Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä seurauksia, jos ei mene neuvolan " isoon" verikokeeseen?

06.04.2006 |

Moi kaikki,

Oon pohdiskellut että jos jättäisin väliin sen " ison" verinäytteen. Kärsin piikkipelosta koska multa ei aina saada verta (jännityksen vuoksi varmasti) enkä haluaisi sitä pahentaa turhan takia.

Terkkarilta kyselin että mitä siinä verikokeessa määritetään ja hän sanoi että hiv, kuppa ja jotain vielä (hepatiitti?), lisäksi veriryhmä sekä otetaan pieni verenkuva. Onko jotain muuta? Pitääkö rh-ryhmä määrittää uudelleen 1. raskauden jälkeen? Silloin ei ainakaan ollut ongelmia rh:n kanssa.

Nuo sp-taudit on otettu ensimmäisessäkin raskaudessa tietääkseni, veriryhmän tiedän myös eka raskaudesta ja verenkuvassa ei ole aiemmin ollut mitään poikkeavaa enkä tunne oloani mitenkään sairaaksi. Onko siis jotain muuta syytä otattaa tuo verikoe?

Entä seuraako siitä jotain merkintöjä papereihin tai hankaluutta esim. synnärillä, jos tuon verikokeen jättää ottamatta?

Kiitos kaikille tietäväisille :)

Coe rv 11+3

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä eka ihmettelin, että mistä verikokeista puhuit tuolla meijän " omassa" pinossa...mutta tässähän se jo selviskin :)

Mulla otettiin nuo verikokeet (hiv, kuppa, hepatiitti, veriryhmä ym...)jo heti ekalla neuvolakäynnillä elikkä rv 9+2 oli silloin mulla. Mä en ees harkinnut annanko ottaa nuo vaan pidin sitä itsestäänselvyytenä, että kaikki vaan mitä on mahdollista :D

Vaikka tää on mun eka raskauteni niin nuo hivit ja hepatiitit on meiltä molemmilta(isännältä kans siis) otettu jo lapsettomuushoitojen yhteydessä aikoinaan(ovat pakollisia).

Pissakoe otettiin myöskin silloin samalla käynnillä ja seuraavaksi otetaan ens neuvolakäynnillä eli rv16 mun tapauksessani. Täti sanoi, että nuo virtsatulehdukset voivat olla hyvinkin myös oireettomia ja siksi kannattaa katsoa, ettei sen vuoksi tule mitään hämminkiä (km tai muuta...)

En vastannut siis suoraan kysymykseesi vaan kerroin vain oman toimintatapani :)

Terkuin: Je_Ni 13+4

Vierailija
2/29 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin sinulla on oikeus kieltäytyä verikokeesta. Jos neuvolakortissasi ei ole hiv-kokeen tulosta, sinua kohdellaan mahdollisena hiv-potilaana ja tartunnan lähteenä.

Suosittelen hankkimaan Emla-puudutusrasvaa. Sillä saat pistokivun pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen kerta on ollut painajaista ja jännitän hikipäissä ja on tosi vaikeeta olla vetämättä kättä pois kun piikki lähestyy.

Nykyään meinaan vielä pyörtyä, joten joskus laittavat suoraan makaamaan ennenkuin ottavat veren.

Suosittelen silti, että annat ottaa verta, koska turvaat sillä vauvankin tulevaisuuden. Itse pidin aiankin tosi tärkeenä, että vauva voidaan hoitaa raskausaikana jo, jos minulla jotain sattui olemaann.

Yritä ajatella jotain muuta ja pyydä vaikka, että pääset makuulle. Jos lisäksi pumppaat itse verta (nyrkkiin auki, nyrkkiin auki useita kertoja peräkkäin) just ennen veren ottamista niin kyllä suonten pitäisi löytyä paremmin ja verta tulla myös. Niin ja katso johonkin ihan muualle ja mieti kivoja asioita. Tsemppiä!

unsku rv 34+5

Vierailija
4/29 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi mulla tehtiin niin, et terkka ei ottanut koetta, vaan pisti mut kaupungin labralle jossa on tosi kokenut henkilökunta ja näin ollen verikoe saatiin otettua mahdollisimman nopeaa ja kivuttomasti.

