Tiedättekö mitään laillisia tapoja parantaa aivojenne dopamiinitasoa ja keskittymiskykyä?
Kaikki tiedämme että esim. amfetamiini nostaa dopamiinitasoa mutta tiedättekö mitään laillista tapaa joka nostaisi dopamiinitasoa ja parantaisia keskittymiskykyä? Ei siis tarkoitus hakea mitään huumaavaa kokemusta vaan nimenomaan parantaa keskittymiskykyä.
Kommentit (40)
No se riippunee, onko taustalla neuropsykiatrista häiriötä vai onko kyseessä itse aiheutettu keskittymiskyvyttömyys. Molempiin toki kannattaa kokeilla älylaitteiden rajausta jne, mutta jos on vaikka adhd niin esimerkiksi itselläni nimenomaan kahvi, sokeri ja tupakka rauhoittaa (stimulantteja, valitettavasti) kun toisella ne virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin, että tupakka parantaisi keskittymiskykyä.
Saman saat puremalla purkkaa. Aktivoi kasvojen pikkulihaksia, ja se auttaa keskittymään paremmin.
Hyviä vastauksia! Mulla aika varmasti on ADHD, olen onnekkaasti löytänyt kuitenkin helpottavia asioita, kuten keskittymistä vaativien tehtävien keskeyttäminen tarpeeksi usein, hyvä tai huono asia, mutta pieni happihyppely ulkoilmassa tupakoiden auttaa. Mulle kahvilla ei ole piristäviä vaikutuksia, pelkkä makunautinto, olevinaan väsyttävä atarax ei myöskään tee mulle yhtään mitään, alkoholi sensijaan väsyttää. Eli kaikki lainvastaisuudet jos terveydenhuollolta kysytään :D Kai vastaukseni on että olut ja tupakka nostaa mun dopamiinitasoja ja auttaa näihin vaivoihin, ja laillisiakin ovat (tupakasta en tosin tiedä kuinka kauan)
Mun lääkitys... joka ei ole adhd lääke, mutta vaikuttaa silti vähän samalla tavalla.
Karnitiini ja 5-HTP lisäravinteet yhdistettynä monipuoliseen ruokavalioon missä paljon metsätuotteita. Nämä ovat tärkeitä seratoniinijärjestelmän aineita ja metsätuotteet, sekä niiden itse kerääminen auttaa ylläpitämään suolistomikrobeja jotka tukevat seratoniinisynteesiä. Seratoniini on dopamiinin välittäjäaine. Monet ruokasienet myös ovat neurogeneesiä tukevia, kuin myös neuroprotektiivisia. Esimerkiksi siiliorakas ja siitakesieni ovat erittäin hyvää "aivoruokaa".
Voit kyllä tehdä vaikka mitä aivotoiminnan ja dopamiinivasteen parantamiseksi, mutta voit myös monella tavalla pilata sen kaiken muilla asioilla. Esimerkiksi liiallinen kännykän käyttö, uutisten lukeminen, huono uni, liian vähäinen liikunta ja liiallinen sokerin, alkoholin, kahvin, tai muiden päihteiden käyttö. Kannattaa siis välttää kaikenlaisia epämääräisiä dopamiinilähteitä päivän aikana. Esimerkkinä päiväkahvi, karkkipussi, runkkaushetki ja tupakka siihen päälle heiluttaa jo aika pahasti aivokemiaa varsinkin päivittäisenä toimintana. Sitten jos selaat vielä jatkuvasti kännykkää, niin aikamoinen dopamiinisotku siitä tulee. Kannattaa yrittää korvata näitä esimerkiksi kirjallisuudella, meditoinnilla, tai vaikka kestävyysuhreilulla.
Miehillä tärkeää on myös asiallinen testosteronitaso. Omasta luonnollisesta testotasosta kannatta olla tietoinen viimeistään kolmekymppisenä. Näin on sitten helpompaa tunnistaa ne tilanteet joissa testotasot laskee itselle liian alhaiseksi.
