Voinko kieltää opiskelijoita olemasta mukana synnytyksessä?
Tuttavalla oli kuulemma vaan synnytyssaliin pamahtanut opiskelijoita ilman mitään kysymistä tulevalta äidiltä... Itse en tosiaan halua ylimääräisiä silmäpareja tuijottelemaan enkä halua, että kukaan harjoittelija tekee toimenpiteitä. Saako ne kieltää?
Kommentit (56)
Mulla joskus muussa yhteydessä oli opiskelijalauma paikalla (kyllä, lauma). Se tuli yllätyksenä ja tilanteessa vähän hävetti olla lähes alastomana alusvaatteilla kaikkien pällisteltävänä. Mutta he tekivät tarkkaa ja huolellista työtä, olivat selvästi kiinnostuneita oppimisesta.
Opetussairaalassa et voi kieltää. Leikkauksissakin on lähes aina mukana myös opiskelijoita, assistentti kun on yleensä lääkäriopiskelija tai erikoistuva lääkäri. Ala nyt vaa o sellainen, etteu sitä opi ilma että pääsee itsekin kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nähnyt sen arvokkaana, että opiskelijat saavat kunnolla ammattitaitoa. Viime synnytyksessä oli ensihoitajaopiskelija ja yksi ylimääräinen lääkäri katsomassa, miten menee kaksossynnytys, jossa b-vauva oli täydellisessä perätilassa. Itsestäni tuntuu turvalliselta, että opiskelijat saavat valvotusti oppia, koska he tekevät tulevaisuudessa itse samat työt. On minut opiskelija tikannutkin ja epiduraalinkin sain kerran opiskelijan laittamana. Kaikki tarkassa valvonnassa.
Eipä se valvonta auta siinä vaiheessa kun se neula on jo tökätty väärään paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Opetussairaalassa et voi kieltää. Leikkauksissakin on lähes aina mukana myös opiskelijoita, assistentti kun on yleensä lääkäriopiskelija tai erikoistuva lääkäri. Ala nyt vaa o sellainen, etteu sitä opi ilma että pääsee itsekin kokeilemaan.
Kyllä voi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi niissäkin kieltää. Potilaalla on itsemääräämisoikeus ja siihen kuuluu päätös siitä kuka sinua hoitaa tai saa hoitotilanteessa katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nähnyt sen arvokkaana, että opiskelijat saavat kunnolla ammattitaitoa. Viime synnytyksessä oli ensihoitajaopiskelija ja yksi ylimääräinen lääkäri katsomassa, miten menee kaksossynnytys, jossa b-vauva oli täydellisessä perätilassa. Itsestäni tuntuu turvalliselta, että opiskelijat saavat valvotusti oppia, koska he tekevät tulevaisuudessa itse samat työt. On minut opiskelija tikannutkin ja epiduraalinkin sain kerran opiskelijan laittamana. Kaikki tarkassa valvonnassa.
Eipä se valvonta auta siinä vaiheessa kun se neula on jo tökätty väärään paikkaan.
Sama pelottaa minuakin, ja olen ratkaissut asian siten, etten ota epiduraalia. Lääkärin työ on käsityötä, ja huono päivä voi sattua kokeneellekin. Ja tosiaan; jokaisen pitää joskus tehdä asiat ensimmäisen kerran.
Olen kieltänyt opiskelijaa olemasta mukana pelkopolin lääkärivastaanotolla, jossa ei edes tehty muuta kuin juteltiin. Lääkäri yritti selittää jotain siitä kuinka tärkeää olisi opiskelijankin saada olla mukana. Totesin siihen että ihan sama vaikka olisikin, minä olen ollut jo ihan riittävästi koekaniinina ja ottaa niin pahasti päähän että en kaipaa siihen ketään ulkopuolista kuuntelemaan. Tapaamisen päätteeksi olikin sitten sitä mieltä että ihan hyvä kun ei ollut ylimääräisiä paikalla. Sai nimittäin sen verran railakasta palautetta kollegoidensa tekemisistä...
