Mitä tehdä, kun kaverisuhteissa on aina altavastaajana?
Nytkin on tilanne, että en ole päässyt juhliin mieheni kanssa, koska samaan aikaan on toisaalla pienimuotoiset sukujuhlat ja osallistun sinne. Emme olisi saaneet lapsenvahtia kuitenkaan, koska ne vahdit on sukujuhlissa kaikki, joten kerroin että menen toisiin bileisiin. Kerroin myös, että harmittaa se ettei ole lapsenvahteja joka oksalla. Mitä sain osakseni? Hiljaisuutta.
Sitten meni päivä, pari omissa kiireissä ja puhelimeen oli tullut viesti toisten juhlien järjestäjältä, mihin en ollut ehtinyt vastata. Sitten olikin tullut jo toinen, närkästynyt viesti jossa toivoteltiin hyvää jatkoa.
Näin tämä menee aina. AINA! Tämä nyt oli vielä pientä, mutta yleensä kaava on sama: teen tietämättäni jotain tai olen tietämättäni jotenkin niin ärsyttävä että muilla on oikeus olla minulle vihaisia mutta minulla ei pienintäkään oikeutta joko puolustautua tai loukkaantua jos minua kohtaan ollaan ilkeitä.
Kommentit (6)
Sulla on liikaa kavereita. Vähennä määrää, niin ehdit paremmin tavata.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on liikaa kavereita. Vähennä määrää, niin ehdit paremmin tavata.
Ei minulla ole kuin muutama kaveri. Aina jos vahingossakaan meinaa tulla läheisemmät välit jonkun kanssa, käy näin. Ei auta, että se toinen nytkin tietää mitä kaikkea minulla oli hoidettavana ja mitä tekemättä, silti pitää olla heti vastaamassa tai saa jatkaa matkaa yksinään.
En oikein ymmärrä mitä tekemistä kertomuksellasi on altavastaajana oloon? Olitko jo aiemmin lupautunut juhliin mutta peruitkin ja vetosit toisiin juhliin? Jos aiossa kieltäydyt juhlista ja joku tästä suuttuu niin ei tätä omalta puolelta tarvitse mitenkään enempää selitellä. Jos juhliin ei pääse niin juhliin ei pääse, ei siinä sen kummempaa, ja jos joku tästä loukkaantuu tai suuttuu niin se on valitettavasti heidän ongelmansa.
Eri asia tietysti, jos kaverilla oli kyseessä tärkeät juhlat ja olet hänellä läheinen, niin voi olla, että itsekin hieman ihmettelisin, että miksi kaveri mieluummin menee sukujuhliin eikä omiini. Olisihan mies voinut mennä sukujuhliin yksinkin? Ainakin, jos olisit kyseisen kaverin kanssa halunnut lähentyä niin voi olla, että tämä oli hänelle merkkinä ettet kovin läheisenä häntä pidä.
Minullakin OLI tuollaisia kavereita. Kavereina ne menivät, mutta eiväthän tuollaiset ole oikeita ystäviä jotka eivät kykene näkemään asioita toisen kannalta. Ihan uskomattomia asioita mistä nämä kaverit joskus ottivat itseensä, siis asioita joilla ei ollut mitään tekemistä sen kanssa että olisin halunnut olla ikävä heitä kohtaan. He vain eivät kyenneet näkemään asioita muusta kuin omasta näkökulmastaan. Heidän mielestään minun olisi esim pitänyt kerran peruuttaa työmatka ja ilmoittautua sairaaksi jotta olisin päässyt yksiin bileisiin yms yms. Tulin siihen tulokseen, että tulen paremmin toimeen ilman heitä. Joskus täytyy katsoa totuutta silmiin ja tehdä ratkaisut jotka ensin ehkä satuttavat, mutta ovat pitkällä tähtäimellä oikeat.
Tuttu tunne. En tiedä, mistä johtuu.