Sinuna en jättäisi koetta ottamatta, vaan pyytäisin päästä jonnekki labraan kokeeseen missä se hoidetaan enempi rutiinilla ku mitä terkka sen tekis.

Vierailija
5/29 |
06.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin ihmettelin ekalla neuvolakäynnillä, että mitä nyt taas verikokeita ja muuta, kun ekassakaan raskaudessa ei mitään löytynyt. Mulle selvis sitten toisella käynnillä verikokeen tuloksesta, että ekassa synnytyksessä mun ja pojan veret oli jotenkin päässeet hieman sekoittumaan ja nyt mun veressä on vasta-ainetta, joka voi, vasta-ainearvojen kohotessa, aiheuttaa vauvalle hemolyyttisen taudin.... Nyt multa otetaan verikoe joka nlakäynnillä ja pidetään huolta ettei vasta-ainearvot pääse liian korkeiksi. On mielestäni siis hyvä että asiaa seurataan ja asia on tiedossa. Onnekseni vasta-ainearvot eivät oo mun kohdalla nousseet lainkaan ja raskausviikkoja mulla on jo kasassa 36+...

Antakaa siis vaan se verinäyte vaikka se kauhistuttaiskin....

June

Vierailija
6/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kuppatestiin riitä se että on tehty eka raskaudessa ja ollut neg? Ja HIV? Aivan varmasti on edelleen negatiivinen jos ollut silloinkin, eipä tässä kummallakaan ole muita kumppaneita ollut 3,5 vuoteen eli koko yhdessäoloaikana.

Ja kiitos vaan kaikille suosituksista miten pitäisi toimia, varmasti hyvää tarkoititte, mutta kyllä aikuinen ihminen osaa itse päättää miten tehdä pelkkien faktojen pohjalta. Jos verikokeessa ei selvitetä mitään muuta kuin nuo mitä terkkarini sanoi, ei lapsen hyvinvointi ole mitenkään siinä pelissä. Siksipä tässä kyselinkin, että mitä tuosta verikokeesta tosiaan selvitetään.

HEDDASTIINA: Ei se ole se pistämisen kipu vaan se pistämisen kammo... viime kerralla kun verikoetta yritettiin ottaa, alkoi pyörryttää ja aloin itkeä niin kovasti että kieltäydyin toisesta yrityksestä. Ja kyse oli silloin hyvin kokeneesta pistäjästä, ei vaan jännityksestä ja kuivumisesta johtuen saanut suonia näkymään.

Ja kukas se oli, nimimerkki unohtui kun sanoi että lähetteen sai labraan - sama juttu, mutta tosiaan tuo edelliskerrankaan kokenut pistäjä ei saanut verta. Oli yksityinen lääkäriasema kyseessä silloin, joten maksavaa asiakasta kohdeltiin varmaan vielä erityisen hyvin. Eli ei mitenkään välttämättä auta :/

Taustalla siis tässä oli se ajatus, että jos tästä verikokeesta ei ole " mitään väliä" niin en turhaan mene pahentamaan piikkikammoa, jos veren otto ei taas onnistukaan. Kun kuitenkin tulee eteen niitä pakollisiakin verikokeita niin voi sitten olla että joku niistä menee pieleen kun edellisestä on huonoja kokemuksia.

Coe

Vierailija
7/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon mitä JUNE-GIRL puhui rh-ryhmän vaihtumisesta:

Vasta-aineista terkkari sanoi, että jos eka raskaudessa oli se " oikea" rh, niin nytkään ei tarvitse kontrolloida?? Voiko rh-ryhmä siis tosiaan vaihtua?

Coe

Vierailija
8/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mun rh-ryhmä ei oo mihinkään vaihtunut, vaan veressäni on vasta-ainetta joka vasta-ainearvojen noustessa voi alkaa tuhoamaan vauvan punasoluja... Mun " veriryhmämääritykseni" kyllä piteni synnytyksen jälkeen, kun sinne tuli lisäkirjaimia yhteensä viisi plussilla tai miinuksilla varustettua, mut ABO- ja RH-veriryhmä pysyivät samoina vanhoina kuin ennenkin.

