän perään kiitos. Sinun sairastumisesi voi olla silkka sattuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se keskeisin ongelma. Kun ne T- ja B-solut maturoituvat epigeneettisesti ohjattuna (torjumaan patogeeniä), tekee keho täysillä töitä (tästä usein sitä kuumettakin) ja siihen jos iskee joku toinen patogeeni jota ei elimistö vielä tunnista, niin koville joutuu kroppa. Useinhan infulenssan (virus) jälkeen tulee bakteeritauti samaisesta syystä, esimerkkinä pneumonia.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei luota lääketieteelliseen tutkimukseen sen vertaa, että ymmärtäisi rokotteiden tarpeellisuuden hoitoalalla, niin miksi ihmeessä hän haluaisi tuolla alalla edes työskennellä?
Eivät nyt kreationistitkaan änkeä evoluutiotutkijoiksi tai lestadiolaiset tv-tuottajiksi.
Itseasiassa influenssarokotukset eivät ole lainkaan niin yksinkertainen asia, kun haluat itse ymmärtää tai kuvata. Suurimmissa sairaanhoitopiireissä lääkäreidenkin rokotuskattavuus on noin 40-80% vuosittain, eli vaihtelua on. Ongelma on siinä, että influenssarokote on joka vuosi uusi ja siten sitä ei ole testattu ikinä aiemmin eikä pitkäisvaikutuksista ole tietoa. Haluaisitko itse altistua 40 vuoden ajan rokotetutkimukseen/uusien rokotteiden testaamiselle? Etenkin kun tiedetään, että sairaaloissa suurin influenssan välittäjä ovat toiset potilaat ja omaiset, jotka käyvät osastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei luota lääketieteelliseen tutkimukseen sen vertaa, että ymmärtäisi rokotteiden tarpeellisuuden hoitoalalla, niin miksi ihmeessä hän haluaisi tuolla alalla edes työskennellä?
Eivät nyt kreationistitkaan änkeä evoluutiotutkijoiksi tai lestadiolaiset tv-tuottajiksi.
Itseasiassa influenssarokotukset eivät ole lainkaan niin yksinkertainen asia, kun haluat itse ymmärtää tai kuvata. Suurimmissa sairaanhoitopiireissä lääkäreidenkin rokotuskattavuus on noin 40-80% vuosittain, eli vaihtelua on. Ongelma on siinä, että influenssarokote on joka vuosi uusi ja siten sitä ei ole testattu ikinä aiemmin eikä pitkäisvaikutuksista ole tietoa. Haluaisitko itse altistua 40 vuoden ajan rokotetutkimukseen/uusien rokotteiden testaamiselle? Etenkin kun tiedetään, että sairaaloissa suurin influenssan välittäjä ovat toiset potilaat ja omaiset, jotka käyvät osastoilla.
Mitä itse ajattelisit siitä, että säädettäisiin pakolliseksi, että sinut ja lapsesi rokotetaan 40 vuoden ajan joka vuosi testaamattomilla rokotteilla? Etenkin kun siitä ei ole välttämättä minkäänlaista hyötyä, koska influenssa tarttuu supertehokkaasti ja sairaalaosastoilla vierailee päivittäin noin 50 sille altistunutta ulkopuolista ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, onhan se hyvä, jos ihmiset rokottavat itsensä. Mutta käsi sydämellä, ihmetteletkö aidosti, että joku miettii ettei haluaisi 40 vuoden ajaksi rokotetestaukseen, ilmaiseksi? Esim. kaikkien muiden rokotteiden suhteen tunnistetaan se, että jos rokotteita saa liikaa, niin haitat lisääntyvät. Influenssarokotuksissa on isojakin mahdollisia komplikaatioita, vaikka ne ovat tosi harvinaisia.
Influenssa ei ole flunssa, eikä nuhakuume. Se on viruksen levittämä hengenvaarallinen tauti, joka tappaa myös täysin terveitä, työikäisiä ihmisiä. Voi olla, että illalla laittaa nukkumaan ja yöllä herää siihen, ettei ilma tahdo enää kulkea, koska keuhkot alkavat pettää. Silloin on kiire sairaalaan, mutta hengityslaitehoitokaan ei pelasta kaikkia. Vaikka itse taudista selviää, perässä saattaa tulla keuhkokuume tai meningiitti, joka vie hengen tai aiheuttaa pysyviä neurologisia vaurioita.
