Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vain hääpäiviä juhlitaan isosti, mutta

Vierailija
30.09.2017 |

ei niinkään seurustelun alkamisen vuosipäivää.
Jäin miettimään tätä kun itsellä tuli avopuolison kanssa täyteen 5 vuotta yhteiseloa. Tätä ei juhlittu mitenkään, mutta 5-v. hääpäivää olisi varmaan yleisen normin mukaan 'kuulunut' juhlia.
Eli jos ei mennä koskaan naimisiin, niin ei saada koskaan juhlia seurustelun alkamisen vuosipäivää?
Tai jos mennään 5 vuoden päästä naimisiin niin vuosipäivien laskeminen aloitetaan nollasta vaikka yhteisiä vuosia olisi takana jo 10.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Vaikka moni näin arveli, kyseessä ei ole minulle 'ongelma'. Enemmän ihmetyttää se kuinka tässä yhteiskunnassa arvostetaan papin aamenta yli kaiken eikä avoliittoa nosteta samaan arvoon.

Ollaan miehen kanssa ihan yhtälailla sitouduttu toisiimme kuin aviopuolisotkin ovat.

Ehkä tosiaan aletaan jatkossa juhlistamaan tätä 'jääpäivää' :D

-ap

Vierailija
22/30 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

Vaikka moni näin arveli, kyseessä ei ole minulle 'ongelma'. Enemmän ihmetyttää se kuinka tässä yhteiskunnassa arvostetaan papin aamenta yli kaiken eikä avoliittoa nosteta samaan arvoon.

Ollaan miehen kanssa ihan yhtälailla sitouduttu toisiimme kuin aviopuolisotkin ovat.

-ap

Eiköhän ne hääpäivien etuliitteet ole keksitty sellaiseen aikaan kun avoliittoja ei pahemmin ollut. En usko että on kyse siitä ettei avoliittoja arvostettaisi vaan yksinkertaisesti siitä ettei suurimmalle osalle ole tullut mieleenkään että seurustelun vuosipäivällekin pitäisi keksiä omat etuliitteensä koska suurimmalle osalle sillä ei ole mitään merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt ei ollut kyse siitä mitä on kielletty tai sallittu. Miksi 'vain' seurustelevalla parilla ei ole erikseen nimettyjä vuosipäiviä. Naimisissa oleville näitä on.

Pitkään naimisissa oleville annetaan enemmän 'arvoa' kuin susipareille.

-ap

Heh.. kyllä mun "vain" seurustelevilla pareilla on ollut erikseen nimettyjä juhlapäiviä. Yleensä nainen muistanut kaiken tarkasti ekasta suudelmasta, seurustelun alkamiseen, ekaan panemiseen.. "tänään tuli vuosi ja 4 kk siitä kun me mun kultsin kans.." sitä ja tätä. Ihan vitun rasittavaa ja takertuvaa. Se riippuu ihan siitä kuinka sen asian esittää, mutta yleensä kun korostetaan hääpäivää tai seurustelupäivää tai sitä kun nyt vaikka pantiin ekaa kertaa niin silloin siitä asiasta halutaan tehdä vain numero ja halutaan ihmisten ällistelyt ja onnittelut siihen päälle.

Vierailija
24/30 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä arkikin on juhlaa.

Näin meilläkin. Ei mennä päivämäärän mukaan. Mennään syömään, kun tuntuu siltä ja ostellaan toisillemme joskus tarpeellisia juttuja yllärinä. 

Vierailija
25/30 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

-ap

Mä väitän että sä haluat naimisiin ja sä haluat sen hääpäivän mitä juhlia, mutta sun mies ei ja siksi sä väität että taistelet avioliittojen oikeuksien puolesta tässä nyt.

T: joku joka on naimisissa ja ollut kauan ja ei muista tarkasti minä päivänä on hääpäivä. Koska ei pahemmin kiinnosta. Avioliitto ja aviomies on tosin kovin rakkaat ja tärkeät.

Vierailija
26/30 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta joka paikassa aina korostetaan 'Ovat olleet naimisissa niin ja niin kauan'.

Harva varmaan menee ensi treffeillä naimisiin, joten miksi vain naimisissa olo lasketaan yhdessä oloksi?

-ap

Minä lasken meidän yhdessäolon siitä, kun aloitettiin seurustelemaan. Päivä on vähän häilyvä, mutta viikon parin tarkkuudella menee. Me ehdittiin olla yhdessä yli 20 vuotta ennen naimisiinmenoa, joten pelkkien aviovuosien sanominen kuulostaa hölmöltä. Hääpäivän kunniaksi me käydään ulkona syömässä, mutta muuten ei juhlita.

Vierailija
27/30 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kihla- ja vuosipäivä samat (eri vuodet tosin 😃. Ja meillä on aina juhlittu - paitsi tänä vuonna...

Vierailija
28/30 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista!

-ap

"Yhteiskunta" perustuu säädöksiin ja lakeihin, ja perinteisesti yhteiselämäkin alkoi vasta avioliitosta. Eiköhän perinteet ole syynä myös ns. virallisiin hääpäivänimityksiin?

Meillä kyllä juhlistetaan molempia, eli sekä seurustelua että hääpäivää. :)

Vierailija
29/30 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me vaan juhlitaan tapaamispäivää vähintäänkin menemällä ravintolaan syömään, vaikka naimisissakin ollaan oltu jo vuosikymmeniä.

Vierailija
30/30 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä ainakaan edes tiedä koska olemme oikein alkaneet seurustella "virallisesti". Se oli joskus heinäkuussa 1991. Pitää kai juhlia aina kokp heinäkuu :)