Kuuluuko vieraalle tarjota ruoat? Entä kuuluuko vieraan tuoda tuliaisia?
Olen alkanut pohdiskella tätä viime aikoina majoittuessani itse muitten luona ja majoittaessani kotonani vieraita yön yli. Olen huomannut, että sekä vieraalle tarjoaminen että tuliaisten vieminen on jotenkin katoavaa kansanperinnettä. Itselleni on jotenkin itsestään selvää huolehtia vieraan viihtyvyydestä ja tarjota hänelle samaa ruokaa mitä itsekin syön. Ostan siis aina yhteiset aamupalatarvikkeet ym. ja valmistan yhteisen ruoan. Olen huomannut, ettei tämä useinkaan ole vastavuoroista. Kyläillessäni joittenkin ihmisten luona olen joutunut usein katsomaan vierestä isäntäväen ruokailua ja yökyläänkin olen tuonut usein omia ruokia tietäessäni, että joutuisin olemaan muuten nälässä. Tämä nolottaa, mutta kyllä nolottaisi sekin, jos omat vieraani joutuisivat itse ostamaan ruokia tullessaan minun luokseni.
Yökylään mennessäni vien useimmiten jotain perusarkijutuista poikkeavaa tuliaisiksi, eli esimerkiksi viinipullon, hienompaa suklaata, makukahvia tms. Majoitan työkuvion vuoksi säännöllisesti luonani erästä henkilöä kustantaen hänen ruokansa näitten vierailujen aikana. Olen sanonut, että hän tarjoaa sitten, kun minä menen hänen luokseen käymään. Olenko nipo harmistuessani siitä, että tämä henkilö ei koskaan tuo mitään tullessaan? Vaikka olenkin pienituloinen, ei tässä nyt ole kyse niinkään rahasta vaan käytöstavoista ja eleestä.
Kommentit (2)
Tottakai vieraille tarjotaan ruoka. Tuliaiset on hyvä tapa. Huomiointia ja samalla näyttää isäntäväelle, että ovat pidettyjä ja toive tulla jatkossakin.
Kuuluu mun mielestä. Ei kyllä tulis mieleenkään etten tarjoaisi yökyläilijälle ruokaa. Tuliainen kuuluu mielestäni myös asiaan.