Aion eron jälkeen lunastaa omakotitalon itselleni.
Joudun ottamaan lainaa n. 80 000€, omistan jo toisen puolen ja siitä ei ole lainaa. Mies myy edullisesti, mutta ei siitä hyvästä maksa sitten elatusmaksuja. Nettotuloni lapsilisineen n. 2200€. Asun tässä luultavasti vain pari vuotta kun nuorempi on vielä lähikoulussa. Luulen pärjääväni, luuletteko te?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä uskon ihan hyvin pärjääväni pari vuotta, kiitos kysymästä.
Heh. Ehkä kuitenkin ymmärsit, mitä oikeasti tarkoitin. Uskon vahvistusta vaan kaipaan...-ap
Jos on lapsi vielä nuori laske elatusmaksu x maksukuukausien määrää. Vähennä yhteissummasta kaikki poikasi menot X vuosilta (huom. lekuri, lukiokirjat, harrastukset, vaatteet). Jos on oikeasti sen arvoista. Sen jälkeen näet onko exän antama "talo alennus" oikeasti sen arvoinen että jäät plussalle niin kyllä, muussa tapauksessa ei ole kannattava
Vierailija kirjoitti:
Jos on lapsi vielä nuori laske elatusmaksu x maksukuukausien määrää. Vähennä yhteissummasta kaikki poikasi menot X vuosilta (huom. lekuri, lukiokirjat, harrastukset, vaatteet). Jos on oikeasti sen arvoista. Sen jälkeen näet onko exän antama "talo alennus" oikeasti sen arvoinen että jäät plussalle niin kyllä, muussa tapauksessa ei ole kannattava
Tässä tapauksessa myös diskonttaus on tehtävä, jos verrataan tulevia rahavirtoja tänään saatavaan alennukseen.
No mikset pärjäis? Jos on säännölliset tulot, niin pärjäähän sitä..ja muutaman tonnin laitat säästötilille yllätyksiä varten, niin ei talous kaadu, jos jotain hajoaa. Tsekkaile torista kaikkea edullista rakennustarviketta(ylijäämää)jos on joku remppa tiedossa. Mitäs siinä sen ihmeempää, kun asuu vaan niinkun ennenkin☺
Miten arvelet talon menevän kaupaksi sitten, kun aiot siitä luopua. Itse sain vähemmän kuin luulin, mutta kaupaksi meni. Lunastin, otin lainee. Sain elatusmksut. Voiko kovin alihintaan myydä, vai katsotaanko tällöin lahjaksi. Mikä olisi käypä arvo? Voitko käyttää esim. pankin lakimiestä?
Jos mies myy selvästi alle markkinahinnan niin verottaja katsoo että se on lahja.
Laittakaa paperit niin, että siitä näkyy miehen kertaluontoinen elatusmaksu, mikä vähennetään kauppasummasta.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies myy selvästi alle markkinahinnan niin verottaja katsoo että se on lahja.
Avioeron osituksessa omaisuutta ei ole pakko jakaa tasan puoliksi, jos eroava pari pääsee sopimukseen muusta jaosta. Lisäksi on täysin laillista tehdä sopimus, jossa elatusmaksujen sijaan toinen osapuoli saa erossa enemmän omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa paperit niin, että siitä näkyy miehen kertaluontoinen elatusmaksu, mikä vähennetään kauppasummasta.
Kiitos, täytyy selvittää tätä.
Jäin eron jälkeen lasten kanssa asumaan omakotitaloon eli lunastin talon itselleni. Samassa talossa asun edelleen, vaikka lapset ovat aikoja sitten muuttaneet omilleen.
Elatusavuista en luopuisi. Mieluummin ottaisin enemmän lainaa.
Kyllä minä uskon ihan hyvin pärjääväni pari vuotta, kiitos kysymästä.