Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa hyviä käytöstapoja, jotka eivät ole kovin yleisiä

Tyttönen
01.10.2017 |

Eli en tarkoita mitään kiitos/anteeksi/katso silmiin puhuessasi/kättele-juttuja, (vaikka nekin toki tärkeitä on) vaan ns. Harvinaisempia tapoja, joita kaikki eivät tiedä. :)

Kommentit (1194)

Vierailija
481/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olin vierailulla miesystäväni työkaverin luona. Siellä oli muitakin duunikavereita. Oikein kivoja kaikki. Tämä tapahtui joskus vuonna 2005. Siellä sitten yksi vieras aloitti keskustelun rasismista. Ko hlö oli itse afrikkalaista perua ja loput vieraat pakistanilaisia ja intialaisia. Siellä sitten jokainen vuorollaan itki ja valitti omia ja sukulaistensa kokemuksia. Poikaystäväni oli ehkä hieman nolona hiljaa, vaikkei rasisti olekaan, mutta valkoinen. :D Itse mainitsin tutkimuksesta, jonka mukaan suvaitsevaisuuskasvatus päiväkodeissa on turhaa: pienet lapset eight tarvitse ko kasvatusta, vaan heidän vanhempansa.

Vierailija
482/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olin vierailulla miesystäväni työkaverin luona. Siellä oli muitakin duunikavereita. Oikein kivoja kaikki. Tämä tapahtui joskus vuonna 2005. Siellä sitten yksi vieras aloitti keskustelun rasismista. Ko hlö oli itse afrikkalaista perua ja loput vieraat pakistanilaisia ja intialaisia. Siellä sitten jokainen vuorollaan itki ja valitti omia ja sukulaistensa kokemuksia. Poikaystäväni oli ehkä hieman nolona hiljaa, vaikkei rasisti olekaan, mutta valkoinen. :D Itse mainitsin tutkimuksesta, jonka mukaan suvaitsevaisuuskasvatus päiväkodeissa on turhaa: pienet lapset eight tarvitse ko kasvatusta, vaan heidän vanhempansa.

Miesystävän työkaverin luona...Poikaystävä? Häh?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlissa isäntä ja emäntä pitävät huolen että kukaan ei ole yksin ilman juttukaveria. 

Toisilleen tuntemattomat kutsuvieraat esitellään, ja koetetaan löytää heille jokin jutunjuuri. Tässä on Pekka Virtanen ja tässä Matti Mäkinen, tehän molemmat olette kiinnostuneet antiikkiautoista.

Täällä aikaisemmin oli puhe avecin kohtelusta. Jos avec on entuudestaan tuntematon, hänet esitellään isäntäväelle ja myös joillekin tutuille ja autetaan alkuun keskustelussa. 

Jos on itse vieraana juhlissa ja huomaa että joku muu vieras on yksikseen, niin voi mennä esittäytymään ja kysyä vaikka, mitä kautta tämä henkilö tuntee isäntäväen.

Juhlissa ei jämähdetä puhumaan koko iltaa isäntäväen kanssa, vaan heille annetaan mahdollisuus tasapuolisesti pitää seuraa vierailleen.

Vierailija
484/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohteliasta, mutta harvinaista on kuulla jonkun kysyvän Suomessa "Anteeksi?" sen sijaan, että töksäyttää "Mitä?".

Opin tämän saadessani tavan itse, kun päädyin englanninkieliseen kouluun ja sain opettajalta noottia, kun sanoin "what?" enkä "sorry?". Mutta sama suomeksi.

Itse olen havahtunut tähän hiljattain, kun kaverini töksäyttää tosi usein HÄH. Kyllä se on jotenkin tylyn kuuloista :D 

Vierailija
485/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvinaisempia, mutta etiketin mukaisia:

Mies menee aina edellä kahvilaan.

Hienoilla illallisilla emännälle lähetetään kukkakimppu etukäteen.

Ravintolassa miehet nousevat seisomaan, jos nainen poistuu naistenhuoneeseen.

80-luvun Dallas-sarjassa miehet nousivat aina seisomaan, kun nainen tuli pöytään tai nousi pöydästä ja auttoivat tuolin kanssa naisen käydessä istumaan. Enpä ole sellaiseen törmännyt elävässä elämässä vieläkään täällä Suomessa.