Riski saada vakava tautimuoto jälkiseuraamuksineen katsotaan niin suureksi, että rokote siihen tarjotaan monesti ilmaiseksi tai nimelliseen hintaan. Eikö tämä jo kerro teille pseudotieteisiin uskoville jotain? Erittäin hyvä, etteiyksikään terveysalan ihminen pääse heilumaan sairaiden sekaan rokottamattomana.
Ilman muuta th-alalta pois kaikki, jotka eivät ymmärrä rokotusten merkitystä infektiotaudeissa.
Influenssarokotteet ovat vanha, kymmenin vuosien ajan käytössä ollut keksintö, joissa vaihtuu vain antigeeni. Eikä työssä ole mikään ''joko-tai''-tilanne. Totta kai suojautuminen ja hyvä käsihygienia kuuluvat ilmanmuuta myös rokotettujen ihmisten työskentelyyn!!
Rokote ei estä taudin kantamista.
Lukekaa tuo kansalaisaloite ja siellä on linkkejä myös eri tahoille, joista selviää, onko rokotettu hoitaja tilastojen mukaan turvallisempi kuin rokottamaton. Kyllä sairaalassa käy 50 rokottamatonta ja samalla yhden hyvää hygieniaa noudattavan hoitajan vain täytyisi ottaa 40 v vuoden työuransa ajan piikit nahkaansa joka vuosi, vaikka ei tahtoisi! Toinen hoitaja oikein tahtoo influenssarokotteen, mutta ei välitä muuten hygieniastaan tarpeeksi!
Entä jos hoitajakin tahtoo ottaa perusrokoteohjelman mukaiset, aivan niinkuin te muutkin olette paljolti ottaneet? Maailma ei pelastu hoitajia rokottamalla! Miettikää, että enää ei hoitajilla ole velvollisuutta ilmoittaa rokotehaitoistakaan ja tuon aloitteen allekirjoittamalla sekin olisi mahdollista palauttaa lakiin. Eikö olekin kummallista, kun haittoja ei enää rekisteröidä kattavasti? Tuntuuko nykynen laki tuovan riittävää turvaa teille nimenomaan jokavuotisten influenssarokotustenkin osalta?
Rokotepakossa on suuri ongelma se että rokote ei välttämättä auta yhtään mitään. Virukset ovat voineet muuntautua sen jälkeen kun rokotus on kehitetty ja teho voi olla alhainen. Puhun nyt siis vain influenssarokotteesta. Minusta on siksi typerää että hoitajat pakotetaan ottamaan jotakin siksi että se ehkä auttaa. Mutta mitään takeita ei tehosta ole. Itse olen hoitanut runsaasti influenssapotilaita joilla kaikilla on rokotus ollut. Silti ovat sairastuneet. Toki tauti voi tulla lievempänä mutta silti.
https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/kaytannon-ohjeita/usein-kysyttya…
"Rokotettukin voi joskus saada influenssan, mutta hänen oireensa ovat yleensä lievempiä kuin rokottamattomien." Jonkin arvion mukaan rokote tässä tapauksessa lyhentää taudin kestoa puoli vrk.
Ja kuten tuolta voi lukea:
"Riskiryhmiin kuuluvilla ja 65 vuotta täyttäneillä rokottamisen on osoitettu vähentävän influenssasta johtuvia sairaalahoitoja keskimäärin 40-70 % ja kuolleisuutta 50-70 %." ja "Työikäisillä rokotteen antama suoja oireista influenssaa vastaan vaihtelee 70-90 %, jos rokotevirukset vastaavat väestössä suureen osaan leviäviä influenssaviruksia."
Parhaassakin tapauksessa joka kymmenes työikäinen ottaa siis rokotteen turhaan, mahdollisesti jopa lähes joka kolmas (3/10 sairastuu rokotteesta huolimatta).