M30
Tiititaati kirjoitti:
Mucuna Pruriens
Täällä kans yksi keskittymisvaikeuksista kärsivä ja tämä kiinnostaisi. Onko tiedossa, onko tällä todettu maksatoksisia vaikutuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kofeiini on piriste, aka rauhoittava jos neurologista poikkeavuutta, jolloin amfetamiinikin rauhoittaa.
Mitä neurologista poikkeavuutta? Nimittäin itseäni on aina ihmetyttänyt, että mua kofeiini väsyttää. Nukahdan usein kahvikupillisen tai energiajuoman jälkeen. Ei mulla kyllä sinänsä ole koskaan ollut epäilyä mistään neuroepätyypillisyydestä, aika vilkas olen kyllä eli ADHD voisi periaatteessa olla kai, mutta toisaalta olen aina saanut kaikki asiani ongelmitta silti hoidettua vaikka olenkin vilkas joten ei kai se sitäkään ole.
On tosi paljon vaihtelua siihen miten ihmisen entsyymitoiminta reagoi kahviin ja kofeiinituotteisiin. Joitakin väsyttää ja joitakin piristää. Joitakin taas vain ahdistaa.
Masennuslääke bupropion. Toki hankala hakea lääkäristä reseptiä jos ei ole masennusta. Mutta on juurikin dopamiiniin perustuva ja on auttanut vähän myös ADD-oireiluun (parempi aloitekyky).
PhenylalaninePhenylalaninehydroxylaseTyrosineTyrosinehydroxylaseDOPADOPAdecarboxylaseDopamine
Liikunta, terveellinen ja erityisesti puhdas ravinto, raikas vesi juomana, viihtyisä ja rauhallinen ympäristö, rutiinit päivittäisissä toimissa, itsensä "valmentaminen ja opettaminen", eli tavallaan pitää kuria itselleen, eikä horju säännöistä, mutta palkitsee hyvästä ja vain hyvästä. Sääli pois ja elämä haltuun.
Vierailija kirjoitti:
PhenylalaninePhenylalaninehydroxylaseTyrosineTyrosinehydroxylaseDOPADOPAdecarboxylaseDopamine
Näkyiskö nyt nuolet:
Phenylalanine -->PhenylalaninehydroxylaseTyrosine -->TyrosinehydroxylaseDOPA --->DOPAdecarboxylaseDopamine
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain luin, että tupakka parantaisi keskittymiskykyä.
Saman saat puremalla purkkaa. Aktivoi kasvojen pikkulihaksia, ja se auttaa keskittymään paremmin.
Tuo on totta. Siksi moni pureskelee kynistä päädyt, napostelee tai syö vaikka kynsiään. Se auttaa keskittymään.
Rakkaus itseä kohtaan rauhoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Masennuslääke bupropion. Toki hankala hakea lääkäristä reseptiä jos ei ole masennusta. Mutta on juurikin dopamiiniin perustuva ja on auttanut vähän myös ADD-oireiluun (parempi aloitekyky).
Niin, siis voxra, eli bubropioniamfetamiini jota on johdannaisena muokattu vaikuttamaan enemmän adrenaliini ja - noradrenaliinin takaisinottoon.
Tosi hyvä sytyke elämäntapamuutoksille ja "raiteilla" pysymiselle. Yksi ainoista niin sanotuista mielialalääkkeistä jolla on kunnollinen hoitovaste adhd ihmisten masennukseen. Pupillit laajenee kivasti treenatessa, mutta samaa ei tapahdu esim, metyylifenidaattilla tai lisdeksamfetamiini lla.
Jotkut sanoo, että piri on piriä.. Oikeasti näissä eri johdannaisissa on tosi paljon eroavaisuuksia.
Mitä neurologista poikkeavuutta? Nimittäin itseäni on aina ihmetyttänyt, että mua kofeiini väsyttää. Nukahdan usein kahvikupillisen tai energiajuoman jälkeen. Ei mulla kyllä sinänsä ole koskaan ollut epäilyä mistään neuroepätyypillisyydestä, aika vilkas olen kyllä eli ADHD voisi periaatteessa olla kai, mutta toisaalta olen aina saanut kaikki asiani ongelmitta silti hoidettua vaikka olenkin vilkas joten ei kai se sitäkään ole.