Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko vanhemmillasi ns. itäauto, kun olit pieni?

Vierailija
30.09.2017 |

Lada,Skoda, Wartburg jne. Jos oli niin mikä malli? Entä miltä tuntui, kun muut perheet ajoi länsiautoilla?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
2/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vielä kauempaa idästä, pieni riisikippo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Oli Peugeot, sitten Volvo.

Vierailija
4/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli mosse. Isä oli saanut halvalla jostain työkaveriltaan. 70-luvulla sellainen oli riittävä syy koulukiusaamiseen. Seuraava auto meillä olikin mersu, kun äiti palasi työelämään yrittäjäksi ja tarvitsi auton. Vanha sekin oli, sen ajan autoksi, mutta joka tapauksessa iso mersu. 

Vierailija
5/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Meillä oli vaan uusia Bemareita.

Vierailija
6/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Länsiautot tuli Suomeen pääosin käytettyinä, joten jos halusi uuden auton, niin se oli Wartburg. Autojen maahantuonti vapautui vasta 1962 ja vielä silloinkin itäautojen maahantuontia helpotettiin bilateraalikaupan takia. Muilla perheillä lähitienoolla ei edes ollut autoa, joten enpä osannut tuntea häpeää.

Vierailija
7/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli mosse. Isä oli saanut halvalla jostain työkaveriltaan. 70-luvulla sellainen oli riittävä syy koulukiusaamiseen. Seuraava auto meillä olikin mersu, kun äiti palasi työelämään yrittäjäksi ja tarvitsi auton. Vanha sekin oli, sen ajan autoksi, mutta joka tapauksessa iso mersu. 

Lisään vielä, että naapurustossamme ei monellakaan ollut autoa, taisi olla Morris mini naapurin ajokortti-ikään ehtineillä pojilla. En minä tajunnut, miksi se Mosse oli silloin niin paha asia enkä tajunnut mitään eroa autojen välillä, lapsi kun olin. Vasta aikuisena tajusin, että se oli 70-luvulla kommareiksi miellettyjen auto. 

Vierailija
8/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut meillä, mutta koulukaverin perheellä kyllä! Muistan aina, kuinka kamalasti hävetti olla sen Ladan kyydissä, kun johonkin hiihtokisoihin mentiin.

9/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli Zastava. En muista koskaan hävenneeni sitä. Nyt harmittaa, että meillä ei enää ole sitä! Se olisi aika tyylikäs. 

Vierailija
10/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Sen sijaan meillä oli joku vanha ja käytetty satunnaisen merkin auto, muistan pösön ja volkkarin ja datsunin ja olen kuullut tarinoita sitikasta, jota en muista.

Itä-autoja ei hävetty, niihin suhtauduttiin huvittuneella nostalgialla, camp-hengessä.

Vierailija
11/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lada 1200 ja 1500S

Vierailija
12/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli Lada. Talvipakkasilla käynnistyi aina, kuskattiin sitten bemariperheen lapsia kouluun;)

Vierailija
13/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Meillä oli Mersu, Ford, Saab ja Toyota Carina.

Vierailija
14/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli lada 1200, ei tarvinnut kuljettaa kouluun mutta ei kukaan kyllä kiusannutkaan.

Vierailija
15/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli yhteenaikaan Wartburg ja myöhemmin hankkivat farmari-Ladan.

Iskällä oli työautona lisäksi vielä Moskovits  ' pick-up'.

(sillä taas haettiin milloin halkoja, milloin tiiliä, isoja maalisankoja, betonia jne. tavaraa kotiinkin kätevästi.)

Vierailija
16/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Olen sen verran nuori, että lapsuudessani autot olivat japanilaisia tai Länsi-Saksasta.

Vierailija
17/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli Ladoja ja mä rakastin niitä. 😃 Selkeästi en osannut vielä hävetä, koska auton merkki on mulle tosi tärkeä aina.

Vierailija
18/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä koskaan ollut autoa, asuttiin aina keskustassa. Isällä (65) ei ole edes ajokorttia. Äidillä oli, luopui siitä juuri (70).

Vierailija
19/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut itäautoa. Syntymän aikaan oli ollut farmarimallin Ford Taunus 17M ja sen jälkeen Ford Transit melkein koko lapsuuden ajan, uutena ostettu ja oli yli kymmenen vuotta.

Vierailija
20/28 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Vanhemmillani oli sellainen pyöreälamppuinen Lada, väri oli räikeän oranssi. Joskus 80-luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi