Mies ei voi jäädä osittaiselle hoitovapaalle, koska minä olen osa- aikatyössä???
Soittelin kelaan asiasta ja tälläistä infoa sain.
Eli mies ei voisi kokopäivätyöstään jäädä osittaiselle hoitovapaalle ( tehdä vajaata viikkoa) koska toinen vanhemmista ei ole koko aikaisesti työssä.
Ei voi olla totta!
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelasta saa eri infoa eri työntekijöiltä. Kyllä voi saada molemmat vanhemmat samaan aikaan osittaista hoitorahaa, näin sanotaan kelan sivuilla.
Lukutaito? Ap ei ole siihen oikeutettu koska ei ole täyspäivätyössä.
Joo pointti oli se että kyllä mies saa osittaista hoitorahaa, siihen ei vaadita että toinen on kokopäivätyössä.
Mutta ilmeisesti he ei oo hakemassakaan sitä, vaan joustavaa hoitorahaa. Ap käyttää väärää termiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä kuulostaa oudolle, koska kumpikin vanhemmista voi saada joustavaa hoitorahaa, kunhan hoitavat lasta eri aikaan. http://www.kela.fi/joustava-hoitoraha
Ap:han ei sitä voi saada eikä ilmeisesti myöskään voi hallita työaikojaan.
Minä olen saanut useinkin puhelimitse väärää tietoa kelan työntekijältä. Kannattaa kysyä sähköisesti kelan sivuilla asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelasta saa eri infoa eri työntekijöiltä. Kyllä voi saada molemmat vanhemmat samaan aikaan osittaista hoitorahaa, näin sanotaan kelan sivuilla.
Joo pointti oli se että kyllä mies saa osittaista hoitorahaa, siihen ei vaadita että toinen on kokopäivätyössä.
Mutta ilmeisesti he ei oo hakemassakaan sitä, vaan joustavaa hoitorahaa. Ap käyttää väärää termiä.
Miten niin ei ole hakemassa osittaista hoitorahaa?
Minä olen miehen kanssa tehnyt yhtä aikaa osa-aikaa, ja kyllä molemmat saatiin joustavaa hoitorahaa. Kun meillä oli vielä mummokin auttamassa, saatiin myös kotihoidontuki alle kolmevuotiaasta. Näin ainakin pari vuotta sitten.
Kenestä lapsesta hän hakisi osittaista hoitorahaa? Sitähän saa 1. ja 2.luokkalaisesta lapsesta.
Omituista, tunnen perheitä joissa molemmat vanhemmat ovat kotona yhden päivän viikossa (siis eri päivät, toinen ma ja toinen pe). Olen olettanut, että näin ollen molemmat ovat osa-aikaisella hoitovapaalla, mutta ilmeisesti eivät.
En kyllä ymmärrä mitä järkeä siinä yhteiskunnan kannalta olisi, että molemmat vanhemmat eivät voisi olla osa-aikaisella, eikö se olisi sama kuin että toinen vanhemmista olisi kokoaikaisella hoitovapaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei ole hakemassa osittaista hoitorahaa?
Vikee sanoo kun on sekava mut käsitin että hakisi siitä nuorimmaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut useinkin puhelimitse väärää tietoa kelan työntekijältä. Kannattaa kysyä sähköisesti kelan sivuilla asiasta.
Siellä vastataan esitettyyn kysymykseen eikä ryhdytä arvailemaan, tarkoittaako asiakas mahdollisesti jotain ihan muuta.
Soitin siis kelan asiakaspalveluun, selitin asiani, lasten iät yms ja kelan ihminen muistaakseni käytti tätä osittainen kotihoidontuki ja kertoi että ei oikein onnistu, kun minä olen osa- aikaisella työsopimuksella ja ei saataisi miehen kanssa olla samana päivänä kotona... Ajatteliko sitten että saadaan kotihoidontukea tai jotain. En tiedä.
Aina vaan paremmaksi menee. "Osittainen kotihoidontuki". Just.
Monenlaisia tukia eri perusteilla ja asiaan perehtymättömälle helposti tukien nimet sekoittuvat. Puhelimessa ei välttämättä enää jälkeenpäin muista mikä tuki se nyt olikaan ja mitkä myöntöperusteet. Työnantajan kanssa sovitaan työaikajärjestelyistä ja kelalta haetaan tuki. Suosittelen käyttämään sähköisiä palveluita kelan kanssa, niin ei jälkeenpäin tarvitse muistella, että mistä tukimuodosta oli puhe. Kysymykseen selkeästi kuvataan se tilanne, mistä perheessä on kysymys. Kun keskustelu on dokumentoitu, niin on helppo osoittaa , jos kela neuvoo väärin. Uskon, että läheskään niin usein kuin väitetään, ei ole siitä kyse, vaan asia on ymmärretty/muistettu väärin.
Joustava hoitoraha on tosiaan se, mitä saa jos tekee alle 3v lapsen takia lyhennettyä työaikaa. Koululaisen takiakin saa jotain rahaa, mutta se on eri nimellä. Joustavan hoitorahan kriteeri on se, että tekee max 80% työaikaa lapsen hoidon takia. Mitään selvityksiä puolison työajoista ei tarvii tehdä. Lapsi voi olla kunnallisessa päivähoidossa. Kelalle silläkään ei ole merkitystä, tekeekö lyhennettyä päivää vai 4pv/viikko. Tähän tukeen ainakin olisitte oikeutettuja. Ei se iso raha tulonmenetykseen nähden ole, mutta rahaa kuitenkin.
Mies osa-aika työssä. Minä jäin osittaiselle hoitovapaalle. Ei ongelmaa, eikä kela katsonut sitä miehen tuloksi. Vaan minun. Olen myös ollut kokonaan hoitovapaalla, eikä silloinkaan katsonut tätä miehen tuloiksi. Mutta ymmärsin, että tekisin töitä sillon tällöin hoitovapaalla. Tällöin katsotaan miehen tuloiksi.
