Miten harjoittelijoita kohdellaan työpaikoilla
Työpaikallani lopetti tällä viikolla opiskelija ja jäi kyllä harjottelusta itselle huono fiilis. Ei siksi, että harjoittelijassa olisi ollut mitään vikaa, koska hän oli erinomainen ja usein jopa ammattimaisempi kuin monet vuosia kokemusta omaavista työntekijöistä. Mutta olin pöyristynyt työyhteisöstämme, jossa opiskelija pistettiin hoitamaan kaikki mahdolliset hanttihommat. Häntä oikeasti juoksutettiin ympäriinsä tekemässä pääasiassa harjoitteluun ja itse työhömme liittymättömiä tehtäviä ja silti häneen suhtauduttiin ynseästi eikä hänen puheenvuorojaan haluttu ottaa kuuleviin korviinsa. Hän ei saanut mielestäni läheskään riittävästi kannustusta ja palautetta työstään varsinkaan omalta ohjaajaltaan. Enkä ole ylpeä omasta toiminnastanikaan, kun en saanut muutettua tilannetta. Muutamaan kertaan vihjailin työkavereille asiasta ja juttelin siitä harjoittelijan kanssa. Tosiasissa olin silti liian pelkuri avaamaan asiasta tiukemmin suutani.
Mietin vaan teitä, jotka oikeasti kyykytätte harjoittelijaa. Sehän on kovin kätevää teille sillä hetkellä ja siitä saa varmasti mukavaa vallantunnetta. Mutta onko tämä se malli, jota haluamme tuleville osaajillemme välittää? Antaako se hyvän kuvan työnteosta esimerkiksi niille harjoittelijoille, jotka jo muutenkin ovat vaarassa keskeyttää koulun ja syrjäytyä? Kun laitat harjoittelijan tekemään työssäoppimisjaksolla lähes pelkkiä hanttihommia niin pidä mielessä, että se on pois hänen vielä keehkeytyvästä, oikeasta ammattiosaamisestaan tulevaisuuden työntekijänä. Tälläkin harjoittelijalla oli vain kolmen viikon jakso melko lyhyillä työpäivillä, joten jokainen hetki oikeaa työtä olisi ollut varmasti tervetullutta vaikka varmaan lähes jokaiseen alaan kuuluukin myös niitä ns. hanttihommia (tarkoitan papereiden juoksuttamista, harjoitteluohjaajan tavaroiden etsimistä, toisten sotkujen jörjestelyä, kun kyseessä ei ole laitoshuoltajaopiskelija...) osana tulevaisuuden työtä. Mutta olisi kiva jos tähän kiinnitettäisiin jatkossa enempi huomiota..
Kommentit (8)
Meidän työmaalle on jonossa tulossa työharjoitteluun, pikkukaupingissa puskaradio toimii. Kaikki tietää, että meillä kohdellaan hyvin ja tasapuolisesti harjoittelijoita. Onhan meillä vakiporukallakin hyvä henki.
Harjoittelijana Lidlissä...
Teettävät kaikki hantti ja paskahommat niillä nii ei ite tarvi tehä.
Mielestäni työpaikassa harjoittelijan saama kohtelu on yksi käyntikortti paikalle sekin. En itse asioisi paikassa, jossa kuulisin jotain ystävää/tuttavaa/ sukulaista kohdellun huonosti.
Toki olen itse nähnyt todella monenlaista harjoittelijaa. Onneksi suurin osa on ollut aktiivisia ja halunnut myös itse ottaa vastuuta oppimisestaan. Mutta on ollut heitäkin joille on saanut opastaa kädestä pitäen, että nyt se kahvikuppi pois, et voi istua täällä tuntitolkulla vain kuppi kourassa. Meillä on onneksi kaikilla sama asenne, että harjoittelijoita kohdellaan hyvin. Ja kovasti tykätty top-paikka ollaan oltukin.
Meillä oli yrityksen bondpippalot Hesassa ja sain valitettavasti kuulla kuinka eräs vaalea neito kovaan ääneen arvosteli heidän entistä harjoittelijaa vessassa toiselle kaverilleen. Oli kuulemma sen harjoittelijan pukeutuminen ollut liian rentoa hesoihin ja kaikki puhuivat pahaa harjoittelijasta ja hänen vaatteista.. ja yritys tosiaan taloushallintoa ym tekevä iso yritys, mutta ei meillä maakuntatoimistolla ainakaan katsota kenenkään pukeutumista sillä silmällä.. elielinaukiolla katsotaan pahasti
No itse olin ihan samassa tilanteessa harjoittelijana, vaikka olin aikuisopiskelija ja taustalla vuosien työkokemus. Tajusin jälkeenpäin, että osaamiseni oli vakkariporukalle liikaa. En tätä asennetta siellä tuonut esille, vaan olin ystävällinen kaikille, tein kaiken mitä piti ja työt loppuivat vähän väliä kesken. Sepä se oli se ongelma. Mulle annettiin neuvoksi tehdä hitaammin. Osaamista olisi ollut vaikka mihin, mutta vakkariväki alkoi olla mustasukkainen töistään. Sen sijaan, että olisin ollut tarvittu apu, olinkin se, joka tekee liikaa työtä ja pelättiin, että pomot huomaa, ettei työ viekään niin paljon aikaa eikä ole niin vaativaa kuin väittivät. No pomo sitten antoi omiakin hommiaan ja se vain pahensi tilannetta, kun tein sangen vaativaa työtä. No harjoittelu on takanapäin ja itse palkkaisin harjoittelupaikaltani tasan yhden. Toinen, jonka voisin palkata, on jo eläkkeellä. Kyseinen paikka tulee lakkaamaan kokonaan, joten osalla on edessä ankeat ajat, kun osaaminen on jämähtänyt sinne 80-luvun merkonomin tasolle. En ole näin ylimielinen yleensä, mutta tuosta jäi paska fiilis, kun oli ihan väärin osata ja tehdä paljon.