Lue keskustelun säännöt.
Miksi raamattu tuntuu niin tylsältä?
25.09.2017 |
Olen ateisti ja olen nyt lukenut parisen viikkoa raamattua, alusta alkaen, ihan vain mielenkiinnosta. Mutta miten voikin teksti olla noin tylsää? Kirjoitusasu on jotenkin tosi kummallista ja saman toistoa, puhumattakaan niistä kuuluisista sukuluetteloista, ihan kuin ne nimet edes jäisi mieleen.
Olen nyt parin viikon jälkeenkin vielä ihan kirjan "alussa", koska teksti on jossain määrin vaikeaselkoista, eikä jaksa pitkään lukea, mutta nyt jo on tullut vastaan jonkin verran epäloogisuuksia tai sellaisia käsittämättömiä asioita. Yllättävän vähän on Jumalan puheenvuoroja tuossa ollut.
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Raamattua ei kannata ajatella yhtenä johdonmukaisesti etenevänä kirjana, vaan kirjastona, johon on koottu ihan eri lajityyppejä edustavia teoksia. Sitä se nimittäin historiallisesti tarkasteltuna on. Raamatun tekstit ovat sisällöltään, tyyliltään ja tarkoitukseltaan olennaisesti samanlaisia kuin samoihin aikoihin samoilla seuduilla asuneiden muiden kansojen kirjoitukset.
Ota lukuoppaaksi vaikka Heikki Räisäsen ja Esko Saarisen Raamattutieto-niminen opus. Siinä on tiivistettynä kirjojen syntyhistoriaa ja taustaa, auttaa ymmärtämään (ja ilman mitään uskovaisnäkökulmaa).