Osittainen hoitovapaa on eri asia kuin joustava hoitoraha. Osittaista hoitovapaata miehesi ainakin voi saada. Välttämättä Kela ei maksa korvausta mutta oikeus vapaaseen on. Luulisin kyllä että teidän tapauksessa kun lapsi on noin pieni saa jopa jonkun pienen korvauksen. Vapaata haetaan työnantajalta. Työnantaja ei voi kieltäytyä muuten kuin hyvin perustellusta syystä (täytyy olla huomattavaa haittaa työnantajalle jos juuri sinun miehesi tekisi lyhennettyä työaikaa, käytännössä normaalista työstä siis hoitovapaa on myönnettävä). Sillä ei ole kauheasti merkitystä maksaako kela sen pienen korvauksen vai ei. Veroprosentti kuitenkin laskee kun tulot laskevat joten ero ei ole niin kamalan suuri. Työntekijä ja työnantaja sopivat miten vapaa toteutetaan. En muista kaikkia yksityiskohtia mutta googlaa "työsuojelu", sieltä pitäisi löytyä tarkemmin tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Osittainen hoitovapaa on eri asia kuin joustava hoitoraha. Osittaista hoitovapaata miehesi ainakin voi saada. Välttämättä Kela ei maksa korvausta mutta oikeus vapaaseen on. Luulisin kyllä että teidän tapauksessa kun lapsi on noin pieni saa jopa jonkun pienen korvauksen. Vapaata haetaan työnantajalta. Työnantaja ei voi kieltäytyä muuten kuin hyvin perustellusta syystä (täytyy olla huomattavaa haittaa työnantajalle jos juuri sinun miehesi tekisi lyhennettyä työaikaa, käytännössä normaalista työstä siis hoitovapaa on myönnettävä). Sillä ei ole kauheasti merkitystä maksaako kela sen pienen korvauksen vai ei. Veroprosentti kuitenkin laskee kun tulot laskevat joten ero ei ole niin kamalan suuri. Työntekijä ja työnantaja sopivat miten vapaa toteutetaan. En muista kaikkia yksityiskohtia mutta googlaa "työsuojelu", sieltä pitäisi löytyä tarkemmin tietoa.
Ei vii saada koska ap ei voi taata eteåteikö ole samana päuvänä vapaa kuin mies.
Joustavaa hoitorahaa sen sijaan pitäisi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vii saada koska ap ei voi taata eteåteikö ole samana päuvänä vapaa kuin mies.
Kyllä voi. Koska ap ei ole osittaisella hoitovapaalla ei ole merkitystä sattuuko vapaapäivä samalle päivälle. Molemmat voivat siis myös olla osittaisella hoitovapaalla mutta eriaikaa. Esim. Toinen töissä aamuisin, toinen iltaisin. Tai tehdä 4 päivää viikossa sopien työnantajiensa kanssa eri vapaa päivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. Koska ap ei ole osittaisella hoitovapaalla ei ole merkitystä sattuuko vapaapäivä samalle päivälle. Molemmat voivat siis myös olla osittaisella hoitovapaalla mutta eriaikaa. Esim. Toinen töissä aamuisin, toinen iltaisin. Tai tehdä 4 päivää viikossa sopien työnantajiensa kanssa eri vapaa päivät.
Ymmärsin että Ap ei tiedä eikä voi päättää milloin on vapaalla. Eli se on nyt se kompaatuskivi.
Hänen miejensä kannattaa hakea sitä joustavaa hoitorahaa. Se on isompikin.
Minä oli osittaisella hoitovapaalla monta vuotta (tein 6 h päivää). Kukaan ei missään vaiheessa kysynyt miehen työsuhteen laatua, hän kyllä oli kokopäivätöissä samoin kuin minäkin ennen osittaista hoitovapaata.
Tuen nimi on varmaan niistä ajoista muuttunut, silloin sitä kutsuttiin hoitorahaksi.
Ja nää on siis kaksi aivan eri asiaa. Jos miehen työsuhde on kestänyt 6 kk, hän voi jäädä osittaiselle hoitovapaalle. Tämä oikeus hänellä on kun perheessä on lapsi, joka on korkeintaan 2. luokalla koulussa. Oikeus osittaiseen hoitovapaaseen päättyy silloin kun nuorin lapsi päättää 2. luokan koulussa.
Hoitorahaa (miksi sitä nyt ikinä kutsutaankaan) maksaa KELA niiltä vuosilta kun lapsi on 0-3 vuotias ja taas kun lapsi on 1.-2. luokalla koulussa. Tässä välissäkin vanhempi on siis pääsääntöisesti oikeutettu osittaiseen hoitovapaaseen, mutta siitä ei saa yhteiskunnan tukea. Osittainen hoitovapaa tehdään joko 6 h päivänä tai niin, että esim. maanantai tai perjantai ovat kokonaan vapaita. Työnsntajan on käytännössä pakko myöntää osittainen hoitovapaa jos ehdot sille täyttyvät.
Minä esim. sain osittaista hoitorahaa kun keskimmäisemme oli 1. ja 2. luokalla. Meillä oli kolmas lapsi silloin päivähoidossa. Kun tuo lapsi meni 3. luokalle, osittaisen hoitorahan maksaminen päättyi, mutta olin edelleen osittaisella hoitovapaalla, eli tein 6 h päivää.
Tämä kuulostaa oudolle, koska kumpikin vanhemmista voi saada joustavaa hoitorahaa, kunhan hoitavat lasta eri aikaan. http://www.kela.fi/joustava-hoitoraha