Nämä ihmiset jotka haisevat tiskirätille - pesevätkö he vaatteensa kylmäohjelmalla?
Joku selitys tähän täytyy olla. Nykyään tapaa jopa naisia jotka haisevat juuri tälle "tiskirätille". Voisko olla kysymys siitä, että ahtavat koneen täyteen ja pesevät energiansäästöohjelmalla?
Kommentit (92)
Liian lyhyt linkous? Vaatteet jäävät tosi märiksi ja siksi alkavat haista.
MInulla jotkut pyyhkeet haisevat koska kone on pieni ja se on ollut nimenomaan liian täynnä. Vettä se ottaa kauhean vähän ja pesen lähes kaiken 60 asteessa.
Tai sitten pesukone kaipaisi puhdistusta. Jäämät koneessa haisevat ja tarttuvat pyykkiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tiskirätitkin tuoksuvat hyvälle.
Minä käytän vain talouspaperia ja kertakäyttöpyyhkeitä.
Seurustelin kerran miehen kanssa jonka kaikki vaatteet haisivat ikävälle. Hän pesi aina 30 asteessa ja pesukone oli ikivanha. Tuo yhdistelmä ja miehen vähän huono hajuaisti.
Vaihdevuosihikoilu aiheuttaa melko pian tiskirätti-ilmiön, joka päivä oli vaihdettava ihoa vasten olevat vaatteet. Vaikka pesin 60 asteessa melkein kaiken.
Usein syynä on liian alhaisessa lämpötilassa pesu. Vaate on näennäisen puhdas, mutta se ei ole kuitenkaan puhdistunut kunnolla. Lika, rasva, hiki jne. vain lisääntyvät ja lisääntyvät vaatteeseen, eikä puhdasta tule koskaan.
Mulla aiheutti Serton se sinisessä pullossa oleva (olikohan Serto pehmeä) huuhteluaine juuri tuollaisen happaman maidon tjs hajun vaatteisiin. Tajusin onneksi, mistä haju johtui ja kun vaihdoin huuhteluainetta ikävä hajukin poistui.
Meillä kokemusta siitä, että jos vaatteet jääneet koneeseen yli pariksi tunniksi pesun jälkeen, tai kuivuneet liian tiiviisti narulla, ne ovat alkaneet haista homeiselle.
Mä muutin uuteen asuntoon ja ostin sinne uuden pesukoneen, niin on alkanut esiintyä kyseistä ongelmaa. Se että pesee 60° ei auta asiaa.
Vituttaa kun en oikein tiedä, mitä sille voisi tehdä. Enhän mä pysty vaatteiden kuivumista nopeuttamaan. Koneen mukaan se linkoaa 1200 kpm mutta pyykki on epäilyttävän painavaa kun sen nostaa koneesta. Täytyy varmaan seistä koneen vieressä kun se linkoaa, ja katsoa näyttääkö se minkä kierrosnopeuden se valitsee ja että onko se se 1200. Koska tähän saakka en ole viitsinyt vaivautua. Kone oli Gigantin halpismerkki, voi vittu jos se on susi.
Nelonen, miksi tumppaat koneen liian täyteen? Oma syysi siis, jos pyykki lemuaa.
Tuo liian täyteen pakkaaminen on varmasti yksi syy, alhainen pesulämpötila toinen ja vettä säästävä ohjelma kolmas.
Mainitsen vielä yhden hajun lähteen. Monet eivät jostain syystä pese päällysvaatteitaan lainkaan. Ei siis ihme, jos haju alkaa leijua ympärillä. Kuitenkin suurin osa päällysvaatteista on aivan vesipestäviä koneessa. Villakangastakki ei konepesua kestä, mutta jos sitä ahkerasti tuulettaa, niin ei ihan heti ala haiskahtaa. Ei se pesulassa käyttökään maltaita maksa.
Tämä tällä kertaa. Nyt pitää mennä nostamaan lakanat koneesta kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä muutin uuteen asuntoon ja ostin sinne uuden pesukoneen, niin on alkanut esiintyä kyseistä ongelmaa. Se että pesee 60° ei auta asiaa.
Vituttaa kun en oikein tiedä, mitä sille voisi tehdä. Enhän mä pysty vaatteiden kuivumista nopeuttamaan. Koneen mukaan se linkoaa 1200 kpm mutta pyykki on epäilyttävän painavaa kun sen nostaa koneesta. Täytyy varmaan seistä koneen vieressä kun se linkoaa, ja katsoa näyttääkö se minkä kierrosnopeuden se valitsee ja että onko se se 1200. Koska tähän saakka en ole viitsinyt vaivautua. Kone oli Gigantin halpismerkki, voi vittu jos se on susi.
Levittele pyykit kuivuun tarpeeksi ilmavasti ja väljästi jos mahdollista.
Minun vaatteeni haisevat tuollaiselta. En tiedä, mitä asialle voisin tehdä. Olen vaihdellut pesuaineita, putsannut konetta, pessyt vajaita koneellisia jne, mutta mikään ei auta. Pyykkien kuivumiseen en voi vaikuttaa kun ulkona on koko kesän ollut kosteampaa kuin sisällä. Olen viime aikoina laittanut etikkaakin mukaan, mutta ei vaikuta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minun vaatteeni haisevat tuollaiselta. En tiedä, mitä asialle voisin tehdä. Olen vaihdellut pesuaineita, putsannut konetta, pessyt vajaita koneellisia jne, mutta mikään ei auta. Pyykkien kuivumiseen en voi vaikuttaa kun ulkona on koko kesän ollut kosteampaa kuin sisällä. Olen viime aikoina laittanut etikkaakin mukaan, mutta ei vaikuta mitään.
Ilmankosteus tosiaan vaikuttaa kuivumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisitko sitten, miten itse peset kukkasilta tuoksuvat vaatteesi.
Hajustetut pesuaineet (ja pyykki tosiaan haisee).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vituttaa kun en oikein tiedä, mitä sille voisi tehdä. Enhän mä pysty vaatteiden kuivumista nopeuttamaan. Koneen mukaan se linkoaa 1200 kpm mutta pyykki on epäilyttävän painavaa kun sen nostaa koneesta. Täytyy varmaan seistä koneen vieressä kun se linkoaa, ja katsoa näyttääkö se minkä kierrosnopeuden se valitsee ja että onko se se 1200. Koska tähän saakka en ole viitsinyt vaivautua. Kone oli Gigantin halpismerkki, voi vittu jos se on susi.Levittele pyykit kuivuun tarpeeksi ilmavasti ja väljästi jos mahdollista.
No olen tehnyt tämän. Esimerkiksi 4-5 paitaa yhdelle pyykkitelineelle, jokainen 2-3 langan yli levitettynä. Ei auta. Ja siis kone ei todellakaan pyöri nyt täytenä, asun yksin.
Se tiskirätin haju on bakteerin haju. Sen aiheuttaa bakteerien aineenvaihduntatuotteet. Jostain syystä näiden ihmisten iholla tai vaatteissa on hyvin runsaasti bakteerikasvustoa, joka ihon kosteuden myötä vielä villiintyy kasvamaan ja siis myös haisemaan.
Meillä tiskirätitkin tuoksuvat hyvälle.