Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häpyluusta...

06.04.2006 |

Löytyyköhän täältä muita, joilla on ollut/on häpyluu kipeänä? Osaiskohan kukaan sanoa onko ne niitä paikkojen löystymis kipuja? Itselläni on ollut jo pari viikkoa häpyluu kipeänä ja tuntuu, että se pahenee vain. Nyt tuntuu, että ei kunnolla pysty edes kävelemään, ku sattuu niin paljon!! Viikkoja mulla on vasta 24+0. Voiko tuollanen kipu avata kohdunsuuta, vaikka ei ole supistellut kuin ihan muutamia kertoja ja nekin ovat ollet aivan kivuttomia? Edellinen lapseni syntyi puolitoista vuotta sitten ja en muista, että silloin olisi ollut tällaisia kipuja. Hermoja raastavaa, ku en voi vilkkaan taaperon kanssakaan vain maata ja istua. Pakko on yrittää vain kävellä vaikka se kipeää tekeekin!!

t.annikki83 ja rv24+0

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin että väliin tuntu et ei pysty kävelemään viikkoja tais olla 30, luulisin että ne oli niitä löystymis kipuja ja lääkäri sanoi että saattaa alkaa lonksetta tuntumaan kävellessä jos ne oikein kunnolla löystyvät, sitä en osaa sanoa että miten ne vaikuttavat kohdunsuulle koska mulle ei ole tehty sisätutkimusta kuin viimes rakenne ultrassa ja nyt on viikkoja 37 ,mutta enää ei ole kuin kovan rasituksen jälkeen niitä kipuja.

Vierailija
2/6 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Minulla on ollut sama vaiva n. viikoista 22-23 lähtien. Nyt ollaan viikolla 30, ja kivut ovat aikalailla samaa luokkaa kuin tuolloin, mutta olen oppinut olemaan niiden kanssa. Käveleminen on kivuliasta, samoin tietyt asennot, kuten sängystä tai autosta nouseminen, sukkahousujen pukeminen yms. Kipu tuntuu todellakin häpyluussa, siis ihan tuolla alhaalla, ja ensin luulinkin, että on pissatulehdus.

Neuvolalääkäri sanoi tämän olevan sitä lantion löystymistä, eikä siis millään tavoin vaarallista. Kohdunsuu oli rv 28 tarkastuksessa kiinteä ja kiinni. Lääkärin mukaan vaivaan ei auta mikään, ja se loppuu joskus synnytyksen jälkeen. Neuvoi silti välttämään kaikkea, mikä ei tunnu hyvältä. Esim. kun nousee sängystä, pitää ottaa käsillä toisen reiden alta kiinni ja nostaa.

Itse olen tehnyt Malla Rautaparran kirjasta ' Kantamisen kausi' joitakin venytysliikkeitä, joiden ainakin kuvittelen auttavan kipuihin. Esim. kyykkiminen ja jalkojen auki venyttäminen suorana selinmakuulla tuntuu ihan hyviltä. Tukivyö kävellessä saattaa myös helpottaa, vaikkei uskoisi.

Toivottavasti saat kivut kuriin. Et ole yksin!

Caneela rv 29+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa noita lantion löystymisestä johtuvia häpyluun kipuja ollut jo jostain viikosta 15 alkaen. Kävin yksityisessä neuvolassa, jossa th sanoi, että kannattaa välttää liikkeitä, joissa jalat aukeaa leveään haara-asentoon. Esim. Autosta ja sängystä kannattaa nousta jalat yhdessä yms. Jos nimittäin oikeen on paikat löysänä, niin häpyluu saattaa mennä " haaristellessa" pois paikoiltaan, ja sitten se vasta onkin kipeä! Eikä enää ihan pikku juttu muutenkaan.

Tukivyö voi joillakin auttaa, ja joillekin kuulemma auttaa vyöhyketerapia, mutta yleisesti ottaen sille ei vain voi mitään, se on kiusallinen mutta harmiton raskausajan vaiva, joka ei vaikuta vauvaan taikka kohdunsuuhun.

Eggis rv 31 tasan

Vierailija
4/6 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole täällähetkellä raskaana mutta kun luin jutun oli pakko vastata! Toisen lapseni raskaudessa minulla lkoi n. vk 25 myös nämä liitoskivut. Ne oli tosi inhottavat. Kestivät loppuun saakka, kuten jo joku mainitsikin niiden kanssa pystyy elämään. Kun lumet sulaa voi esim. pyöräillä, Minä pyöräilin esikoisen kanssa kävelyn siasta, hain jopa äidiltäni " mummu" mallisen polkupyörän että asento olisi mahd. helppo.Ihan loppuviikoille saakka. Tsemppiä vaan!!!

sannikka

Vierailija
5/6 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt on menossa 19+4 ja on kk verran vaivannu! välillä oon sairiksella ja sitte koklataan taas töissä,eipä ekassa raskaudessa tällästä vaivaa näin aikasin ollu..

Vierailija
6/6 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille!!On ollu mukava lukea etten ole ainut tällaisten kipujen kanssa (eihän näitä toki kenellekkään toivois!!). Kävin tänään neuvolassakin. Siellä th ihmetteli hiukan, ku kivut ovat alkaneet näin aikasin, mutta sanoi sitten, että usein uudelleen synnyttäjillä alkaakin tällaiset vaivat aijemmin. Hän myös suositteli (niinkuin jotku teistä vastanneistakin) kokeilemaan tukivyön käyttöä, jos kipu ei muuten ala hellittämään. Suuntaan siis hankkimaan sellaisen, jos tuntuu siltä, että kipu vain jatkuu:).

Mukavia ja kivuttomia kevätpäiviä kaikille!!!

t.annikki83 ja rv24+1