Miten olette varautuneet asuntolainan koron nousuun?
Nyt kun nousukausi on alkanut, on noussut pelko asuntolainan koron noususta. Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja Helsingistä ja minulla on kaksi asuntolainaa. Toisessa on ensi kevääseen asti voimassa oleva korkokatto. Toinen laina oli aiemmin kiinteä korkoinen, mutta se loppui kesällä. Nyt mietityttää pitäisikö siihenkin maksaa korkokatto, kun Hesarinkin mukaan niitä nyt hirveästi otetaan. Ja kun ensi keväänä tuon toisen lainan korkokattokin loppuu. Toisaalta tuo korkokatto viideksi vuodeksi oli melkoisen kallis, joten en tiedä kannattaisiko sitä maksaa molempiin lainoihin. Miten te muut olette varautuneet korkojen nousuun?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Niin no Helsingissä asuvalla perheellisellä ei paljon ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa aina vähintään 250 000 euroa lainaa.
Höpö, höpö. Ennen perheen perustamista pitää säästää ja lyhentää asuntolainaa, niin perheellisenä ei tarvitse ottaa liian isoa lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun nousukausi on alkanut, on noussut pelko asuntolainan koron noususta. Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja Helsingistä ja minulla on kaksi asuntolainaa. Toisessa on ensi kevääseen asti voimassa oleva korkokatto. Toinen laina oli aiemmin kiinteä korkoinen, mutta se loppui kesällä. Nyt mietityttää pitäisikö siihenkin maksaa korkokatto, kun Hesarinkin mukaan niitä nyt hirveästi otetaan. Ja kun ensi keväänä tuon toisen lainan korkokattokin loppuu. Toisaalta tuo korkokatto viideksi vuodeksi oli melkoisen kallis, joten en tiedä kannattaisiko sitä maksaa molempiin lainoihin. Miten te muut olette varautuneet korkojen nousuun?
Kilpailuta kaikki lainat jotka voit.
Ymmärrätkö, että ap:lla kaksi lainaa ja hän miettii korkokattoa. Miten lainan kilpailuttaminen suojaa lainaasi tulevalta koronnousulta? Vastaus, ei mitenkään. Kun korko nousee 3-7 vuoden sisällä veikkaan, lainankorko nousee myös - on laina kilpailutettu tai ei.
Kilpailuttamalla voi saada marginaalia alaspäin kun lainaa on jo lyhennetty. Erotuksen voi laittaa vaikka puskuriksi. Mutta ymmärrän toki että ap:n tapauksessa tämä järkeily ei käynyt mielessäkään, sen verran ap antaa pankin häntä lainan koron + kulujen lisäksi rahastaa.
Vierailija kirjoitti:
Viisainta mitä asuntolainaa omaava voi tässä tilanteessa tehdä, on maksaa koko ajan ylimääräistä asuntolainanlyhennystä niin paljon kuin vain pystyy!
Ei kyllä mielestäni ole. Asuntolainan korkoa parempaa tuottoa saa riskittömästikin. Kannattaa maksaa ylimääräiset (tai kaikki lyhennykset) sinne ja käyttää tulevaisuudessa säästöjä vakuutuksena.
Minulla on maakellarissa kuivamuonaa, vesikanistereita, tulitikkuja, polttoainetta, säilykkeitä ja isältä perinnöksi saamani (luvaton) haulikko ja siihen parisataa patruunaa. Maastoon sopiviin paikkoihin olen piilottanut ansalankoja ja pieniä aurinkokennoja, jotka lataavat kellarissa olevia akkuja, näiden avulla voin käyttää varusteisiini kuuluvaa lyhytaaltoradiota yhteydenpitoon muiden kaltaisteni kanssa. Kulku maakellariin menee asunnossani olevan salaoven kautta.
Arvelen, että tällä varustuksella kestän jopa parin prosentin euriborin nousua muutaman vuoden. Sen jälkeen odotettavissa onkin katastrofi ja voin nousta maanpinnalle ja tulla uuteen maailmaan jossa uskonto on kieltänyt koronoton.
Näin minä olen varautunut. Joku muu voisi varautua esim. sijoittamalla korkopapereihin, joiden tuotto paranee korkojen noustessa, mutta minä en moisiin kotkotuksiin lähde. riisiryynit ja haulikko ovat minun turvani.
Vierailija kirjoitti:
Kohta pääsee ostamaan maksuvaikeuksiin joutuneiden asuntoja pilkkahintaan. :D
Odottelet varmaan samalla että osakekurssit rommaa ja pääset niitäkin kahmalokaupalla osteleen. Olet varmaan jo sen 10 vuotta ootellut ja huudellut, Maltatko vielä 10 vuotta ootella?
Maksoin asuntolainan uudesta omakotitalostani pois joten korot saa mennä mihin vaan. T. DI 35v
Säästän 500 e/kk, korot saa nousta 5% niin ainoa mistä joudun tinkimään on säästö.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei muuten pitänyt korkokattoja tyhmyytenä 10 vuotta sitten...Silloin olisi ollut hulluutta olla sellainen ottamatta
Kyllä minä pidin niitä tyhmyytenä silloinkin jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että maksuhäiriömerkinnät kasvavat koko ajan, kun ihmiset eivät varaudu asuntolainojen korkojen nousuunkaan mitenkään. Varmaan vielä makselette luottokortillakin joka kuukausi????
Miksi en maksaisi, saan näin täysin kuluttomasti ja korottamasti käyttöön keskimäärin 50% kuukaudessa käyttämästäni luoton suuruudesta.
Ohis Kerropa tarkemmin mikä luottokortti ja mikä vuosimaksu.
Nordea Mastercard gold 10 000 € luottorajalla, vuosimaksu 0%, koroton maksuaika keskimäärin 30 pv.
Yritykselläni on nettovelkaa 1,4 miljoonaa. Erääntyy reilun kahden vuoden kuluttua, jonka jälkeen uudelleenrahoitus edessä. Onneksi tuloskunto on hyvä.
Henkilökohtaista lainaa ei ole.
Ei siis huolta!
Otin lainaa vuonna 2007 jolloin korot olivat korkeimmillaan.
Nyt maksan juuri mitään. eipä haittaa vaikka korot nousee.
Tasaerä laina niin koron heilahtelut ei vaikuta muuhun kuin laina-aikaan. Asuntolaina on niin pitkäaikainen että väistämättä sen aikana ehtii olla monenlaisia korkoja. Jokatapauksessa myydään nykyinen asunto todennäköisesti ennen kuin laina on kokonaan maksettu ja muutetaan halvemmalle paikkakunnalle. Aika näyttää minkä verran lainaa on siinä vaiheessa jäljellä. En stressaa koroista. Ovat mitä ovat, eivät meidän elämään käytännössä vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Tasaerä laina niin koron heilahtelut ei vaikuta muuhun kuin laina-aikaan. Asuntolaina on niin pitkäaikainen että väistämättä sen aikana ehtii olla monenlaisia korkoja. Jokatapauksessa myydään nykyinen asunto todennäköisesti ennen kuin laina on kokonaan maksettu ja muutetaan halvemmalle paikkakunnalle. Aika näyttää minkä verran lainaa on siinä vaiheessa jäljellä. En stressaa koroista. Ovat mitä ovat, eivät meidän elämään käytännössä vaikuta.
Lisään vielä tähän että maksimi laina-aikaa ei alunperinkään otettu. Ehkä se sitten on sitä varautumista kun siinä suhteessa jätettiin jonkin verran väljyyttä.
Meillä lainakorko nolla, kokonaiskorko siis.
Ihan vaan mielenkiinnosta: miten paljon korkosuojaus on sinulle maksanut tähän mennessä ja miten paljon se tulisi maksamaan jatkossa? Esim. per kuukausi? Entä jos lasket jäljellä olevan lainan määrän ja edelleen kokeilet, miten paljon korko-osuus suurentuisi kuussa, jos korot nousisivat esim. 1-2 prosenttiyksikköä.
Noi korkokatto jutut on täyttä huijausta. Entinen naapuri nauroija vittuili aikanaan meille kun semmosta emme ottaneet... no, maksettiinhan me vajaa vuosi kovempaa korkoa, mutta sitten sen jälkeen paljon alhaisempaa, ja he olivat jumissa ostamansa korkokaton koron kanssa. että morjens vaan ja onnea! Rahat meni ja enemmän saivat maksaa
Meillä oli monta lainaa ja todellinen pelko, että korot nousevat tai tulot laskevat. Kerättiin säästötilille puskuria sen varalta. Vastikään maksettiin säästöillä kaikki paitsi suurin laina pois, ja nyt kuukausierä on alle puolet aiempaa verrattuna. Enää ei pelota.
Maailman tilanne on jo, ettei korot voi kovasti nousta ainakaan 4 vuoteen.
Esim Japanissa ovat korot olleet 0 pinnassa yli 10 v.
Meillä taloudellinen tilanne on heikompi. Mieheni on ollut pitkään työtön ja nyt loppuu liiton tukikin.
Ensi kuluksi hänellä on töitä, saamme lyhennettyä lainaa normaalisti vuoden loppuun asti.
Meillä ei ole ollut innostusta sijoitteluun, riski rahan menetyksestä on liian suuri. Joten olemme myyneet tarpeetonta, ihan nastapaketista kesämökkiin asti ja rahat ovat laitettu suoraan lyhennyksiin. Kun kuu alkaa, on rahaa sen kuun tuleviin laskuihin sekä ruokarahaan plus tonni pelivaraa. Kaikki muut sentilleen laitetaan lyhennykseen.
Sen verran ylimääräistä aikaa oli viikolla, että listasin meidän irtaimiston. Omistamme n 5700 tavaraa. Kaikki omaisuus, mitä meillä on, on näiden seinien sisällä. 3 hlöä.
Kun laina menee alle 100 000, voimme itse pitää lainan lyhennysvapaata, riittää että maksamme vain korot. Tämä auttaa huomattavasti, ei tarvitse kertoa pankille mieheni työttömyydestä mitään, tämä nostaisi korkoa, koska emme ensi vuonna pysty maksamaan yhtä paljon kuin ennenkin. Nyt on kaikki ylimääräinen myyty.
Helpotti aivan älyttömästi kun tämä ihan vahingossa selvisi.
Onneksi olen pystynyt maksamaan muutaman ylimääräisen lyhennyksen, ja koska minulla on tasaerälyhennys, laina-aika on muutenkin lyhentynyt, eli korkojen mahdollisesti noustessa on varaa joustaa.
Kannattaa muistaa myös lainojen kilpailutus!
Mulla ei ole koskaan ollut sellaista. Eikä pankki ole onnistunut lisämyymään mulle mitään muutakaan.