Vierailija
9/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin tokassakin raskaudessani nuo hivit ja kupat ym vaikka edellisestä synnytyksestä oli raskauden alkaessa kulunut vasta 4kk. Ja kylä on niin pieni, että neuvalantäti varmaan tietää että ei hurjaa elämää vietetä =) Kysyin tuolloin ihan mielenkiinnosta, että miksi otetaan, niin selitti että otetaan aina vaikka kuinka tiedetään että yksiavioista elämää eletään. Ja jos ei äiti anna verikoetta ottaa, täytyy sairaalan ja neuvolan varautua siihen että äidillä on hiv ja tätä kautta myös vauvalla saattaa se olla. Eli jos et anna verinäytettä on sinulla sairaalan ja neuvolan kantilta katsottuna hiv. Täällä muuten tuo verikoe otetaan aina eka käynnillä.

En tarkoita pahalla, mutta miten pystyt olemaan lapsesi tukena rokotustilanteessa, jos kammoat pistämistä noin paljon? Ja kuinka paljon lapsesi pelkää pistämistä, jos näkee äitinsä kauhun?

Tavallaan ymmärrän sinua, koska olen itse hammaslääkärikammoinen. Mutta vain tavallaan, koska vaikka tuo mun hammaslääkärikammo on todella voimakas, menen silti hammaslääkäriin jos tarve vaatii. Tiedän että en kuole sinne, en ainakaan ikinä ole kenenkään kuullut kuolleen hammaslääkärin penkkiin, en myöskään verikokeeseen =) Kerää kaikki voimasi ja mene, paljon helpommalla pääset kun menet nyt, kuin että kieltäytyisit ja joutuisit sairaalassa " eristetyksi hiv-potilaaksi"

Kaikella ystävyydellä pyllylle rohkeutta potkien Hinpu

Vierailija
10/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

JUNE-GIRL, kiitos selvennyksestä, vaikka en mä kyllä vieläkään oikein ymmärrä mitä tapahtui :) Eikö tuollanen selvinnyt synnytyksen jälkeen otetussa verikokeessa vai eikö sulta otettu?

HINPU: Ei taida olla mun piikkikammo kovin universaalia, sillä ihan hyvin on mennyt 1v1kk tytön rokotukset! Samoin yksi verikokeen otto sairausepäilyn vuoksi. Ei ole ollut mitään ongelmaa olla läsnä, ei ole oikeastaan tullut edes mieleen että siinä olisi jotain kamalaa :)

Mun kammo liittyy siis nimenomaan tuohon, että kun multa ei saada verta. Todennäköisesti vaikuttaa paljon se, että nuorena joskus jouduin " neulatyynyksi" harjoittelijalle (teini-iässä en uskaltanut väittää vastaankaan kun käskettiin) ja häneltä tuli mm. kommentteja että " ai jai nyt jäi neula kiinni suoneen" . Vieläkin kylmää. Eka raskauden aikana pääsin jo kohtalaisen hyvin eroon kammosta kun piti monta kertaa ottaa verikoetta erinäisistä syistä ja oli kokeneita ottajia jotka sai verta hyvin, mutta sitten tuli viime syksynä oman sairauden vuoksi tuo että kokenut ottaja ei saanut verta ja se oli tosi kammottava kokemus. Nyt takana on pari kuukautta pahoinvointia taas eli lienen vähän kuivunutkin (paino pudonnut 5kg), joten samaa en halua mennä toistamaan.

En ole muuten hammaslääkärin ystävä minäkään, samoin olen kärsinyt oksennuskammosta ja silti tytön oksennukset tullut ihan helposti siivottua :) Enemmän nämä mun kammot liittyy juurikin omiin kehontuntemuksiin.

