Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Valaiskaa! Miksi ohjelmointia pitäisi opettaa kaikille?

Vierailija
26.09.2017 |

Siis kertokaa mitä mä en nyt tässä ymmärrä. Olen itse nörtti ja työkseni ohjelmoin, mutta en ymmärrä miksi kaikkien pitäisi sitä opetella muksusta lähtien.
Perus matikassa opetetaan looginen ajattelu jolla pärjää pitkälle. Ei se ohjelmointikaan lopulta sen kummempaa ole.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ohjelmoin työkseni, mutta näen tuon ohjelmointitaidon uutena luku- ja kirjoitustaitona. Tulevaisuudessa ihmisille on ehkä tarjolla jokin alusta  ja siihen tehtyjä sovellusten prototyyppejä. Ihminen voi sitten itse koodata niistä omaan käyttöönsä sopivia sovelluksia. 

99+% ihmisistä tulee tulevaisuudessa käyttämään sinunlaisten ihmisten tekemiä sovelluksia sellaisenaan siitä yksinkertaisesta syystä on että on paljon helpompaa ja nopeampaa käyttää valmista sovellusta kuin alkaa opetella näpertelemään sellaista itse, etenkään kun aika harvalla on siihen taipumusta.

Niin NYT, mutta tulevaisuudessa ei tarvitse alkaa opettelemaan, koska on jo peruskoulussa oppinut. Nykyihmisen ei tarvitse pyytää kaveria lukemaan kirjaa, koska on koulussa opppinut lukemaan ja voi lukea ihan itsekin. Nyt peruskoulunsa aloittaneista 9 vuoden päästä jokainen osaa näperrellä, toiset paremmin ja toiset huonommin, mutta jokainen ainakin jollain tavalla. 

99+% näpertelytaidot jää sille asteelle että käyttää mieluummin valmiita ohjelma koska ne ovat suunnattoman paljon parempia kuin mitä ikinä kykenee itse näpertelemään.

Jos on itse alalla töissä kärsii helposti kognitiivisesta vinoutumasta että kaikki muutkin ovat melkein yhtä hyviä jos heitä vain pikkuisen opetetaan.

Matematiikkaa ja Fysiikkaakin opetetaan, vaikka kaikista ei tule Einsteinejä. Hyvä suuntaus.

Sinkkumies

Vierailija
22/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet vain kateellinen, kun kohta koululaisetkin osaavat tehdä työsi ;) Miten vaikeata se lopulta olikaan ..

Aloittajasta en tiedä, mutta itse olen ohjelmointu harrastuksenomaisesti jo yli 20 vuotta, tehnyt kourallisen ohjelmiakin, ehkä jokusen kymmentätuhatta riviä koodia, enkä mä siltikään olisi kypsä mihinkään oikeaan ohjelmointityöhön. Ammattiohjelmoijia pelottanee siinä vaiheessa, jos jokaiselle aletaan opettamaan 1000-5000 tuntia pakko-ohjelmointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitäisi olla pakollista kaikille, miksei voi olla valinnainen niille joita se oikeasti kiinnostaa?

Yleissivistys valinnaiseksi! Väitän, että tämä aine tulee olemaan hyödyllisistä aineista Top3 listalla nyt niitä harjoittelevilla. Kun oppii ymmärtämään suurempia kokonaisuuksia, niin tulevaisuudessa itse tekeminen ja hahmottaminen paranee huomattavasti. 

Tämä ei tarkoita, että kaikki peruskoodi pitäisi vääntää itse. Minä odotan ohjelmointikielten kehittymistä ja monipuolistumista ja uskon siihen.

Jos on jonkinlaiset valmiudet ymmärtää kokonaisuuksia, niin se tulee näkymään tulevaisuudessa.

Sinkkumies

Vierailija
24/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ohjelmoin työkseni, mutta näen tuon ohjelmointitaidon uutena luku- ja kirjoitustaitona. Tulevaisuudessa ihmisille on ehkä tarjolla jokin alusta  ja siihen tehtyjä sovellusten prototyyppejä. Ihminen voi sitten itse koodata niistä omaan käyttöönsä sopivia sovelluksia. 

Ohjelmointi on mennyt ihmeen vähän eteenpäin 30 vuodessa, kuten netti 20 vuodessa. Luulisi olevan kehittynyt jo 10 kertaisesti.

On ihan kivikautista kirjoitella jotain nettisivuja, kun 20 vuodessa pitäisi jo ohjelman ymmärtää aivan itse mitä olet tekemässä, ilman että sille peruskoodia joudut kirjoittamaan. 

Mikään ei vaan etene, kun "me ollaan aina näin tehty"

Sinkkumies

Ehkä sun pitäis tutustua Dreamweaveriin ja vastaaviin korkeamman tason ohjelmiin.

Ohjelmointi menee sitä vauhtia eteenpäin, että jo parissa vuodessa saa opiskella puolet alasta uusiksi, kun työkalut muuttuvat. Ei se ole enää mitään notepadilla C-koodin kirjoittamista, vaan pitää olla Mavenit säädettynä, GIT käytössä ja automaattiset testaukset, prosessina tietenkin joku Scrum ja täytyy ymmärtää MVC-paradigmat sun muut. Ja muutaman vuoden päästä on taas uudet systeemit.

Vierailija
25/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohjelmoinnin opetus on järkevää jo ihan sen vuoksi, että nykyisin koodarit harvoin ymmärtävät hevonpeetä, mitä käyttäjät sovelluksilta haluavat ja toivovat. Eivätkä käyttäjät osaa kertoa asiaa niin, että koodarit ymmärtäisivät. Käyttäjät eivät tiedä, mikä olisi mahdollista ja mikä ei, joten he joutuvat tyytymään - ja kiroamaan - , mitä saavat. Kun tulevaisuudessa kaikki osaavat ohjelmoinnista edes perusasiat, uskon syntyvän uusia innovaatioita. Ja niitä innovaatioita tekevät ihan muut kuin it-alan ihmiset. Omassa työssään ja omassa arjessaan pystyy ajattelemaan, että olisipa näppärää, jos olisi sellainen ja sellainen sovellus tai saisin tähän sovellukseen siirtymään tiedot jostain toisesta sovelluksesta. Ei tarvitsekaan osata koodata sitä itse, mutta pystyy laajentamaan ajatteluaan, miten ratkaista jokin asia. 

Vierailija
26/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmoinnin opetus on järkevää jo ihan sen vuoksi, että nykyisin koodarit harvoin ymmärtävät hevonpeetä, mitä käyttäjät sovelluksilta haluavat ja toivovat. Eivätkä käyttäjät osaa kertoa asiaa niin, että koodarit ymmärtäisivät. Käyttäjät eivät tiedä, mikä olisi mahdollista ja mikä ei, joten he joutuvat tyytymään - ja kiroamaan - , mitä saavat. Kun tulevaisuudessa kaikki osaavat ohjelmoinnista edes perusasiat, uskon syntyvän uusia innovaatioita. Ja niitä innovaatioita tekevät ihan muut kuin it-alan ihmiset. Omassa työssään ja omassa arjessaan pystyy ajattelemaan, että olisipa näppärää, jos olisi sellainen ja sellainen sovellus tai saisin tähän sovellukseen siirtymään tiedot jostain toisesta sovelluksesta. Ei tarvitsekaan osata koodata sitä itse, mutta pystyy laajentamaan ajatteluaan, miten ratkaista jokin asia. 

Mulla ei saa edes kuvia siirrettyä puhelimesta tietokoneelle :) Näin hyvin nämä koodarit hoitavat asiansa. Noh, kuvailen sitten paremmalla kameralla.

10 vuotta vanhassa nokialaisessa kyllä onnistui kun törkkäsi vain piuhan kiinni.

Sinkkumies

Vierailija
27/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelmointi on mennyt ihmeen vähän eteenpäin 30 vuodessa, kuten netti 20 vuodessa. Luulisi olevan kehittynyt jo 10 kertaisesti.

On ihan kivikautista kirjoitella jotain nettisivuja, kun 20 vuodessa pitäisi jo ohjelman ymmärtää aivan itse mitä olet tekemässä, ilman että sille peruskoodia joudut kirjoittamaan. 

Mikään ei vaan etene, kun "me ollaan aina näin tehty"

Sinkkumies

Ehkä sun pitäis tutustua Dreamweaveriin ja vastaaviin korkeamman tason ohjelmiin.

Ohjelmointi menee sitä vauhtia eteenpäin, että jo parissa vuodessa saa opiskella puolet alasta uusiksi, kun työkalut muuttuvat. Ei se ole enää mitään notepadilla C-koodin kirjoittamista, vaan pitää olla Mavenit säädettynä, GIT käytössä ja automaattiset testaukset, prosessina tietenkin joku Scrum ja täytyy ymmärtää MVC-paradigmat sun muut. Ja muutaman vuoden päästä on taas uudet systeemit.

Siinäpä se. Pitää säätää sitä ja tietää tätä. Uskon, juuri että nämä asiat tulevat kehittymään valtaisasti. Siihen, että tiettyyn pisteeseen pääsee ilman säätämistä ja sitä tarvitaan vasta sen jälkeen. Sekä, että tuo piste menee koko ajan kauemmaksi ilman turhaa säätämistä.

Sinkkuimies

Vierailija
28/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha taito kaikille. 15 vuoden päästä meillä on ohjelmoiva tekoäly, kerrot vain koneelle mitä haluat ja siinä se. Edes kymmensormijärjestelmästä ei ole kohta mitään hyötyä, kun puheentunnistus paranee.

Vierailija
29/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha taito kaikille. 15 vuoden päästä meillä on ohjelmoiva tekoäly, kerrot vain koneelle mitä haluat ja siinä se. Edes kymmensormijärjestelmästä ei ole kohta mitään hyötyä, kun puheentunnistus paranee.

Se on ihan täysin mahdollista, että 15 vuoden päästä tekoäly on niin hyvä, että sille voi vain kertoa mitä haluaa ja se tekee.

Ongelma on kuitenkin siinä, että sellainen tekoäly tekee oikeastaan ihan mitä tahansa muutakin, mitä siltä kehtaa pyytää, joten mitään muutakaan taitoa ei ihmisille kannata opettaa.

Nähdäkseni kannattaa koulujärjestelmää ylläpitää ainakin siihen asti, että tuo on oikeasti arkipäivää.

Vierailija
30/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsinkin voisi vaihtaa lingvistiikkaan. Se olisi paljon yleissivistävämpää ja sitten voisi helpommin oppia ruotsia, kun ymmärtää miten kielet toimivat.

Vierailija
31/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kertokaa mitä mä en nyt tässä ymmärrä. Olen itse nörtti ja työkseni ohjelmoin, mutta en ymmärrä miksi kaikkien pitäisi sitä opetella muksusta lähtien.

Perus matikassa opetetaan looginen ajattelu jolla pärjää pitkälle. Ei se ohjelmointikaan lopulta sen kummempaa ole.

Samasta syystä kuin koulussa opetetaan kaikkia muitakin aineita joita et ole ikinä tarvinnut koulun jälkeen: jotta saat yleistietoa asiasta ja mahdollisesti kiinnostut aiheesta sen verran että siitä urkenee ura tulevaisuudessa.

Ohjelmoinnin tapauksessa voi monetkin yllättyä siitä että se ei mitään korkeampaa matematiikkaa vaadi

Vierailija
32/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarkoituksenahan ei ole se, että kaikki oppisivat ohjelmoimaan, vaan ymmärtämään mitä ohjelmointi on ja mitä sillä voidaan tehdä millaisellakin vaivalla."

Näin.

Vierailija
33/33 |
26.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on. Nykyisin käyttäjien pitää osata kertoa IT-nörteille, miten ohjelmistojen pitää toimia ja millaisia raportteja niistä pitää saada ulos. Ihan mahdoton tehtävä, jos ei ole yhtään käsitystä ohjelmoinnista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi