Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä

Tyttönen
01.10.2017 |

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Kommentit (1194)

Vierailija
61/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet/miespuoliset (siis myös pojat ja nuoriso) eivät pidä sisätiloissa lakkia. Ei pipoa, ei lippistä eikä mitään muutakaan. Eikä varsinkaan ruokapöydässä.

Tämä tapa tuntuu ihan unohtuneen nykypäivänä, vaikka sen pitäisi olla itsestäänselvyys.

Tämä on nykypäivänä hylätty tapa niin kuin teitittelykin. Tavatkin muuttuvat eivätkä jämähdä . 200 vuotta sitten olleet tavat eivät nyt vain aina toimi nykyaikana.

Hattutapa on historiaa niin kuin naisten pakollinen kirkkohuivi.

Vierailija
62/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ruumisauto menee ohi, miehet ja pojat ottavat lakin päästään.

Tästä tuli muuten mieleeni sellainen, että miten käytännössä tulee toimia, jos ajaa ruumisautosaattueen perässä. Ohittaa ei saa, mutta ei kai mikään etiketti voi odottaa, että ajat kymmeniä kilometrejä 40 kilometriä tunnissa, kun rajoitus on 100? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille jotka miettivät miten tuo arvojärjestys menee, niin se menee suht samalla tavalla kuin teitittelyssä. Korkeimmalla ovat arvonimen tai vastaavan aseman omaavat, sitten itseä selkeästi vanhemmat ihmiset, oman ikäisissä nainen ja nuorempia kohdatessa sinä itse olet se "korkeampi" osapuoli.

Mä olen varmaan mokaillut koko ikäni kun teen aina aloitteen kättelyyn. Mutta hyvin olen pärjännyt kuitenkin. Tosin piispaa tai presidenttiä en ole päässyt kättelemään.

Aikoinaan jäi eräs työhaastateltava ilman työpaikkaa kun ei ymmärtänyt kätellä. Pieni juttu mutta pomo sanoi jälkeenpäin (ihan fiksusti) että hyvät käytöstavat merkitsevät paljon eikä voi ottaa töihin henkilöä, joka ei osaa käyttätyä edes kättelyn verran.

Vierailija
64/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun perheeseen syntyy vauva ja viedään vauvalahjaa, huomioidaan myös isommat sisarukset jollain pienillä lahjoilla.

Vierailija
65/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sa

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa mennään hakemaan buffet-illallisella kaikki samasta pöydästä yhdessä samalla kertaa. Likaista lautasta ei oteta mukaan, vaan otetaan pöydästä puhdas.

Ravintolassa tai laivalla samaan aikaan hakeminen on hankalaa, kun kaikilla on käsilaukut. Vaikka on huono tapa, niin yleensä sovimme, että haemme eri aikaan, ettei kukaan pääse varastamaan käsilaukkuja.

Vierailija
66/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pään paljastaminen oli kunnioituksen osoitus. "mentiin hattu kourassa pyytämään maanomistajalta jotain" tms. Nykyään ei.

Vierailija
67/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet/miespuoliset (siis myös pojat ja nuoriso) eivät pidä sisätiloissa lakkia. Ei pipoa, ei lippistä eikä mitään muutakaan. Eikä varsinkaan ruokapöydässä.

Tämä tapa tuntuu ihan unohtuneen nykypäivänä, vaikka sen pitäisi olla itsestäänselvyys.

Tämä on nykypäivänä hylätty tapa niin kuin teitittelykin. Tavatkin muuttuvat eivätkä jämähdä . 200 vuotta sitten olleet tavat eivät nyt vain aina toimi nykyaikana.

Hattutapa on historiaa niin kuin naisten pakollinen kirkkohuivi.

Ehkä jossain teillä junttilassa on hylätty. Normaalit ihmiset ottavat syödessä pipon/lakin pois, niin miehet kuin naisetkin. MIehet ottavat myös lipunnostossa ja Maamme-laulun aikana, jolloin jokainen tietenkin nousee jos laulu soi samassa tilassa jossa itse on. Kotona ei tarvitse.

Vierailija
68/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole lapsen juhla ja hänelle on kaveri kylässä niin hänelle ei anneta tuliaisia/lahjoja sen kaverin nähden vaan vasta myöhemmin. Ellei kyseessä karkki josta jaetaan myös kaverille tms.

Tästä heräsi kyllä kysymys että miksi? Kyllä minusta voi vieras antaa lahjan perheen lapselle, vaikka tällä olisikin kaveri kylässä? Vähän on taas pumpulissa kasvattamista, jos ei saa toisten nähden enää lahjojakaan antaa, jos ei ole kaikille lahjaa. Haloo nyt!

Vierailija
69/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kävelee jalkakäytävällä kadun puolella, siis naisen ja kadun välissä. Syy se että jos autot roiskuttaa rapaa se tulee herrasmiehen päälle. :)

Vierailija
70/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.

"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.

Suomi on tasavalta. Kaikki on samanarvoisia.

Vierailija
71/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

L

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille jotka miettivät miten tuo arvojärjestys menee, niin se menee suht samalla tavalla kuin teitittelyssä. Korkeimmalla ovat arvonimen tai vastaavan aseman omaavat, sitten itseä selkeästi vanhemmat ihmiset, oman ikäisissä nainen ja nuorempia kohdatessa sinä itse olet se "korkeampi" osapuoli.

Mä olen varmaan mokaillut koko ikäni kun teen aina aloitteen kättelyyn. Mutta hyvin olen pärjännyt kuitenkin. Tosin piispaa tai presidenttiä en ole päässyt kättelemään.

Aikoinaan jäi eräs työhaastateltava ilman työpaikkaa kun ei ymmärtänyt kätellä. Pieni juttu mutta pomo sanoi jälkeenpäin (ihan fiksusti) että hyvät käytöstavat merkitsevät paljon eikä voi ottaa töihin henkilöä, joka ei osaa käyttätyä edes kättelyn verran.

Sääli.

Tätä asiaa en kyllä ole ikinä ymmärtänyt enkä ymmärrä vieläkään. Minulla on aina kätellessä kylmät ja hikisennihkeät kädet ja olen aina myös kuullut siitä, miten epämiellyttävää on kötellä sellaisia käsiä. Lisäksi kotona vanhempani eivät pitäneet kättelemisestä.

Mutta jos kättely oikeasti on jollekulle noin tärkeää, niin kai se sitten on oikein, että hän valitsee ympärilleen samanhenkisiä ihmisiä.

Vierailija
72/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo "nainen kulkee ensin portaissa" ja hatun ottaminen päästä kun nainen tulee, on aika vanhoillisia käytöstapoja, eivät sovi nykyaikaan kun puhutaan miehen ja naisen tasa-arvosta. Ainakin itselleni tulisi tuollaisissa hyvin kiusaantunut olo.

Vierailija
73/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo " ylempiarvoinen" on vaikea opettaa lyhyesti. Yleensä siihen kasvetaan ja se tulee vaistomaisesti. Eli opitaan pikkuhiljaa kotona. Töissä se menee tittelin mukaan ja siviilissä iän ja yleisen arvostuksen mukaan.

Mutta myös ihmisen oman henkilökohtaisen arvostuksen mukaan. Sossupummi ei arvosta sossuja vaikka yleisesti voisi näin olettaa.

Ikä on hyvä mittari. Tuössä presidenttivertauksessakin varmasti presidentti arvostaa ikävästä sotaveteraanin, mutta veren asti laittaa presidentin yläpuolelleen. Näissä mennään sillä elämän aikana opitulla kokemuksella. Jos sitä ei ole, niin kannattaa pysytellä noiden selkeiden rajojen sisällä. Jos ei oje presidentti vasn tavis, voi mennä iän mukaan.

Vierailija
74/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokaa mennään hakemaan buffet-illallisella kaikki samasta pöydästä yhdessä samalla kertaa. Likaista lautasta ei oteta mukaan, vaan otetaan pöydästä puhdas.

Ei joka paikassa edes ole puhtaita lautasia tyrkyllä. Mutta enpä ole tätä kyllä tiennyt muutenkaan, aina olen sen likaisen lautasen kanssa hakenut siihen lisää.

Vierailija
75/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

li. kirjoitti:

L

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sääli.

Tätä asiaa en kyllä ole ikinä ymmärtänyt enkä ymmärrä vieläkään. Minulla on aina kätellessä kylmät ja hikisennihkeät kädet ja olen aina myös kuullut siitä, miten epämiellyttävää on kötellä sellaisia käsiä. Lisäksi kotona vanhempani eivät pitäneet kättelemisestä.

Mutta jos kättely oikeasti on jollekulle noin tärkeää, niin kai se sitten on oikein, että hän valitsee ympärilleen samanhenkisiä ihmisiä.

Hyvin käyttäytyvä ihminen ei mene pamauttamaan toiselle päin naamaa että onpas sulla hikinen käsi. Rohkeasti vaan kättelemään. Parempi se hikikättely kuin ettei ollenkaan. Miten muuten toimit kun joku tarjoaa kättään?

Vierailija
76/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole lapsen juhla ja hänelle on kaveri kylässä niin hänelle ei anneta tuliaisia/lahjoja sen kaverin nähden vaan vasta myöhemmin. Ellei kyseessä karkki josta jaetaan myös kaverille tms.

Tästä heräsi kyllä kysymys että miksi? Kyllä minusta voi vieras antaa lahjan perheen lapselle, vaikka tällä olisikin kaveri kylässä? Vähän on taas pumpulissa kasvattamista, jos ei saa toisten nähden enää lahjojakaan antaa, jos ei ole kaikille lahjaa. Haloo nyt!

Koska se kuuluu hyviin tapoihin.

Vierailija
77/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo "miehet sitä naiset tätä"-säännöt :D Voi elämä, kuolen nauruun, vaikka hauskaahan se on noita muinaisia tapoja joskus muistella, onneksi eivät päde nykyään.

Vierailija
78/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko vielä, mikä tässä asiassa on nykyään vaikeampi noudattaa kuin sanotaan nyt vaikka silloin 200 vuotta sitten? Koska rakentamisen taso on sinä aikana romahtanut ja sisätiloissa on nykyään niin kylmä, että täytyy pitää jotain pipoa?

Itse olen kyllä sitä mieltä, että tää on yksi helpoimpia tapoja, joilla mies voi osoittaa moukkamaisuutensa, siis just se jos lippis tms. ei irtoa päästä edes syödessä.

Vierailija
79/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo " ylempiarvoinen" on vaikea opettaa lyhyesti. Yleensä siihen kasvetaan ja se tulee vaistomaisesti. Eli opitaan pikkuhiljaa kotona. Töissä se menee tittelin mukaan ja siviilissä iän ja yleisen arvostuksen mukaan.

Mutta myös ihmisen oman henkilökohtaisen arvostuksen mukaan. Sossupummi ei arvosta sossuja vaikka yleisesti voisi näin olettaa.

Ikä on hyvä mittari. Tuössä presidenttivertauksessakin varmasti presidentti arvostaa ikävästä sotaveteraanin, mutta veren asti laittaa presidentin yläpuolelleen. Näissä mennään sillä elämän aikana opitulla kokemuksella. Jos sitä ei ole, niin kannattaa pysytellä noiden selkeiden rajojen sisällä. Jos ei oje presidentti vasn tavis, voi mennä iän mukaan.

Eli pitäisi osata nämä jo kasvatuksen perusteella, mutta silti ei voida olettaa, että esim presidentti osaisi nämä aukottomasti laittaa järjestykseen? Eli onko nyt olemassa joku absoluuttinen järjestys, jonka oikeasti voisi oppia vai ei? Jotkut vastaukset antavat ymmärtää, että nämä asiat ovat yksiselitteisiä ja helppoja, mutta toisaalta kukaan ei kerro, miten se sitten oikeaoppisesti menee vaan kierrellään ja kaarrellaan. 

Vierailija
80/1194 |
02.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko vielä, mikä tässä asiassa on nykyään vaikeampi noudattaa kuin sanotaan nyt vaikka silloin 200 vuotta sitten? Koska rakentamisen taso on sinä aikana romahtanut ja sisätiloissa on nykyään niin kylmä, että täytyy pitää jotain pipoa?

Itse olen kyllä sitä mieltä, että tää on yksi helpoimpia tapoja, joilla mies voi osoittaa moukkamaisuutensa, siis just se jos lippis tms. ei irtoa päästä edes syödessä.

Miksi vain miehen pitää ottaa hattu pois sisällä, miksei myös naisen? Yhtä moukkamainen kai se nainenkin on jos istuu lippis/pipo päässään ruokapöydässä.

- N30

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi