Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä

Tyttönen
01.10.2017 |

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Kommentit (1194)

Vierailija
501/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniin naisen sallia käyttää suojatietä ! Sallinen sen, rumat odottakoon kunnes olen heidät ohittanut.

Vierailija
502/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumisauton eteen ei ole sopivaa kurvata autolla. Tai mielestäni jalkaisinkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset ovat monesti yksinäisiä, joten heistä on pidettävä hyvää huolta ja he usein ilostuvat juttelemisesta ja seurasta

Vanhuksilla on rahaa ja eläke, yli 65 v. omistavat varallisuudestamme 3/4.  Ostakoot  seuraa, niin ei mene omaisuus hukkaan, perintöön.

Vierailija
504/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisiin suhtaudutaan samalla kunnioituksella kuin ihmiseen. Eli ei ylentämällä alentamista. 

Vierailija
505/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on kyllä vaikeaa, kun on miljoona erilaista kirjoittamatonta sääntöä ja esim. juhlissa pitäisi osata esittää tätä näytelmää oikein, muuten on epäkohtelias moukka. Kursailu on tästä ehkä paras esimerkki, ihan hirveän outoa toimintaa vuonna 2021..

Oma vastaukseni tähän ketjuun on

- Oven pitäminen auki perässä tuleville -

Mun mielestä ihan hirveän epäkohteliasta läväyttää ovi kiinni toisen naaman edestä. Ja itse asiassa hankalampaa avata ovi niin, että menee siitä itse ensin ja yrittää vähän tökkiä sitä pysymään pitempään auki, kuin se että tarttuu ovenkahvaan ja kääntyy sivuun pitämään ovea auki.

Vierailija
506/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies: sisätiloissa hatun ottaminen pois päästä, tai ainakin naisen kanssa jutellessa.

Kerran parikymppisenä meinasi mennä jalat alta, kun olin miespuolisen kaverini kanssa liikkeellä: kävin vessassa ja kun palasin, kaverini jutteli jonkin muun miespuolisen kaverinsa kanssa, ja tämä kaveri otti välittömästi hattunsa pois päästään, kun liityin seuraan. Katsoi silmiin ja kätellen esitteli itsensä. Piti hattuaan kädessään niin kauan, kunnes jatkoi matkaansa. Tämäkin mies oli siis parikymppinen. Jäi mieleen.

Jännää, että ainakin vielä 2017 oli elossa joku 1800-luvulla nuoruuttaan elänyt henkilö.

Vierailija
507/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttönen kirjoitti:

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Jos keskustelee äidin kanssa, jolla on lapsi mukana, katsahtaa myös siihen lapseen ja sanoo hänellekin päivää, kyselee myös lapselta kuulumiset ja kysyy voiko tarjota kaakaot (ja äidille kahvit).

Entäs, jos keskusteleekin isän kanssa?

Vierailija
508/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos seurueessa on joku, joka ei ymmärrä suomea, ei keskustella suomen kielellä (esimerkki). Toisin sanoen ei suljeta ryhmästä ketään jäsentä pois puhumalla kieltä, jota kaikki eivät osaa.

Luulisi olevan itsestäänselvyys, mutta eih.

Luultavasti ainoa mahdollinen kieli silloin on englanti ja sukuun naitu aina valittaa, että Suomessa on mahdotonta treenata suomea kun kaikki nopeasti vaihtavat englanniksi kun kohtaavat hänet, koska haluavat treenata omaa englantiaan natiivin kanssa.

Vierailija
509/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos seurueessa on joku, joka ei ymmärrä suomea, ei keskustella suomen kielellä (esimerkki). Toisin sanoen ei suljeta ryhmästä ketään jäsentä pois puhumalla kieltä, jota kaikki eivät osaa.

Luulisi olevan itsestäänselvyys, mutta eih.

Jos joukossa On vain suomea puhuvia eläkeläisiä paljon suomalaisia jotka osaavat ranskaa ja muutama ranskalainen joka puhuu vain ranskaa ja yksi mies joka puhuu vain englantia?

Joko puhutaan ranskaa, koska kukaan suomalainen ei kuvauksen mukaan puhunut englantia tai sitten ollaan hiljaa.

Vierailija
510/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vessaharjan käyttäminen.

Minkä takia jotkut aikuiset kuvittelevan sen siellä olevan - sisustuselementtinä?

Hyvä se olisi huuhtoa sitten kun on siinä liisterimäisessä paskassa hieronu.

No, onneksi useimmissa vessoissa on pytty - siinähän sen helposti huuhtoo.

Vierailija
511/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdyssanojen oikeinkirjoitus.

Yhdys sanojen oikein kirjoitus taito ei välttämättä indikoi ehdokkaan todellista henkistäluonnetta. -Minä olen tuntenut h:lön, joka on oikein reilu ja selkeä, menestynyt, varakas  mutta kirjoitttaa virheellisesti.

(Yhdys sanoja erillään, kiraimia tipatelee tai tulee yliylimääräisiä.) Mutta aivan "superia" muilta osin.

Vierailija
512/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumisauton eteen ei ole sopivaa kurvata autolla. Tai mielestäni jalkaisinkaan.

Jos ruumisauton perässä seuraa hautajaissaattue, sitä ei saa katkaista.

Vierailija
513/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pohjoisessa oli tapana pysähtyä, kun hautajaissaatto kulki ohi. Ei tietenkään kaikkia autoja odoteltu, mutta ruumisauto ja muutama ensimmäinen auto sen jälkeen. Oli ns. viimeinen tervehdys/kunnioituksenosoitus vainajalle.