Coe

Vierailija
11/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

punasoluja kohtaan voi muodostua monia muitakin kuin Rh-vasta-aineita, Rh-vasta-aineet ovat vain ne jotka ovat parhaiten (varsinkin maallikoiden) tiedossa. Ja näitä muita voi siis muodostua Rh-positiivisillekin. Nämä muutkin vasta-aineet voivat aiheuttaa vauvan punasolujen hajoamista ja pahaa anemiaa. Vasta-aineita pääseen muodostumaan jos edellisessä synnytyksessä vauvan verta pääsee äidin verenkiertoon ( ja tämä ei ole tavatonta). Rh-negatiiviseille äideille annetaan tämän takia rh-vasta-aine-piikki (anti-D) synnytyksen (ja keskenmenon ja toimenpiteiden) jälkeen vähentämään vasta-aineiden muodostumista. Näiden muiden vasta-aineiden muodostumista vastaan ei tietääkseni ole vastaavia ennalta-ehkäseviä keinoja, mutta en ole tästä aivan varma.

Vierailija
12/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisikohan joku vielä sanoa että onko noiden vasta-aineiden määrityksellä kiire? Ts. jos menen verikokeeseen, niin onko ok odottaa esim. rv 20 asti jotta pahoinvointi on kunnolla ohi eikä tule veren saannin kanssa ongelmaa ainakaan kuivumisen vuoksi?

Coe

Vierailija
13/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos äidillä todetaan vasta-aineita niin arvoa seurataan neuvolakäyntien yhteydessä. Mutta ei kai sitä seurantaa aloiteta ainakaan paljoa ennen 20 raskausviikkoa. Ja jos äidin vasta-ainearvot alkavat nousta raskauden kuluessa, voidaan sikiön hemoglobiini mitata napanuora-punktiosta ja jos sikiöllä on paha anemia voidaan sikiölle antaa verensiirtoja napanuoraan, tarvittaessa toistuvasti kunnes päästään niin pitkälle että voidan käynnistää synnytys. Tietääkseni näitä napanuora-toimenpiteitäkään ei tehdä ennen 20 raskausviikkoa ( vaikka vasta-aineet olisivatkin koholla).

Vierailija
14/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin th:lle, että on yhteiskunnan varojen tuhlausta ottaa niitä, kun mulla ei niitä kumminkaan ole.

Sit menin vuodon vuoksi äp:lle rv 20. Heti ensimmäisenä ottivat klamydiakokeen. En viitsinyt väittää vastaan, sillä olin vain kiitollinen, että pääsin tarkistamaan vauvan kunnon.

Hiviä ei otettu missään vaiheessa. Kyllä siitä mulla synnärillä sit kysyttiin, mutta selitin taas miksi en sitä halunnut ottaa.

Nyt tokassa raskaudessa annoin ottaa koko paketin. Mutta kyllä vähän loukkaa se, että klamydia otettiin minulta vain, koska olen alle 25 vuotias. Mulla on kuitenkin jo yksi lapsi ja saman miehen kanssa kuin tämä tuleva, joten millä tavalla he kuvittelevat minun oikein elävän? Ja millä ihmeellä tavalla tuo 25 vuoden täyttäminen muuttaa tilannetta?!

Ninnu

Vierailija
15/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kanssa inhottaa verenotot, erityisesti sormenpäästä. Ensimmäisen kerran elämässäni annoin ottaa vasta 33 raskausviikolla (5 viikkoa sitten) hemoglobiinin vuoksi. Edelliset on otettu käsi varresta. Joka kerta en se on piinaa, mutta annoin ottaa lapsen vuoksi.

Tuli mieleen sekin kysymys, että miten ne voi päästä synnytykseen tai esim. hätäsektioon ilman, että he tietävät veriryhmääkään?

Ja lisäksi kaikki nuo puudutuksetkin annetaan neulalla. Sitten varmaan pitäisi mennä läpi ilokaasulla ja altaalla. Entä tikkaaminen?

Tuli taas mieleen. On, että varmaan parasta jos pääset kammon yli, lapsen turvallisuus on hyvä syy.

X

S.C

Vierailija
16/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka suonet " vetäytyy" piikitykseen mennessä.. tms..Ainakin ne on aina " piilossa" kun aloitetaan pistäminen.

Toisekseen, piikkiä ei oteta edes pöydältä ennenkuin minä olen vaakatasossa ja varmasti katson toiselle seinälle ja juttelen mukavia sen piikittäjän kanssa..

Näin olen joka kerta toiminut sen jälkeen kun melkein pyörryin siihen tuoliin! Ja hyvin ne sen ottaa, eikä urputuksia ole kuulunut. Mua ei siis pistetä, jos ei tehdä niinkuin pyydän!

Tänään viimeksi oli sokerirasituksessa ja oli se yhtä tuskaa aina odotella seuraavaa piikkiä :( Mulla on myös jäänyt kammo joskus kakarana ja sitten esikoiselta synnärillä..Molemmat kämmenselät oli aivan mustat ja turvoksissa..Eivät oikein saaneet piikkiä kohdalleen ja oli vielä liian isokin. Valitin siitä silloin sille lääkärille ja se piti saarnan kätilöille tyyliin " eihän näin isoilla voi suoneen pistää!"

Tsemppiä! Kyllä se siitä!

Vierailija
17/29 |
07.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

coecahill, täytyy nyt sanoa, että musta sun kysymys oli ihan asiallinen, ja mua naurattaa sikana, kun ihmiset on vetanyt herneen nenään siitä, että et haluaisin antaa munkin mielestä periaatteessa turhaa verikoetta, kun sulla on epämiellyttäviä kokemuksia. tai siis verkokeen tuloksethan on samat kun edelliselläkin kerralla, lukuun ottamatta tuota rh-juttua, jota sinä eikä varmaan moni muukaan ei tiennyt.

mutta siis ehkä kannattaa kysyä neuvolasta vielä, vaikka mulla on sellanen olo, että ne haluaa toimia ns. virallisen ohjeen mukaan.

tuskin auttaa, mutta mä en verikokeissa vilkaisekaan piikkeihin päin, vaan ikään kun tuijottelen seiniä koko homman ajan.

a.

Vierailija
18/29 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.C.:

Mulla taas nuo sormenpään pistämiset menee ihan ok, sehän on pikku pistos vaan :) Ja tokihan veren ottaminen pakkotilanteessa onnistuu, samoin puudutukset (tosin esim. hammaslääkärissä jätän mieluummin puudutuksen ottamatta koska puudutus ei useinkaan tehoa kun jännittää, niinpä tulee turha piikki josta ei apua).

Mutta kyse oli tässä nimenomaan siitä, että jos tuo neuvolan verikoe olisi turha, niin miksi pitäisi pahentaa piikkikammoa mahdollisella epäonnistumisella. Ei piikkikammo mitenkään välttämättä vähene sillä, että vaan pistellään, kun ei voi tietää onnistuuko se pistäminen. Jos ei onnistu, piikkikammo pahenee - jos onnistuu, niin varmasti helpottuu.

NINNI-80:

Tuo klamydiajuttu - myös mä jouduin käymään äitiyspolilla eka raskauden aikana, ja siellä otettiin kyllä multakin klamydia (muistaakseni virtsasta) vaikka se oli jo otettu siis raskauden aikana! Eli oisko se sitten ihan rutiinikoe?

Tosta HIV:sta:

Mietin tätä juttua vielä eilen illalla ja erityisesti tuota että jos ei oteta veritestistä HIV:tä, niin olisi potentiaalinen HIV-äiti. Eihän se nyt millään voi niin mennä, tai sitten yhteiskunnan terveydenhuolto on tosi tyhmä! Nimittäin HIV:hän ei edes näy testissä kun vasta useiden kuukausien päästä tartunnasta, sitä paitsi raskaus kestää 9kk - jos alussa on otettu verikokeesta HIV-nega, niin eihän mikään takaa että veri on edelleen HIV-negaa synnytyslaitoksella? Pakkohan on siis kohdella kaikkia äitejä jollain asteella mahdollisina HIV-äiteinä, eikö?

Samoin tuo kupanottopakko kuulostaa kyllä urbaanilta legendalta. Sairaalaan kun kuitenkin otetaan hoitoon muitakin ihmisiä ilman kuppatestiä.

AMAYTA:

Kiitti, olit selvästi hoksannut jutun juonen :) Kieltämättä musta tuntui jokseenkin holhoavalta vihjaukset, että en ajattelisi lapsen parasta, kun nimenomaan ketjun aihe oli kysellä että otetaanko siinä verikokeessa mitään sellaisia arvoja joilla on mitään vaikutusta lapseen. Taisin olla huomaamattani jotenkin provokaativinen... :)

Nuo kaikki mitattavat arvot mitkä terkkarini mulle sanoi liittyivät joko terveydenhuollon työntekijöiden toimintaan (siis kun tiedän että ne kaikki ovat ok eikä lapselle niistä ole huolta) tai sitten äidin hyvinvointiin. Tosiaan näistä vasta-ainemäärityksistä terkkari ei puhunut mitään, ja niillähän on selvä yhteys lapsen hyvinvointiin, joten kyllä mä varmasti sinne verikokeeseen menen mutta vasta kun olen sinut itse tuon ajatuksen kanssa, kun tuon ylemmän MARY-69:n antaman arvion mukaan ei ole ainakaan älytöntä kiirettä kokeen ottamisen kanssa.

Eli kiitos kaikille infoa antaneille :) Jos on vielä edellisestä poikkeavaa tietoa niin otan mielelläni vastaan.

Coe

Vierailija
19/29 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kun moni vakuuttelee et kun on ollut saman iehen kanssa jne niin ei voi ollaa kuppaa, hiviä ja klamydiaa. No eihän se nyt pidä paikkaansa!!

Ko. sukupuolitaudit voi saada myös ihan ilman pettämistä ja jos esim. edellisestä raskaudesta on vuosikin (vähemmän tai jopa enemmän) niin voihan silti olla ko. sukupuolitaudit raskaanaolevalla jo. Mitä näihin tauteihin tulee niin kyllä tiedän että ne vaikuttaa myös sikiöön mikä siinä vaiheessa ei ole holhoamista vaan tervettä järkeä ajatella lapsensa parasta!!!!!!

Ihan pienenä vihjeenä vielä että esim. klamydia voi olla elimistössä piilevänä ihan ilman oireita todella pitkäänkin!!!! Joten ei kukaan voi sanoa: mä tiedän ettei mulla sitä ole. Etenkään ilman testiä.

Hivin voi myös havaita nopeastikin eikä esim kk päästä kuten eräs täällä sanoi. elimistön toiminta on niin yksilöllistä että toisella taudit puhkeaa heti oireilemaan ja toisilla taas myöhemmin.

Varmuus ennen kaikkea hyvät naiset!

Vierailija
20/29 |
08.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

TSYDEEMI: Ei sanomassasi tunnu olevan mitään mieltä. Tarkoitatko, että luottamuksellisessa parisuhteessa olevien ihmisten täytyisi käydä sukupuolitautitesteissä, koska klamydian tai HIV:n voi saada jostain muualtakin? Jos, niin puhut kyllä ihan höpöjä.

Minut on testattu 08/2004 eli pian kaksi vuotta sitten. Mitään tauteja ei ollut. Mieheni ei ole minua pettänyt enkä ole minä pettänyt häntä. Miehellä ei ole aiemmissa testeissä havaittu tauteja. Kummallakaan ei ole ollut 3,5 vuoteen muita partnereita (1,5 vuoteen ennen minun testaamista). Mistä ihmeestä kumpikaan meistä olisi saanut sukupuolitaudin tässä välissä? Ei HIV vessasta tartu, vaikka 20 vuotta sitten niin uskottiinkin. Sukupuolitaudin tarttumiseen vaaditaan limakalvokontaktia, eikä meidän limakalvomme kyllä arkielämässä kenenkään muun limakalvoja koskettele... En tapaa suudellakaan muita kuin omaa miestäni ;)

Ja mitä tulee HIV:n näkymiseen testissä - kyllä, se voi näkyä jo kuukauden päästä, mutta se voi näkyä myös vasta kolmen kuukauden päästä. Otit tämän asian irti kontekstista, joka oli se että raskauden alussa otettu negatiivinen HIV-koe ei takaa kätilöille millään muotoa sitä, että synnyttävällä äidillä ei ole kahdeksan kuukautta myöhemmin tarttuva HIV. Näin ollen en ymmärrä, miten HIV-kokeesta kieltäytynyttä äitiä voitaisiin pitää sen enemmän mahdollisena HIV-äitinä kuin äitiä, jolta se on HIV on testattu viimeksi 8kk sitten.

Coe