Ihmiset jotka on aina kotona
En tarkoita liikuntavammaisia tms
vaan, ettei oikeasti mene mihinkään edes käymään vaikka voisi. Kerrostalo on kaupungissa jossa on aktiviteetteja. Itsellä ei aika riitä ja pitää tänäänkin valita kahdesta menosta (toinen kivaa, toinen järkevämpää).
Säästän aina ja suunnittelen seuraavaa matkaa tai harrastuksiin liittyviä asioita,
ohimennessä ovenpielessä naapuri tupakalla, aivan työkykyisen näköinen, tytär samanlainen, kyttäävät muita.
Siis en moiti mutta ihmettelen miten on varaa uhrata se ainut elämä, kun olisi niin paljon tekemistä?? henkilöistä näkee jos vaikka lukee, on ajatuksissaan ja puhuu järkeviä lauseita, mutta nuo toiset vaan - on.
Työttömät, eläkeläiset, kaikki osallistuu johonkin aktiviteettiin, lähtee kotoa jossain käymään, mutta noille riittää kun kiertää taloa, elleivät lenkkeile asunnossaan.
Miten voi olla noin intensiivinen?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa outoja. Intensiivinen? Onko todella niin, että hän kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo ymmärtämättä, mitä kirjoittaa? Eikä edes käytä isoa alkukirjainta virkkeen alussa.
Mieti sä vaan isoja alkukirjaimia.
Et tule turhan elämäsi aikana näkemään metsää puilta, siis kokonaisuutta.
Eivoi poistua talosta kun Shipilä vahtiija pitää kokoaajan hakea niitätöitä
Opin aikaa sitten, että ihminen elämä tapahtuu hänen omassa päässään, omissa kokemuksissaan. Ei välttämättä ole tarvetta olla koko ajan menossa, jos pystyy prosessoimaan omissa ajatuksissaan asioita. Kodin ulkopuolisissa riennoissa määrä ei koskaan korvaa laatua.
Kokeile ap joskus istua ilta kotona: lue hyvä kirjaa kannesta kanteen, kuuntele samalla musiikkia, ajattele kerrankin rauhassa, laita pääkoppasi kerralla kuntoon. Älä kiirehdi mihinkään, et kuitenkaan pääse itseäsi pakoon. Kuten tuttuni sanoi: huono oopperaesitys on huono, vaikka kuuntelisit sen sata kertaa, joten kannattaa valita kuunneltavaksi mieluummin yksi hyvä kuin kymmenen surkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap kirjoittaa outoja. Intensiivinen? Onko todella niin, että hän kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo ymmärtämättä, mitä kirjoittaa? Eikä edes käytä isoa alkukirjainta virkkeen alussa.
On ihmisiä jotka aivan määrätietoisesti kumoavat kaikki tavat kehittää itseään sellaisiksi, jotta ITSE viihtyisivät.
Voimaa on myös kielteisyys, valitettavasti.
Jäin vain pohtimaan mistä tiedät heidän menot ja menemättömyydet? Ethän ole itse tänäänkään kotona? Heillä voi olla vain eri rytmi päivässä?
No on se silloin outoa, jos ei edes minkään laista liikuntaa harrasta. Ellei kotona ole sitten kuntopyörää.
Eikö ap sinulle opetettu jo ala-asteella, että eri ihmiset pitävät eri asioista? Joku saattaa pitää samasta asiasta kuin sinä. Joku toinen taas voi pitää vastakkaisesta asiasta.
terveisin henkilö, joka oppi tämän jo ala-asteella...
Vierailija kirjoitti:
Minä taas ihmettelen ja ehkä vähän säälinkin niitä ihmisiä, jotka eivät viihdy kotona ollenkaan.
Jos joutuisin asumaan kopissa, jollaista Ilta-Sanomien jutussa kuvattiin, en kestäisi kotona olemista juuri lainkaan. Tosin sellaista koppia en edes kodiksi kutsuisi, ennemminkin se olisi joku tilapäismajoitus lyhyttä projektia varten.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005379361.html
Onneksi ei ole koskaan tarvinnut elää tällaisessa purkissa eikä toivottavasti millloinkaan tule tilannetta, että joutuisin asumaan 15 neliön kopissa.
Kotona voi olla vaikka mitä tekemistä. Jospa he ovat vaikkapa käsityöihmisiä ja tekevät parhaillaan upeaa ryijyä, koruja, neuleita, nikkaroivat ja tuunaavat huonekaluja... Mistäs sitä tietää. Tämä oli taas sellainen aloitus, että halutaan muiden pitävän täysin samoista aktiviteeteista kuin itse tai sitten on omituinen.
No pitkät työpäivät,ilta ja aamulenkki ja kotityöt tai ylityöt kotona....ei siinä arkisin muuta jaksa.
Olet ilmeisesti nähnyt minut ja äitini. Äitini on päällepäin täysin terve, mutta ongelmat ovat henkisellä puolella. Vaikka käyn töissä ja opiskelen, pidän hänelle hyvin usein seuraa, koska hän on yksinäinen. Mitä jos kyttäämisen ja paheksumisen sijaan tulisit juttelemaan?
Kotona on ihan kivaa eikä kotona viihtyminen tarkoita, että vain tuijottaa seinää. Esim. voi tutkia netissä jotain mielenkiintoista asiaa, lukea artikkeleita ja kuunnella luentoja siitä...
Kotonahan on vaikka mitä tekemistä! Olen ladannut nyt pari kuukautta akkuja ennen uuden työn aloittamista ja tehnyt vaikka mitä! Lukenut 25 kirjaa, tehnyt suursiivouksen, korjannut ja koonnut huonekaluja, tehnyt käsitöitä, kokkaillut vaativampia ruokalajeja, leiponut pakkasen täyteen ja vain ollut.
Viikonloppuisin olen käynyt jossain syömässä ja istumassa iltaa ja se on riittänyt. Nyt kun aloitan uuden suunin, niin teen kotona tietenkin vähemmän.
Olen vielä sosiaalinen ihminen ja asun miljoonakaupungissa, jossa ois tarjolla kaikkea. Ei vaan aina jaksa sauhuta.
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti nähnyt minut ja äitini. Äitini on päällepäin täysin terve, mutta ongelmat ovat henkisellä puolella. Vaikka käyn töissä ja opiskelen, pidän hänelle hyvin usein seuraa, koska hän on yksinäinen. Mitä jos kyttäämisen ja paheksumisen sijaan tulisit juttelemaan?
Ajattelin antaa hänelle kansalaisopiston ohjelman, mutta hän olisi kai suuttunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin antaa hänelle kansalaisopiston ohjelman, mutta hän olisi kai suuttunut
Hän on vähävarainen, joten ei ole vara. Ja vaikka olisikin, niin hänen henkinen puolensa estää sen :( monesti ollaan juteltu, kuinka siellä olisi kivaa aktiviteettia. Ehkä vielä joskus...
Vierailija kirjoitti:
Näitä on yllättävän paljon esim pikkukaupungissa. Yksi perhe oli aina kotona kesälläkin, eivät edes mökille menneet.. Lapsetkin isoja
Ei ole muuten heilläkään rahasta kiinni etteikö vois matkustaa ym. Me tehtiin 3 reissua kesällä ja käydään usein mökilläkin.. Mut he in aina kotona. Mahtaa olla tylsää :D siellä valvotaan kans tosi myöhään
Faktahan on se, että meitä on erilaisia ihmisiä, jotka elävät eri tavoin. Toiset ovat introvertimpia kuin toiset ja tykkäävät viettää paljon aikaa kotona. Jos olet myöskään ikinä ollut pienituloinen tai jopa köyhä niin ei sitä ihan hirveästi ilman rahaa missään liikutakaan. Toki on paljon ilmaista tekemistä mutta ei siellä kirjastossa tai lenkillä voi koko päivää viettää. on myös yksinäisiä, joilla ei ole ketään kenen luona vierailla. Toisaalta myös etätyöt ja - opiskelu on lisääntynyt.
Itse opiskelen avoimessa (tähtään tutkintoon), jossa koko opiskelu on verkko-opiskelua. Tämän lisäksi teen etätöitä omalla koneellani, joten kyllä sitä aika paljon tulee vietettyä aikaa kotona. Käyn kyllä melkein joka päivän jossain mutta en kaipaa älyttömästi virikkeitä. Olen aika luova, joten aina tuntuu, että on jotenkin "menossa", vaikka vain istuisi paikallaan. Anteeksi vain mutta ihan tutkitustikin hieman vähemmän älykkäät kaipaavat koko ajan seuraa ja aktiviteetteja.
En tiedä millaisia naapurisi ovat mutta ehkä näistä vaihtoehdoista joku liittyy heihinkin.
mulla on pari naapuria, ovat aina kotona. kaikki lomat, uudetvuodet, vaput, pääsiäiset, hiihtolomat. :D
Aina kotona, tylsää on, rahaa ei ole, kavereita ei ole. Yksin en tykkää käydä missään.
Jos olen oikein riehakas saatan lähteä illansuussa ruokakauppaan. Jos haluan vaikuttaa normaalilta menen kirjastoon, että olisi muka jotain asioita hoidettavana
Jokaisella on mahdollisuus paljon enempään kuin tekee.
Ja lukekaa kirjoja, joissa on enemmän kuin kolme lausetta.