Vierailija
514/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehtiminen. Ihmetyttää kun ei katsota silmiin tai sanota selvästi hei, moi, terve, päivää jne. Kuulumisten kysyminenkin tuntuu olevan harvinaisuus. Lisäksi pyyteetön auttaminen.

Vierailija
515/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on kyllä vaikeaa, kun on miljoona erilaista kirjoittamatonta sääntöä ja esim. juhlissa pitäisi osata esittää tätä näytelmää oikein, muuten on epäkohtelias moukka. Kursailu on tästä ehkä paras esimerkki, ihan hirveän outoa toimintaa vuonna 2021..

Oma vastaukseni tähän ketjuun on

- Oven pitäminen auki perässä tuleville -

Mun mielestä ihan hirveän epäkohteliasta läväyttää ovi kiinni toisen naaman edestä. Ja itse asiassa hankalampaa avata ovi niin, että menee siitä itse ensin ja yrittää vähän tökkiä sitä pysymään pitempään auki, kuin se että tarttuu ovenkahvaan ja kääntyy sivuun pitämään ovea auki.

Kursailusta: ei siinä ole mitään vaikeaa eikä outoa. Riittää että et työnny etualalle, vaan annat kohteliaasti etusijan ja tilaa toisille. Et korota tai korosta itseäsi, etkä rohmua etkä kiilaa. Tämä ohje käy kutakuinkin kaikkiin elämän tilanteisiin, muuallekin kuin kahvikutsuille.

Vierailija
516/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pohjoisessa oli tapana pysähtyä, kun hautajaissaatto kulki ohi. Ei tietenkään kaikkia autoja odoteltu, mutta ruumisauto ja muutama ensimmäinen auto sen jälkeen. Oli ns. viimeinen tervehdys/kunnioituksenosoitus vainajalle.

Yksi isovanhemmistani menehtyi, ja hautajaiset vietettiin tämän kotikaupungissa Helsingissä. Jäimme kirkon ulkopuolelle saattamaan ruumisautoa, kun se lähti krematoriota kohti. Tunnelmaa latisti hieman se, että kirkon vieressä ruumisauton takaa kaahasi auto (muistaakseni bemari), välkytti valoja ja kiilasi suoraan ruumisauton eteen.

Toinen isovanhempani taas haudattiin Pohjois-Suomessa. Kun olimme ajamassa kirkosta hautajaissaatossa kohti hautausmaata, useampi vastaantuleva auto pysähtyi, ja monessa miehet ottivat hatun pois päästä. Pakko myöntää, että arvostin tuota elettä huomattavasti enemmän kuin edellä ollutta bemarikuskia.

Vierailija
517/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalon hississä naapureille tervehtiminen. :D   On se vaikeeta joillekin. Ainakin meidän kerrostalossa. :D Todella vaikeeta. 

Vierailija
518/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojatien eteen pysähtyminen

Niin, no jos ajatellaan, että ylipäätään liikennesääntöjen ja muidenkin lakien noudattaminen on "harvinaisempia hyviä käytöstapoja" . Vaikka joo, siltähän tuo välillä tässä maailmassa tosin vaikuttaa olevankin, monessakin asiassa :)

Vierailija
519/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole lapsen juhla ja hänelle on kaveri kylässä niin hänelle ei anneta tuliaisia/lahjoja sen kaverin nähden vaan vasta myöhemmin. Ellei kyseessä karkki josta jaetaan myös kaverille tms.

Tähän liittyen tuli mieleen, kun olin ehkä noin 6-vuotias ja olimme kaverini kanssa kolmannen kaverin luona. Olimme kaikki naapureita ja päivittäin leikimme yhdessä. Tämä kolmas kaveri oli tullut juuri lomamatkalta perheensä kanssa ja perheen äiti antoi tälle toiselle kaverilleni tuliaisen siinä minun nähden. Minulle eivät olleet tuoneet mitään. Tuliainen oli vielä joku silloin tietysti omasta mielestäni upea koriste-esine, eikä mitään kaikille jaettavaa karkkia. Muistan edelleen miten tuntui jopa vähän nöyryyttävältä olla siinä vieressä, ilman että itse sain mitään. Jälkeenpäin olen ihmetellyt miten törppöjä nuo vanhemmat olivatkaan.

Vierailija
520/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.

"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.

Pitäisi vain tietää, kuka milloinkin on arvoltaan korkeampi. Vanha herra ja vähän nuorempi nainen, kumpi on korkeampi? Tasavallan presidentti ja eläkeläismummo, kumpi on korkeampi? 

Näitä tapoja ei osaa ellei niitä opeteta. Sen jälkeen ne on luonnollisia. Monessa kulttuurissa nuo hyvät tavat ovat todella tärkeässä asemassa. Pikkulapsetkin osaa ne. Pohjoismaissa noita rajoja on hämärretetty niin kuin teitittelyäkin yms. Monessa muussa maassa teititellään kaikkia vieraita yms.

Niin, ei tietenkään osaa. Eikä kukaan näköjään tässäkään ketjussa halua opettaa. 

Presidentti on mummoa korkea-arvoisempi.

Jankkaaminen ei kuulu hyviin tapoihin.

^ Juuri näin. Jos ei seurassa tiedä jotain esim. yleistä asiaa, tapaa jne. Ei suositella oman tietämättömyyden korostamista. Kuunnellaan ja otetaan opiksi uusista asioista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän