IS uutinen alueellisesta työvoimapulasta
http://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000005384680.html
Tuossa uutisessa voi katsoa alueellisesti ja ammattien mukaan, että onko ylitarjontaa vai pulaa työntekijöistä. Kokeilkaa laittaa sinne oma alueenne ja ammattinne! Onko totuudenmukainen tulos?
Asun Uusimaalla, ja kirjoitin hakukenttään ammattini. Tuloksena oli että Uusimaalla on ylitarjontaa työpaikoista minun alallani, eli pulaa työntekijöistä. En käsitä sitä! Olen nimittäin tämän vuoden aikana hakenut muutamaa oman alan työpaikkaa, ja jokaiseen hakemaani avoimeen paikkaan on ollut 40-60 hakijaa! Minulla on oman alan työkokemusta vuosia, enkä ole päässyt edes haastatteluun. Miten nuo tilastot oikein laaditaan? Jos avoimiin paikkoihin on kymmeniä hakijoita, niin miten silloin voi olla ylitarjontaa työpaikoista eli pulaa hakijoista????
Selittäkää.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku ammattisyyllistäjä laatii näitä uutisia.
Ei kun se ei ole iltasanomien keksimä uutissisältö vaan TE-toimiston tilasto. Olen ihmeissäni, että mistä nuo tilastot syntyvät!
Ap.
Äkkiseltään väittäisin, että kyse on ensivaikutelmasta. Et osaa suomea ja/tai käytät sitä huolimattomasti.
Asut Uudellamaalla, et Uusimaalla.
Tuonkin tilaston syntyhistoria löytyy hyvin helposti googlettamalla.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään väittäisin, että kyse on ensivaikutelmasta. Et osaa suomea ja/tai käytät sitä huolimattomasti.
Minun kirjoitustaito ei ole tämän aloituksen pointti vaan tuo työvoimatilasto.
Miten selittyy se, että minun ammattinimikkeellä on tilaston mukaan ylitarjontaa työpaikoista, mutta jokaiseen hakemaani avoimeen paikkaan on ollut 40-60 hakijaa???
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten selittyy se, että minun ammattinimikkeellä on tilaston mukaan ylitarjontaa työpaikoista, mutta jokaiseen hakemaani avoimeen paikkaan on ollut 40-60 hakijaa???
Ap.
Sinun kirjoitustaitosi on asian ydin siinä vaiheessa, kun työntekijää valitaan.
Ymmärryksessäsi on jotain vikaa, jos et tajua, että työpaikkoja hakevat myös ne, joilla jo on työpaikka eli he haluavat vaihtaa. Vaikka jokaista paikkaa hakisi 40 henkilöä, ei se tarkoita, että kaikki olisivat työttömiä. Työtön saattaa olla vain yksi hakijoista eli sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Ymmärryksessäsi on jotain vikaa, jos et tajua, että työpaikkoja hakevat myös ne, joilla jo on työpaikka eli he haluavat vaihtaa. Vaikka jokaista paikkaa hakisi 40 henkilöä, ei se tarkoita, että kaikki olisivat työttömiä. Työtön saattaa olla vain yksi hakijoista eli sinä.
En ole työtön, vaan oman alan vakityössä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
En ole työtön, vaan oman alan vakityössä. Ap.
En edes uskalla kysyä, mitä teet työksesi. Toivotavasti et mitään sellaista, missä pitää osata käyttää tietokonetta.
Koska kaikki hakijat eivät ole sieltä Uudeltamaalta vaan ympäri Suomea. Jos vaikka avoimia paikkoja on 10, niin luuletko että jokaiseen hakee eri hakijat? Ne on ne samat 40 jotka niitä hakee. Ja jos vielä näistä 35 on muualta kuin Uudeltamaalta, niin kyllähän tilastollisesti työpaikkoja on liiaksi kun viidelle hakijalle "avoimena" 10 paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska kaikki hakijat eivät ole sieltä Uudeltamaalta vaan ympäri Suomea. Jos vaikka avoimia paikkoja on 10, niin luuletko että jokaiseen hakee eri hakijat? Ne on ne samat 40 jotka niitä hakee. Ja jos vielä näistä 35 on muualta kuin Uudeltamaalta, niin kyllähän tilastollisesti työpaikkoja on liiaksi kun viidelle hakijalle "avoimena" 10 paikkaa.
Eli tuo kyseinen tilasto ei kerro siis yhtään mitään siitä, että millä alalla tai alueella on oikeasti työvoimapulaa???
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuo kyseinen tilasto ei kerro siis yhtään mitään siitä, että millä alalla tai alueella on oikeasti työvoimapulaa???
Ap.
Kertoohan se, mutta kun niitä paikkoja saa hakea kuka vaan mistä vaan, eivät ne ole paikallisille varattuja. Jotkut työnantajat saattavat suosia muualta tulevia, koska näkevät hakijan olevan valmiita tekemään kompromisseja, toisin kuin AP joka etsii vaan töitä paikallisesti kun ei halua muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Kertoohan se, mutta kun niitä paikkoja saa hakea kuka vaan mistä vaan, eivät ne ole paikallisille varattuja. Jotkut työnantajat saattavat suosia muualta tulevia, koska näkevät hakijan olevan valmiita tekemään kompromisseja, toisin kuin AP joka etsii vaan töitä paikallisesti kun ei halua muuttaa.
Tämä ketju on jostain syystä sisällöltään lähinnä minun haukkumista ja ihmeellisiä tulkintoja asioista, joita en ole kommentoinut mitenkään.
En ole kertonut sinulle mitään siitä, että mistä kaikkialta etsin töitä tai että haluanko muuttaa. Mutta kun nyt kerran otat aiheen puheeksi, niin voin kertoa sinulle, että olen hakenut töitä viiden eri maakunnan alueelta, koska nimenomaan mielelläni muuttaisin muualle. Aloituksessani toki käsittelen vain nykyistä maakuntaani, mutta ihan vain siksi, että aloituksen pointti on tuo tilasto, ei minun työnhaku tai kompromissikyky tai muuttohaluni.
Ap.
Uppp