Vierailija
486/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun mennään alaspäin portaita, nainen menee aina edellä.

"Arvoltaan korkeampi" tekee aina aloitteen kättelyyn.

Pitäisi vain tietää, kuka milloinkin on arvoltaan korkeampi. Vanha herra ja vähän nuorempi nainen, kumpi on korkeampi? Tasavallan presidentti ja eläkeläismummo, kumpi on korkeampi? 

Kyllä työpaikalla tietää. Tämä viittaa enemmän liike-elämään ja muodollisiin kohtaamisiin. Muutenhan kansalaiset ovat tasa-arvoisia.

No vastaa sitten noihin esimerkkeihini. Onko eläkeläismummo ikänsä ja sukupuolensa takia arvokkaampi kuin tasavallan presidentti? Minä en ainakaan tiedä.

Hyvä esimerkki tavoista joita ei tunneta.

Sanoohan selvä järki ettei mummon kuulu nousta jos presidentti on mies.

Vierailija
487/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlissa voi mennä auttamaan isäntäväkeä keittiöön

Mä vihaan tätä kun joku "enkö mä ookkii ihana ihminen" tulee sekottaa mun pasmat. Ilman "apua" ja sen vaatimaa opastusta kaikki kävisi nopeammin. Mutta olisi epäkohteliasta ja loukkaavaa kieltäytyä tästä kohteliaisuudesta...

Mielestäni ei siis ole kohteliasta mennä vieraana puuttumaan järjestelyihin ellei pyydetä (ja sekin osoittaa vain puutteita järjestelyissä, vieraat kutsutaan viihtymään).

===========

Jos mulla on niin suuret juhlat etten itse pysty hoitamaan tarjoilua, niin palkkaan keittiöväkeä.

Vierailija
488/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kohteliasta jos työpaikalla sovittaisiin miten kuuluu puhutella esimiestä.  Olin joskus töissä jossa en tiennyt voiko kutsua etunimellä.  Joten sanoin vain "Te".

Takin auttaminen naishenkilön ylle, nähty on häkeltyminen tuossa tilanteessa.

Vierailija
489/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi vain tietää, kuka milloinkin on arvoltaan korkeampi. Vanha herra ja vähän nuorempi nainen, kumpi on korkeampi? Tasavallan presidentti ja eläkeläismummo, kumpi on korkeampi? 

Vähän ot,mutta

Vanhempi henkilöistä tekee aloitteen kättelyyn

Vierailija
490/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä työpaikalla tietää. Tämä viittaa enemmän liike-elämään ja muodollisiin kohtaamisiin. Muutenhan kansalaiset ovat tasa-arvoisia.

No vastaa sitten noihin esimerkkeihini. Onko eläkeläismummo ikänsä ja sukupuolensa takia arvokkaampi kuin tasavallan presidentti? Minä en ainakaan tiedä.

Olen varma että kuka tahansa pressa (paitsi ehkä trumppi) osaisi kerätä pinnat kotiin kohtelemalla vanhaa naisihmistä kunnioittavasti.

Vierailija
491/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen on aika harvinainen tapa että mies ottaa hatun pois hississä. Siitä tuntee herrasmiehen kyllä. Toisaalta nää hatunnostot jon vähän hassuja kun jengi käyttää pipoa.

Vierailija
492/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen on miestä korkeampi ja vanhempi nuorempaa. Se jolla on arvonimi on korkeampi kuin se, jolla ei ole. Tasavertaiset ihmiset voivat kätellä kumpi vain.

Ehkä täällä on jo sanottukin, että alempiarvoinen esitellään korkeampiarvoiselle ensin.

Vierailija
493/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rappusissa kun mennaan ylos, mies kulkee perassa. Talloin Jos nainen kaatuu mies ottaa kopin. Ja vice versa.

Kun sekoitetaan sokeria Teehen, lusikka tekee hidasta ja ylvasta edestakas liiketta.. ei siis pyorivaa.

Vierailija
494/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astuin kerran vuosia sitten parkkitalossa hissiin, oli talvi ja kylmä päivä. Hissikin käytännlssä ulkotila, kylmä sekin. Siellä oli jo mies, joka sisään tultuani otti pipon päästään.