Toisella kerralla kielsin opiskelijan osallistumisen neljänteen synnytykseeni. Siinä kohtaa ei edes kukaan enää kyseenalaistanut päätöstäni millään lailla.
Sinulla on oikeus kieltää ulkopuolisten läsnäolo. Kannattaa mainita tästä toiveesta kätilölle heti aluksi, niin ei sitten käy niin, että jossain ponnistusvaiheessa paikalle tupsahtaa yllättäen pari lääketieteen opiskelijaa katsomaan (näin kävi itselleni ensimmäisessä synnytyksessä, eikä kukaan kysynyt siinä vaiheessa minulta luoaa - tosin tästä on aikaa jo yli 20 vuotta).
Oma kokemukseni kätilöopiskelijan läsnäolosta synnytyksessä on kyllä hyvin positiivinen. Opiskelijalla oli aikaa jutella ja olla tukena selvästi enemmän kuin itse kätilöllä, jolla oli toinenkin asiakas, jota piti käydä välillä katsomassa.
Muutenkin olen itse ajatellut niin, että kun menen lääkärin tai kätilön hoidettavaksi, niin toivon todellakin, että hän on saanut aikaisemmin harjoitella minulle tehtävää toimenpidettä jonkun kokeneemman henkilön opastuksella eikä ole vain nähnyt kirjan kuvista, miten toimenpide pitäisi tehdä. Siispä olen myös suostunut opiskelijoiden "harjoituskappaleeksi", jotta heillä olisi tarpeeksi tilaisuuksia harjoitella.
Todellakin voit ja suosittelen kieltämään, jos tällainen tilanne joskus tulee eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten muistamme, että Suomessa jokainen synnytyssairaala on opetussairaala!
Olet erittäin väärässä. Potilaalla on aina oikeus kieltää ylimääräisten henkilöiden läsnäolo hoitotoimenpiteessä tai synnytyksessä.
Olen itsekin gynellä käydessäni antanut opiskelijan katsoa... En ole itse synnyttänyt vielä, mutta en vähättele opiskelijoita. Jos jokainen kieltää opiskelijan olemisen kaikissa tilanteissa, niin miten ihmeessä he voivat päästä koskaan töihin ja oppia tulevaa ammattiaan? Ei aina tarvitse olla niin itsekäs, mutta ymmärrän kyllä, jos kärsitte jostain ihmisfobiasta tai muuta vastaavasta. Vastuu on kuitenkin kätilöllä, että ihan turhaa pelkäätte sen opiskelijan vahingoittavan teitä.
Multa kysyttiin, saako tulla opiskelija.
Sanoin että saa, mutta ei mitään laumaa, ja toivon että oikea kätilö laittaa tikit.
Siitä harjoittelijasta ei ollut mitään haittaa, kohdunsuun kokeili aina ensin harjoittelija ja sitten kätilö tarkisti menikö oikein.. En muista tekikö harjoittelija muuta, ehkä ponnistusvaiheessa auttoi.
Mutta tietysti voit kieltää jos et halua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi kieltää. Ei sairaalalla väliä.
Tottakai voit kieltäytyä.
Itse olen kätilöksi juuri valmistuva ja muutoman kerran on kieltäydytty, kun olen kysynyt saanko tulla mukaan, eikä siinä minusta koskaan ole sen kummempaa vaan ymmärrän sen hyvin.
Meillä on tiukat kriteerit siitä kuinka paljon synnytyksiä pitää olla itse hoitanut ennen valmistumista, mutta koskaan ei tuon takia kukaan ole jäänyt valmistumatta.
Kätilöopiskelijalla on kuitenkin usein enemmän aikaa olla synnyttäjän kanssa, joten tämä kannattaa kuitenkin huomioida, varsinkin jos pelottaa synnytys tai haluaa tulea paljon.
Loppuvaiheessa hoidin itsekin synnytyksiä niin että niitä oli useampi kerralla, mutta yleensä opiskeljia hoitaa vain yhtä kerrallaan.
