Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voinko kieltää opiskelijoita olemasta mukana synnytyksessä?

Vierailija
30.09.2017 |

Tuttavalla oli kuulemma vaan synnytyssaliin pamahtanut opiskelijoita ilman mitään kysymistä tulevalta äidiltä... Itse en tosiaan halua ylimääräisiä silmäpareja tuijottelemaan enkä halua, että kukaan harjoittelija tekee toimenpiteitä. Saako ne kieltää?

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kysyttiin toisen lapsen synnytyksessä saako 2 opiskelijaa tulla. Sanoin, että saa katsoa mutta ei tehdä mitään toimenpiteitä vauvalle eikä minulle. Se oli kätilölle ihan ok.

Tyttö ja poika tulivat, verenpainetta saivat mitata ja katsoa synnytyksen alusta loppuun, kesti n. 4 tuntia.

Tämä siksi, että kun olin esikoistani synnyttämässä, vieressäni osastolla oli äiti jonka alapään opiskelija oli tikannut. Hän oli tosi kipeä ja kuumeinen, aivan alapää tulehtunut ja joutui jäämään vielä kun minä lähdin. Oli siis ainakin toista viikkoa siellä.

Vierailija
42/56 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin toista lastani ja paikalle tuli viisi opiskelijaa. Siinä vaiheessa oli aivan sama, ketä paikalla ihmetteli. Tavoite oli saada poika synnytyskanavasta ulos-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käskisin ylimääräiset tuossa tilanteessa pois -ja siihen ei ole yhtään kellään mitään sanomista.

Jonkun verikokeen taas olen harjoittelijan antanut ottaa.

Vierailija
44/56 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse synnytin, synnytystä oli pääasiassa harjoittelija hoitamassa ja kaikki meni täysin nappiin. Kiitokset Tayssiin!

Vierailija
45/56 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelin että kiellän ehdottomasti kaikenlaiset harjoittelijat. Kirjasin tämän esikoisen kanssa synnytysuunnitelmaankin.

Esikoisen kanssa olikin sitten tosi tonttu opiskelija, mutta hänkin oli parempi kuin ei mitään. En siinä osannut ketään häätää pois, turvauduin siihen yhteen kuin hukkuva oljenkorteen. Minut jätettiin yksin valmisteluhuoneeseen ja käskettiin suihkuun. Käitlö otti vastaan ja sen jälkeen mun turvanani oli vain opiskelija aina välillä, joka ei tajunnut kyseessä olevan syöksysynnytys. Esikoinen syntyi sinne valmisteluhuoneeseen. Itse en tajunnut vaatia ja opiskelija ei tajunnut, että synnytys todella etenee niin nopeasti. Kun sanoin, että mulla on tarve ponnistaa, opiskelija vaan totesi, että se vaan nyt tuntuu siltä, tämä on vasta alussa tämä synnytys. Lapsi syntyi 10 minuutin päästä. Kätilö juoksi sinne huoneeseen ja sanoi että koita odottaa vieä puoli minuttia, hän yrittää ehtiä laittaa hanskat käsiin, tää lapsi syntyy nyt, pää näkyy jo.

Tokassa synnytyksessä oli niin mahtava opiskelija, että ei mitään rajaa. Hän oli käytännössä jo valmis kätilö. Niin lämmin ja ihana. Tämä oli mun synnytyksistä pisin ja liputan tän jälkeen opiskelijoiden puolesta. Tää opiskelija oli paljon ammattitaitoisempi kuin kätilö.

Kolmannen nyt kävin siellä salissa lähinnä pusertamassa lapsen maailmaan, en edes muista oliko siinä jotain opiskelijaa. Olin siellä salissa ennen lapsen syntymää ehkä 20 minuttia.

Kannattaa suhtautua aika avoimesti, monesti se opiskelija on ainoa joka siellä salissa ehtii olemaan ja juuri valmistumassa olevat osaa jo kaiken. Kakkosen kanssa sim. opiskelija osasi tunnistaa sen, koska tarvitsen kivunlievitystä. 

Vierailija
46/56 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas oli mahtavaa, kun toisessa synnytyksessä oli mukana sekä kätilöopiskelija että erikoistuva lääkäri. Sain pitää heidät alusta loppuun mukana ja heillä oli aikaa ja kiinnostusta hoitaa homma kunnolla. Aina ennen päätöstä/toimenpidettä saliin tuli myös ne vakituiset ammattilaiset.

Vierailija
47/56 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kieltää. Jokainen tekee ratkaisun omasta näkökulmastaan. Jos harjoittelijan läsnäolo tuntuu ahdistavalta, on kaikkien kannalta parempi, ettei harjoittelijoita ole mukana synnytyksessä.

Oma kokemukseni on, että opiskelijoista on joskus todellista hyötyäkin. Kerran oli raskaudenaikaisella äitiyspolikäynnillä lääkärin vastaanotolla opiskelija mukana. Hän ei tehnyt muuta kuin seurasi tilannetta. Lääkäri selitti opiskelijalle minun raskauteen liittyvää ongelmaa, ja minä sain siitä arvokasta tietoa itselleni. En usko, että lääkäri olisi pelkästään minulle selittänyt asiaa niin tieteellisesti ja monipuolisesti. Hän siis selitti kyseistä vaivaa myös yleisemmällä tasolla, eikä vain minun sen hetkistä tilannettani.

Vierailija
48/56 |
03.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoiden läsnäolon voi kieltää. Itse teen tällä kertaa niin jo synnytystoiveissa, jotka netissä kirjataan. Kahdessa synnytyksessä heitä on ollut mukana.

Jos tiedät, että vieraat ihmiset tai useammat silmäparit ahdistavat sinua, on pelkästään järkevää kieltää ne synnytyksessä.

Jos taas tiedät pystyväsi suhtautumaan opiskelijoihin avoimin mielin sen kummemmin stressaamatta, on hienoa ja arvokasta tarjota heille tilaisuus oppia! Voit myös itse hyötyä heistä.

Vierailija
49/56 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai saa kieltää ja pitääkin jos yhtään siltä tuntuu. jos ottavat siitä nokkiinsa, voi tehdä valituksen. suomessa potilaat eivät ymmärrä oikeuksiaan vaan kuunnellaan kiltisti kaikki mitä kerrotaan, vaikka tulisi paha mieli. ja se taas luonnollisesti vaikeuttaa synnytystä.

Vierailija
50/56 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidankin esittää toiveen, että laittakaa vaikka kaksi opiskelijaa seurakseni sinne.

Vierailija
51/56 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tietenkin kieltää. Itse en halunnut synnytyssaliin ketään ylimääräistä.

Vierailija
52/56 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne yleensä kysy, onko ok, että opiskelija on mukana? Mulle on yleensä ok, mutta toivoisin pääluvun pysyvän parissa. Ei mitään huoneellista opiskelijoita tiiraamassa mun herkkiäpaikkoja.

Esikoisen synnytyksessä kävi myös siten, että opiskelija laittoi mulle epiduraalia, muttei saanut kuin järkyttävät sähkömäiset sävärit ja kivut aikaiseksi. Tämän jälkeen sitten kieltäydyin opiskelijoiden toimenpiteistä synnytyksissä. Itsellekin ihan tarpeeksi jännittävät ja hermostuttavat hetket, niin siihen en halua hermoilevaa opiskelijaakin.

Tokassa synnytyksessä oli mukana joku lääkäriopiskelija. Hän tosiaan vaan seuras ja tuntui, että pelasti mun hengen. Mulla epiduraali nousi liian ylös ja lamaannutti hengityksen. Muu henkilökunta oli todella keskittynyt alapäähän, ettei huomannut, että mä en pysty enää hengittää itse. Opiskelija huomasi ja alkoi avustavat toimenpiteet.

Enpä ole enää epiduraalia suostunut ottamaan. Kahdesti tuli synnytettyä luomusti.

Vierailija
53/56 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi kieltää. Siellä osoitellaan sormella, naureskellaan ja tehdään yäks-ääniä ja sitten otetaan sefieitä vauvareiän edessä.

Vierailija
54/56 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne opiskelijat kokeilematta opi.

Vierailija
55/56 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta heistä oli hyötyä. Heillä oli aikaa ja varsinkin lääkriopiskelija oli mukana koko päivän.

Vierailija
56/56 |
01.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttäminen ainakin isossa sairaalassa on aika yksinäistä puuhaa. Oli suuri hyöty kandista, joka kävi usein seuraamassa tilannetta, auttoi, antoi neuvoja ja jutteli. Oli myös lopulta mukana sektiossakin, ja kävi vielä juttelemassa heräämössä. Eli koko vuorokauden melkein. Aamusta oli mukna kätilöopiskelijakin, ja sektiossa oli melkein jokaisella harhoittelija mukna: siis leikkavalla lääkärillä kandi, anestesialääkärillä omansa, samoin anestesiahoitajalla, kätilöllä, lastenlääkärillä lopuksi, ja taisi siellä olla vielä joku muukin. Ei haitannut lainkaan.