Harmittaa, että häkellyin niin täysin tästä yllättävästä herrasmies-eleestä, etten osannut sanoa mitään. Olisi varmaan ollut asiallista minun ilmaista jollain tapaa kiitollisuuteni - siis se, että huomioin ja arvostan.

Mutta se jäi sanomatta. En ollut ikinä kokenut noin kaunista ja hyvällä tavalla vanhanaikaista tapaa kunnioittaa naisen läsnäoloa.

Helpompi ja luontevampaa on ollut kiittää miehiä ovenavauksesta taikka harvinaisemmasta ihanuudesta eli päällystakin auttamisesta.

Nämä huomioin ihan aina. En ota tällaista kaunista käytöstä itsestäänselvänä ja huomioin toki myös sen, kun mies ei toimi kohtaani näin vaikka tilanne olisi ns. päällä.

Pidän myös itse kulkeissani ovia auki kaikille, yhtä lailla myös miehelle jos tilanne on luonteva.

Mutta tuo herrasmies kylmässä hississä aiheutti minussa kyllä niin valtavan lämmön ja hellyyden vyöryn että... Harvoin jään sanattomaksi. Kiitos siis sinulle, kuka ja missä lienetkin!

Toisaalta kuvastaa hyvin suomalaisten miesten keskimäärin huonoja käytöstapoja, että noinkin simppelin jutun nainen kohtaa täällä egk max kerran elämässään. Ei keskimäärin puhettakaan kukista ja lahjoista ja hemmottelusta.

Jos suomalainen mies keittää naisellekin asti kahvia samalla kun itselleen, se on jo paljon. Ja jos rappaa naisen auton ikkunoista jäät, sehän mörökölli jo rakastaa ;)

Vierailija
495/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos seurueessa on joku, joka ei ymmärrä suomea, ei keskustella suomen kielellä (esimerkki). Toisin sanoen ei suljeta ryhmästä ketään jäsentä pois puhumalla kieltä, jota kaikki eivät osaa.

Luulisi olevan itsestäänselvyys, mutta eih.

Mutta jos seurueessa on joku suomalainen joka ei ymmärrä kieltä mitä puhutaan, niin hänestä viis.

Kunhan vierasta voidaan mielistellä ja on tärkeää, että hän ymmärtää.

itse olen tämän kielitaidottomana kokenut seurueessa.

Vierailija
496/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oven avaus, paitsi parikymppisille primadonnille.

Vierailija
497/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskustelet ihmisen ensimmäisen kerran hänen menetettyään läheisensä, lausut osanottosi. Vaikka kuolemasta olisi jo vierähtänyt hetki, vaikka olisit jo laittanut suruvalittelut Facessa, vaikka ette olisi erityisen läheisiä, vaikka ele tuntuisi vaivaannuttavalta.

Sama pätee jos ihmiselle on tapahtunut jotakin erityisen hienoa: naimisiinmenon, lapsen saamisen tai valmistumisen jälkeen ihmistä onnitellaan, jos kasvotusten ei vielä olla tavattu tapahtuneen jälkeen.

Vierailija
498/1194 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlien jälkeen järjestäjää kiitetään viimeisestä kun seuraavan kerran tavataan. Talkoolaisia tai muuttoapua kiitetään viimeisestä kun seuraavan kerran tavataan.

Vierailija
499/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parisen vuotta sitten tapasin kadulla vanhahkon tutun herrasmiehen. Hän tervehtiessään nosti lierihattuaan. En usko, että enää koskaan saan kokea moista huomaavaisuutta, kyseinen mieskin on jo poissa joukostamme. Pipon nykiminen päästä tervehtiessä ei kävisikään niin elegantisti kuin tyylikkään borsalinon!

Kun olin lapsi, alakerrassa asui ihana vanhempi herra, joka aina nosti hattuaan kun me pikkutytöt tultiin vastaan ja niiaten tervehdittiin. Ihana tapa, johon en ole enää myöhemmin törmännyt. Mutta ei meidän talon pikkutytöt kyllä koskaan ole myöskään mulle niiailleet. Se tapa taitaa olla jo vanhanaikainen.

Vierailija
500/1194 |
03.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmissuhteita ei lopeta whatsapp-viestillä