Takana koko ajan tilannetta vahtii kokeneempi kätilö tai useampi ja vasta aivan loppuvaiheessa saamme esim aloittaa ponnistusvaiheen itsenäisesti.
Niin että kokeneempi on varma osaamisestamme.
Lääkäriopiskelijat ovatkin vain yleesä katsomassa. Se onkin kokonaan toinen juttu.
Niitä voi tosiaan olla useampikin samaan aikaan, kätilöopiskelijoita taas ei.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voit kieltäytyä.
Itse olen kätilöksi juuri valmistuva ja muutoman kerran on kieltäydytty, kun olen kysynyt saanko tulla mukaan, eikä siinä minusta koskaan ole sen kummempaa vaan ymmärrän sen hyvin.Meillä on tiukat kriteerit siitä kuinka paljon synnytyksiä pitää olla itse hoitanut ennen valmistumista, mutta koskaan ei tuon takia kukaan ole jäänyt valmistumatta.
Kätilöopiskelijalla on kuitenkin usein enemmän aikaa olla synnyttäjän kanssa, joten tämä kannattaa kuitenkin huomioida, varsinkin jos pelottaa synnytys tai haluaa tulea paljon.
Loppuvaiheessa hoidin itsekin synnytyksiä niin että niitä oli useampi kerralla, mutta yleensä opiskeljia hoitaa vain yhtä kerrallaan.
Takana koko ajan tilannetta vahtii kokeneempi kätilö tai useampi ja vasta aivan loppuvaiheessa saamme esim aloittaa ponnistusvaiheen itsenäisesti.
Niin että kokeneempi on varma osaamisestamme.Lääkäriopiskelijat ovatkin vain yleesä katsomassa. Se onkin kokonaan toinen juttu.
Niitä voi tosiaan olla useampikin samaan aikaan, kätilöopiskelijoita taas ei.[/quoteKamala määrä virheitä, toivottavasti saat selvää :)
Mullakin oli yksi kätilöopiskelija synnytyksessä mukana ja napakka opiskelija olikin! Hänen ansiostaan sain synnyttää jakkaralla. Kätilö meinasi, että sängylle vaan, mutta opiskelija tarjosi vaihtoehdoksi jakkaraa.
Vähän sama kuin jos kysyisit, voitko kieltää miestäsi avaamasta kirjeitäsi. Tietysti voit, mutta eihän sinun tarvitse. Miehesihän saa avata kirjeesi vain, jos hänellä on suostumuksesi. Jos suostumusta ei ole, hän ei saa avata kirjeitäsi. Ei sinun sitä erikseen tarvitse kieltää.
En jaksa askarrella linkkejä oikeusasiamiehen ratkaisuihin. Löydät ne oikeusasiamiehen nettisivuilta hakusanalla opetuspotila*.
Kätilöharjoittelijasta oli oikeasti hyötyä. Meillä oli toisessa synnytyksessä ihana kätilöharjoittelija, joka oli koko ajan läsnä. Oli oikein mukavakin vielä. Tavallisesti kätilöt jättävät synnyttäjät (myös ensi-) itsekseen saliin odottelemaan synnytyksen etenemistä. Nyt tuntui paljon mukavammalta, kun oli koko ajan joku ammattilainen paikalla. Vähän silti kuumotti, kun kätilöharjoittelija sanoi, ettei ole aiemmin tikannut oikeaa potilasta. Hyvin sekin sujui valvovan kätilön ohjauksessa.
Kyllähän toimenpiteitä harjoitellaan ja käydään läpi monta kertaa ennen kuin niitä pääsee elävällä potilaalla tositilanteessa kokeilemaan. Tietenkin aina löytyy sellaisia vähemmän taitavia opiskelijoita. Esim. raskaudenaikainen sisätutkimus toisen opiskelijan suorittamana jouduttiin keskeyttämään, koska opiskelija oli tolkuttoman kovakourainen. Kun lääkäri tutki itse, ei sattunut ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa askarrella linkkejä oikeusasiamiehen ratkaisuihin. Löydät ne oikeusasiamiehen nettisivuilta hakusanalla opetuspotila*.
Askartelin kuitenkin.
http://www.eduskunta.fi/eoaratkaisut/eoae+1349/2013
http://www.eduskunta.fi/eoaratkaisut/eoak+3426/2011
http://www.eduskunta.fi/eoaratkaisut/eoak+4435/2015
http://www.eduskunta.fi/eoaratkaisut/eoae+3892/2015
1. eoae 3892/2015 Potilaan valokuvaaminen ja opetuspotilaana oleminen / Fotografering av undervisningspatienter
28.12.2016 Dnro 3892/4/15 Ratkaisija: Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen Esittelijä: Esittelijäneuvos Kaija Tanttinen-Laakkonen POTILAAN VALOKUVAAMINEN JA OPETUSPOTILAANA OLEMINEN 1 KANTELU Kantelija arvosteli kirjeessään sairaanhoitopiirin kuntayhtymän sairaalan menettelyä hänen valokuvaamisessaan ja opetuspotilaana olemisessaan ilman hänen suostumustaan. ...
Avaa pdf -tiedostona
2. eoak 4435/2015 Opetuspotilaan suostumus / Samtycke av en undervisningspatient
2.11.2016 Dnro 4435/4/15 Ratkaisija: Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen Esittelijä: Esittelijäneuvos Kaija Tanttinen-Laakkonen OPETUSPOTILAAN SUOSTUMUS 1 KANTELU Kantelija arvosteli 10.10.2015 päivätyssä kantelussaan Satakunnan sairaanhoitopiirin kun- tayhtymän menettelyä ilmoittaa potilaalle mahdollisesta opetustilanteesta. Kantelun mukaan ”opetuspotilaalta ei kysytä Satakunnan keskussairaalassa suostumusta koekaniiniksi, vaan hänelle vain ilmoitetaan kutsukirjeessä ilm ...
Avaa pdf -tiedostona
3. eoae 1349/2013 Opetuspotilaan asema / Ställningen för en övningspatient
6.11.2014 Dnro 1349/4/13 Ratkaisija: Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen Esittelijä: Esittelijäneuvos Kaija Tanttinen-Laakkonen OPETUSPOTILAAN ASEMA Kantelija arvosteli 20.3.2013 päivätyssä kirjeessään Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän menettelyä olla korjaamatta opetuspotilaan asemaa opetussairaalassa koskevaa kuntayhtymän ohjetta. ...
Avaa pdf -tiedostona
4. eoak 3426/2011 Opetuspotilaan hoito / Vård av en undervisningspatient
7.11.2012 Dnrot 3426/4/11 ja 3534/4/12 Ratkaisija: Oikeusasiamies Petri Jääskeläinen Esittelijä: Esittelijäneuvos Kaija Tanttinen-Laakkonen OPETUSPOTILAAN HOITO 1 KANTELU - - - 24.9.2012 päivätyssä kirjeessään kantelija arvosteli OYS:n yleistä käytäntöä olla pyytämättä potilaalta lupaa opiskelijoiden läsnäoloon hoitotilanteissa. Hän viittasi potilaille lähetettävään ajanvarausilmoitukseen, jossa todetaan: ”Oulun yliopistollinen sairaala on opetussairaala. Lääketiete ...
Avaa pdf -tiedostona
Lääkisopiskelijan läsnäolon olen kieltänyt, koska en halua synnytykseen ylimääräisiä parikymppisiä heppuja katselemaan tumput suorina.
Kätilöopiskelijan päästäisin, ja saisi tehdä kaiken, mitä vain opintojensa puolesta osaa. Eli mulle raja menee siinä, että ollaanko siellä turisteina vai oikeasti auttamassa.
Ja kyllä, tiedän että lääkisläisten pitää käydä katsomassa synnytyksiä. Mutta katselkoot muita.